Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Vadászgépek és helikopterek – eredeti színekben

Szöveg: Szűcs László |  2008. július 23. 14:31

Az augusztus 16–17-i kecskeméti nemzetközi repülőnap egyik érdekessége a Magyar Honvédségben egykoron és jelenleg rendszerben lévő repülőeszközök kiállítása lesz.

Több mint egy tucatnyi katonai helikoptert és vadászrepülőgépet
nézhetnek meg közelről az érdeklődők. A rendszerből már kivont eszközök
„felkészítése" jelenleg is zajlik a kecskeméti katonai repülőtér
területén lévő MH Légijármű Javítóüzemben.

A Magyar Honvédségnél jelenleg is rendszerben lévő, illetve az egykoron hadrendben állt katonai helikoptereket és vadászrepülőgépeket a földön, közelről is megnézhetik az augusztus 16–17-i kecskeméti nemzetközi repülőnap látogatói. A különleges kiállításon a jelenleg is rendszerben lévő MiG–29-es, a Gripen, és az L–39-es vadászrepülőgépek, valamint a Mi–8-as, Mi–17-es és Mi-24-es helikopterek mellett a már „nyugdíjba küldött" MiG–21-es, MiG–23-as és SZU–22-es repülőgépet, valamint Mi–1-es, Mi–2-es és KA–26-os típusú forgószárnyasokat is láthatnak az érdeklődők. A legnagyobb látványosság azonban kétségtelenül az egyik legidősebb vadászgép, az 1947-ben gyártott Me BF–108-as repülőgép lesz.

1595878528
A gépeket az eredeti, egészen pontosan a hadrendből történő kivonásuk idejében rendszeresített színeikben pompázva nézhetik majd meg a kecskeméti repülőnap látogatói. A visszafestés nem kis munkával jár, ezt a feladatot jelenleg is végzik az MH Légijármű Javítóüzemben.

– A munkát június első napjaiban kezdtük – árulta el a honvedelem.hu érdeklődésére Urbán Pál őrnagy, a javítóüzem karbantartó alosztályának vezetője. Azóta az alosztály felületkezelő részlegének munkatársai – Pach József vezetésével – hetente egy gépre festették vissza az eredeti színeket. A munkát sajnos nehezítette, hogy a gépeket több helyszínről kellett összegyűjteniük és Kecskemétre szállítaniuk. A régi vadászgépek a pápai bázisrepülőtérről, illetve az egykori taszári katonai repülőtérről trélerrel érkeztek a légijármű javítóüzembe, így szétszerelésük, és összerakásuk is időigényes volt.

A szolnoki repülőmúzeumban kiállított eszközökből három darabot mutatnak be a repülőnap hétvégéjén Kecskeméten. Nagy András nyugállományú őrnagytól, a múzeum vezetőjétől megtudtuk: a Mi–2-es helikopter mellett a Kamov KA–26-os forgószárnyas, illetve a Me BF–108-as futár-repülőgép átfestését szintén Kecskeméten végzik. E gépek azonban a repülőnapot követően természetesen visszakerülnek Szolnokra.

1595878528

1938 óta több mint százhúsz, különféle típusú vadászrepülőgép és helikopter volt a Magyar Honvédség rendszerében, ezek közül mindössze tizenötöt állítanak ki. Mindegyik eszközből egy-egy darabot nézhetnek meg majd közelről a repülőnap látogatói, a MiG–21-esből azonban mégis négyet állítanak ki a szervezők. Ennek az az oka, hogy a típus különféle változatokban repült a Magyar Honvédség, illetve korábban a Magyar Néphadsereg kötelékében. A rendszerváltás előtti időkből való, ezüst színű gép mellett a különleges kiállítás része lesz a hadrendből történő kivonáskor használt terepszínűre festett változat is. A harmadik kiállított típus az egykori NDK-ban felújított, ugyancsak terepszínű, ám sötétebb árnyalatú festést viseli magán, míg a negyedik MiG–21-es a híres-nevezetes, sárga színre festett, cápát ábrázoló Cápeti lesz.

A felújítás során természetesen nemcsak az eredeti színeket, hanem a hadrendben álláskor viselt oldalszámaikat és felségjelzéseiket is visszakapják a gépek. Így a repülőnapon igazi történelmi utazás részesei lehetnek azok, akik megtekintik e különleges kiállítást.

További képek:

1595878528
1595878528
1595878528
1595878529
1595878529

Fotó: Szűcs László