„Ez a program a szövetségi együttműködés jelképe”
Szöveg: Szűcs László | 2009. július 27. 15:09Hétfőn délelőtt hivatalosan is szolgálatba állt a NATO stratégiai légiszállítási kezdeményezését biztosító légiflottája az MH Pápa Bázisrepülőtéren. Ezzel egy időben mutatták be a flotta első C–17-es szállító-repülőgépét, amely magyar lajstromszámmal a vezérsíkján állt rendszerbe.
Hétfőn délelőtt, pontban 10 órakor érkezett meg az MH Pápa Bázisrepülőtérre Bajnai Gordon, a Magyar Köztársaság miniszterelnöke, Claudio Bisogniero, a NATO főtitkár-helyettese, dr. Szekeres Imre honvédelmi miniszter és Tömböl László mérnök vezérezredes, a HM Honvéd Vezérkar főnöke. Az elöljárókat a díszszázad katonai tiszteletadással fogadta, majd a Magyar Honvédség központi zenekarának előadásában felhangzott a NATO szignál és a Magyar Köztársaság Himnusza. A díszmenet közben a Magyar Honvédség Mi–24-es harci helikopterei egy NATO és EU zászlót húzva vonultak el, míg a Gripen vadászrepülőgépek díszelgő repülésben húztak el a beton fölött. Az első, magyar felségjelet viselő, szürke színű C–17-es szállítógép ezt követően gurult be a repülőtér betonjára.
Elhangzott az is, hogy a HAW a Stratégiai Légiszállítási Képesség (Strategic Airlift Capability – SAC) program keretében jött létre, amely tíz NATO tagállam és két, a Partnerség a Békéért (PfP) programban együttműködő ország részvételével alakult meg, mégpedig azzal a céllal, hogy katonai légiszállítást biztosítson távoli területekre.
A C–17-es flotta szolgálatba állásából rendezett ünnepségen résztvevő Bajnai Gordon beszédében kiemelte: manapság sok szó esik a biztonságról és annak hiányáról, olyan, nyolcvan éve nem tapasztalt válságos időket él a világ, amelynek közepén ma elsősorban a gazdasági gondokra koncentrálunk. De azon is el kell gondolkodni, hogy gazdasági válság milyen biztonsági kihívások elé állítja a világot, Európát, a NATO-tagállamait, és Magyarországot. Hiszen a válság közepén mindenkiben megerősödik a biztonság iránti igény.
A miniszterelnök hangsúlyozta: történelmi tanulság, hogy a gazdasági válság idején új természetű katonai kihívásokkal találkozunk. Hiszen a válság alatt megerősödik az a késztetés az instabil államokban, hogy külső konfliktusokban keressék a belső konfliktusok feloldásának esélyét, mint ahogy a gazdasági válságból eredő protekcionizmus gyakran felveti a nacionalizmus és a sovinizmus veszélyét is.
– Éppen ezért a gazdasági válság megoldásával együtt fokozottabb nemzetközi kockázatokra, veszélyekre, akár váratlan fordulatokra is fel kell készülnünk – mondta a Bajnai Gordon, hozzátéve: mi szerencsésnek mondhatjuk magunkat, hiszen a világ békés részén élünk. De éppen azért, mert békében élünk, keveset gondolunk arra, hogy a béke és a biztonság fenntartásáért nap, mint nap meg kell küzdenünk. Manapság katonáik tízezrei biztosítják, sokszor alig észrevehetően, a nagyközönség számára nem láthatóan, hogy országaink békében élhessenek. És azok az erők, akik a békéért dolgoznak, sokszor nem az adott országban, hanem a világ más részein küzdenek a veszélyek ellen.
A kormányfő hozzátette: hazánk Lengyelországgal és Csehországgal együtt éppen tíz éve csatlakozott ahhoz a szövetséghez, amely a világ legerősebb védelmi hálóját szövi tagjai köré. Ez nemcsak kül-, és biztonságpolitikai szempontból volt jelentős esemény, Közép-Európa és a transz-atlanti szövetség történelmi egymásra találása és szövetségre lépése az egyik legnagyobb horderejű történelmi tett volt, amit ennek a régiónak a tagjai célul tűztek ki, és el is értek.
– Ma a NATO-n belül tizenkét ország még szorosabbra fonta szövetségét. Ezért bátran hívhatjuk történelminek ezt a napot. Nem lehet eléggé értékelni és becsülni azt az együttműködést, amellyel a stratégiai légi szállítási képesség programja megvalósult. Ennek köszönhető, hogy mostantól mindannyiunk biztonságát szolgálja a világ egyik legmodernebb szállítórepülője – mondta Bajnai Gordon, hozzátéve: az első gép áll most csatarendben, amelyet majd a továbbiak követik. Ezek a gépek a béke és a biztonság megteremtésének aktív eszközei.
– Ez a program a szövetségi együttműködés jelképe, hiszen tizenkét nemzet ismerte fel, hogy együtt többre megyünk, mint külön-külön, együtt többet engedhetünk meg magunknak, és többet tehetünk közös biztonságunkért. Éppen ezért, azt gondolom, hogy ez a program nem csak egyszerűen a stratégiai légiszállítási képességről szól, hanem ez a program minta a NATO tagországai számára, hogy az ilyen projektek erősíthetik a szövetség képességeit – mondta Bajnai Gordon, hozzátéve: külön köszönet illeti Pápa városát a többletfeladatok vállalásáért és megoldásáért. A város köz-, és kulturális intézményei nagy szerepet vállalnak abban, hogy a befogadó nemzeti támogatás a családok részére is folyamatos támogatást jelentsen. Pápa évszázadok óta katonaváros, a magyar légierő pedig hetven éve van jelen. Mától azonban minden korábbinál jelentősebb szerepet kap ez a repülőtér.
Claudio Bisogniero, a NATO főtitkár-helyettese a jelenleg betegséggel küszködő Jaap De Hoop Scheffer főtitkár helyett érkezett Pápára. Ünnepi beszédében hangsúlyozta: a mai nap egy vízió és egy álom, tizenkét nemzet erőfeszítései megvalósításának hivatalos elismerése, amelynek során együtt munkálkodtak a jelen és a jövő biztonsága szempontjából létfontosságú képesség kialakításában. A főtitkár-helyettes kiemelte: még három év sem telt el a szándéknyilatkozat aláírása óta, ez a nyilatkozat a nemzeti stratégiai légiszállítási képesség megteremtéséről és egy C–17-es szállítógép beszerzéséről szólt.
– A mai napon tanúi lehetünk az erőfeszítés kiteljesedésének. A legkorszerűbb szállító repülőgép, amelyet többnemzeti hajózó állomány repül, magyar lajstromszámmal a vezérsíkján, jelzi a flotta nemzetközi regisztrációját – mondta a főtitkár-helyettes, hozzátéve Magyarország jelentős energiát fordított arra, hogy a repülőteret felújítsa, s így a flotta szolgálatba állítása lehetővé váljék.
Claudio Bisogniero ezt követően köszönetét fejezte ki Bajnai Gordon miniszterelnöknek és Szekeres Imre honvédelmi miniszternek e fontos NATO projekt befogadásáért, majd elmondta: már nagyon várja az első közös bevetésekről szóló jelentéseket.
– A 21. század biztonsági kihívásainak világos felismerése egyértelműen rámutat a stratégiai légiszállítás létfontosságú szerepére. Ez a felismerés indította a programban közreműködő nemzeteket arra, hogy felelősségteljesen járjanak el saját nemzeti igényeik támogatásában, az ISAF és az Európai Unió harccsoportjai, a katasztrófa-elhárítás, és a humanitárius missziók követelményeinek teljesítésében. A küldetések széles választéka felöleli mind a tizenkét ország nemzeti akaratát – fogalmazott Richard Johnston tábornok, hozzátéve: a stratégiai légiszállítási képesség első küldetései között szerepel az Afganisztánba, az ISAF erők támogatására induló szállítás.
Ezt követően Szekeres Imre, honvédelmi miniszter ünnepélyes keretek között adta át a Nehéz Légiszállítási Ezred zászlaját Richard Johnston dandártábornoknak, aki a lobogót azonnal John D. Zazworsky ezredesnek, a HAW parancsnokának adta tovább. Az ünnepség ezt követően a HAW aktivációs nyilatkozatának felolvasásával folytatódott.
„Kijelentjük, hogy 2009. július 27-i hatállyal a többnemzetiségi Nehéz Légiszállítási Ezred, a Magyar Köztársaságban, a pápai bázisrepülőtéren szolgálatba állt" – hangzott el a nyilatkozatban.
John D. Zazworsky ezredes, a Nehéz Légiszállítási Ezred parancsnoka beszédében hangsúlyozta: a mai nap a stratégiai légiszállítási kezdeményezés mérföldköve. A parancsnok szerint megtiszteltetés együtt szolgálni a SAC tizenkét országból érkezett, úttörő feladatokat ellátó repülő katonáival és családjaikkal.
– Ma összegyűltünk itt Pápán, hogy megünnepeljük az
A parancsnok kiemelte: közel egy éve, hogy tizenkét nemzet katonái egy csapatként dolgoznak Pápán. Ez a csapat arra összpontosít, hogy a már megérkezett repülőgép képes legyen a stratégiai légi szállításai feladataink megvalósítására.
Zazworsky ezredes szerint, a nemzeti és a katonai kultúrák különbözősége ellenére nagyon jó csapat kovácsolódott össze, s ez a csapat elkötelezte magát e stratégiai képesség támogatása érdekében. „A többnemzetiségi légiszállítási ezred felszállásra kész!"– zárta beszédét a HAW parancsnoka.
Az ünnepség után a magas rangú vendégek – köztük politikusok, nagykövetek – és az újságírók megtekintették a SAC PÁPA 01-es oldalszámú C–17-es szállítórepülőgépet. Az ünnepség utáni sajtótájékoztatón Szekeres Imre elmondta: a C–17-eseket Magyarország az afganisztáni, a sínai-félszigeti és a ciprusi küldetésekhez fogja használni. Ha ezt Magyarország bérlettel oldaná meg, tizennégyszer többe kerülne. Hozzátette: Magyarország egy évben 60 órával rendelkezhet a gépek repülési idejéből.
A honvédelmi miniszter kiemelte, hogy Magyarország gazdasági szempontból is profitál abból, hogy a pápai reptér adhat otthont a C–17 légiflottának: például a beruházásnak köszönhetően 300 új állás jöhet létre a térségben. Szekeres Imre elmondta azt is, hogy a program részeként – részben NATO-forrásból – mintegy 9 milliárd forintból modernizálták a pápai katonai repülőteret, így építettek egy új hangárt, felújították a guruló utakat, különböző speciális területeket alakítottak ki, korszerűsítették a repülőtér világítási rendszerét, illetve elkészült egy modern üzemanyag lefejtő-tároló rendszer is.
Fotó: Dévényi Veronika