Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Nagy siker a Forradalmi forgatag

Szöveg: Zilahy Tamás |  2012. március 16. 13:43

A Honvédelmi Minisztérium és a Magyar Honvédség többhetes, „Katonák. Hősök. – Hagyomány és megújulás” című programsorozata összefogja azokat az eseményeket, amelyek a március közepétől május végéig terjedő időszakban a honvédség háza táján történnek. A kiállítások, konferenciák, katonai bemutatók, gyakorlatok, kulturális és sportprogramok között valamennyi korosztály megtalálja az őt leginkább érdeklő rendezvényt.

Az ünnep alkalmából a budai Várban, a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum (HM HIM) márványtermében március 14-én, szerdán délelőtt megkezdődött Fordulj, pördülj címmel a Príma Primissima-díjas Honvéd Együttes műsora…

A program daltanulással indul: „Hegyen-völgyön, alagúton/Nem tévedünk el az úton…"  − szól az ének, majd bekapcsolódik a Hegedős Együttes is. Hamarosan Valach Gábor, a tánckar vezetője és Baranyai Barbara mutatnak be fergeteges táncokat. Bemutatójuk után a budapesti XIII. kerületi Gárdonyi Géza Általános Iskola 56 másodikos tanulója is táncra perdül. A kisiskolások többsége egyre ügyesebben ropja, de akadnak, akik hátrébb inkább bukfenceket hánynak a szőnyegeken. Lassan és óvatosan – látva az iskolások jókedvét – bekapcsolódik a zugligeti óvoda 12 középső csoportosa is. Persze ők inkább az óvónénik kezét fogják…

1595932835
A táncosoknak, zenészeknek hamarosan új helyet kell keresniük, egy kisebb termet, mert nemsokára új szereplőkkel, látogatókkal népesül be a márványterem. Több mint 300 diák érkezik a Batthyány Lajos Általános Iskolából.

„Gyalog jöttünk, hiszen innen nem messze van az iskola, csak a Vár alól kellett feljönnünk " – újságolja Mózes Zsuzsa, az egyik másodikos osztály osztályfőnöke, aki kolléganőjével, Lovas Judittal hozta el „gyerekeiket" a rendezvényre. Még azt is megtudjuk tőlük, hogy az iskola igazgatónője itt az ünnepségen fogja átadni az iskolai rajzpályázat díjait a nyerteseknek.

Azután elnémul a hatalmas terem: Németh Csaba nem mindennapi előadása következik az 1848–49-es forradalomról és szabadságharcról. Pontosan 320 diák figyel szavaira és a kivetítővásznon megjelenő képekre, amelyek március 15-ére s az azt követő csatákra emlékeztetnek.

Képeket persze lehet a múzeum falain is nézni. A földszinti folyosókon páratlan festmények, metszetek, litográfiák, tusrajzok keltik életre a 164 évvel ezelőtt történteket. A tárlókban pedig ‘48-as uniformisok, fegyverek hozzák közel hozzánk és az iskolás látogatókhoz az egykori eseményeket.

Gondos László fehér kesztyűket osztogat a vállalkozó kedvű tanulóknak. Ezek felvétele ugyanis előfeltétele annak hogy kardot vagy pisztolyt ránthassanak. „Ezek a fegyverek múzeumi tárgyak, így védeni kell őket" – mondja „gazdájuk", aki rögtönzött fegyverismereti órát is tart a lányoknak, fiúknak. Nemigen tudnak olyat kérdezni, amire ne tudná a választ Gondos László, így érthető, hogy a 45 perces óra csak akkor ér véget, amikor a következő osztály már az ajtóban toporog.

A Kreatív emlékezet című kézműves-foglalkozáson Bajáki Bernadették éppen 19 általános iskolással foglalkoznak. A Weöres Sándor Általános Iskola és Gimnázium 6. osztályosai katonákat gyártanak sorozatban. Osztályfőnökük és testnevelő tanáruk közben elmondja, hogy első alkalommal jöttek ide a Hadtörténetibe, de a gyerekek szerint nagyon jó itt, ezért lehet, hogy gyakorlat lesz belőle.

Közben pár tanuló a díszudvaron érdeklődve nézegeti az emléktáblákat. Előkerül egy fényképezőgép is: pár év múlva kedves emlék lesz a csoportképből.

Odabent, a program zárásaként kicsik és nagyok tucatjai töltik ki a felderítő-lapokat, földön, falon, egymás hátán. Nyolc nem könnyű kérdés szerepel rajtuk, kérdezgetik is egymás buzgón a lurkók. Némelyik nem átall puskázni sem, amit – ki tudja, miért – ezúttal elnéznek nekik tanáraik, tanítóik…

Fotók: Rácz Tünde

További fotókért kattintson galériánkra!