RIAT 2014
Szöveg: Tőrös István | 2014. július 15. 13:15Július 14-én, hétfőn délután érkezett vissza a kecskeméti légibázisra a Royal International Air Tattoo 2014 nemzetközi repülőnapon részt vett magyar Gripen és a műszakiakat szállító An−26-os.
Galéria
A Red Arrows születésnapi bemutatója
A világ legnagyobb katonai airshow-ját az angliai Fairfordban szombaton és vasárnap 250 ezren tekintették meg. Az angolok mindig szívesen látogatják a repülőnapokat: ebben az évben a felfokozott érdeklődés az F−35-ös amerikai vadászrepülőgép európai debütálásának szólt, amely azonban elmaradt. Két héttel ezelőtt az egyik repülőgépen a hajtómű meghibásodott, és ezt a gyártók olyan mértékű hibának minősítették, amely az összes gép átvizsgálását tette szükségessé. A szervezők az utolsó pillanatig bíztak az F−35-ös bemutatóban, és amikor közölni kellett a szomorú hírt az újságírókkal, szerény vigaszként „a biztonság mindennél fontosabb!" jelszóval indokolták a döntést.
A szenzáció elmaradása természetesen a repülőprogramon is meglátszott, de a közel 60 perces „időablakot" szerencsésen kitöltötték a szervezők, hiszen számos szólóbemutató és kötelékrepülés között választhattak. Ebben az évben ünnepelte 50. születésnapját a brit Red Arrows, akik szenzációs programmal ünnepelték magukat az égen és a földön egyaránt − és ahogy az gazdag országokban illik, speciális festést kaptak a függőleges vezérsíkok is. Természetesen az olasz és a svájci kötelékek repülésének narrátora is köszöntötte a Vörös Nyilakat.
A magyar Gripen két óra alatt repülte le a Kecskemét-Fairford távolságot
A magyar kétüléses Gripent – amelyet Töttös Róbert és Gottschall András főhadnagyok repültek át Fairfordba − ezúttal a statikus soron állították ki, a svéd JAS−39-es és az amerikai F−18-as között. Mellettük tekinthették meg a látogatók a repülőnap egyik kategóriagyőztesét, a speciális, „kalózos" festésű görög Corsairt is. A szállító repülőgépek sorában kapott helyet az An−26-os is.
Az egykori Varsói Szerződést a levegőben mindössze két gép képviselte – de annál hangosabban. A lengyel légierő Szu−22-eseinek már a hajtóműindítása is csak a mennydörgéssel volt mérhető, a program pedig igazán lenyűgözőre sikeredett a „nagy vasaktól", hiszen a géppár vezére három orsót is „lecsavart" a nézők előtt. Így nem csoda, hogy Vári Gyula és Szabó Topi egykori közönség-vándordíja, az Arthurnak becézett szobor ezúttal a lengyel fiúk pilótazsákjába került.
Az angol Merlin helikopter vezetőjére Darth Vader vigyáz
A pirotechnika is szerepet kapott a bemutatók látványosabbá tételében. Az angol Apache látványos repülését az imitált Hellfire-találatok – nyolc tankot képes megsemmisíteni – és a gépágyú-sorozatok „becsapódása" tette félelmetesen élethűvé. A nyolcórás programnak természetesen voltak „bulvárosabb" részei is, így a nézők láthatták a kétfedelű repülőgépek felső szárnyán – biztonsági övvel – tornagyakorlatokat bemutató lányokat, vagy a gépek között sétálva fényképezkedhettek a Star Wars főszereplőivel is.
Sáfár Albert dandártábornok az An-26-os személyzetével
Az utolsó fél óra ezúttal is az emlékezésé volt. Először az inváziós csíkos C−47-es Skytrain, majd a Battle of Britain Memorial Group Lancastere és Spitfire-je idézte fel a normandiai partraszállás időszakát, végül az angol légierő Eurofightere repült kötelékben a veterán vadászgéppel.
A repülőnapot a Gripent üzemeltető országok konferenciáján részt vevő Sáfár Albert dandártábornok, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság légierő haderőnem főnöke is megtekintette.
Fotók: a szerző felvételei