Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Seregszemle a levegőben és a földön

Szöveg: Galambos Sándor |  2013. augusztus 4. 8:29

A rekkenő hőség ellenére több mint hatvanezren látogattak ki augusztus 3-án, szombaton a kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisra. A Nemzetközi Repülőnap és Haditechnikai Bemutató vendégeit fergeteges program várta: hazánk, a Magyar Honvédség ilyen nagyszabású show-t még sosem szervezett − idén ez a világ legnagyobb méretű repülőeseménye.

1595958022

Huszonkét meghívott ország 142 repülőeszköze tartott bemutatót. A külföldi résztvevők nagy száma miatt pedig az eredetileg hét órára tervezett repülési időt tizenegy órára kellett megnövelni, hogy a nemzetek képviselőinek ne kelljen lerövidíteniük a bemutatóra összeállított programjaikat.

Idén a spottereknek sem kellett „leskelődniük", az eddigi „kerítés mellett bujkáló"  státusból átkerültek a „szívesen látottak"  kategóriájába, a kimondottan részükre kiadott jeggyel több napon keresztül, már az első külföldi csoport megérkezésétől fényképezhették a gépeket. Ők ugyanis nem a tömegre kíváncsiak, hanem a besoroló, futót nyitó gépekről szeretnének minél extrább felvételeket készíteni. Összesen négyezer spotter jelezte részvételét a rendezvényen!

1595958022

A Magyar Honvédség katonái családjaikkal vasárnap ingyen tekinthetik meg a programot, s a Honvédelmi Minisztérium a repülés iránt érdeklődő, de az átlagosnál rosszabb anyagi körülmények közt élő családok gyermekeire is gondolt: a kormányhivatalok segítségével kétezer ingyenes jeggyel hívta meg őket a rendezvényre. A jegyeket a szorgalmas, kiemelkedő tanulmányi eredményt elért diákok kapták.

Annak ellenére, hogy a repülőnap hivatalos megnyitóját délelőtt 10 órakor tartották – a nyitókép öt Gripen és egy-egy An−26-os, Jak−52-es, Mi−17-es alkotta kötelék képességbemutatója volt −, az első gépek már reggel nyolckor a levegőbe emelkedtek – a látványos légi balett este hét óráig tartott. Bár a szóló gépek produkciói is elkápráztatták a repülés szerelmeseit, a legnagyobb sikert mégis a kötelékek, a magyar, az orosz, a horvát, a török, a bolgár, az olasz és a spanyol formációk aratták.

1595958022

Az olaszok a nemzeti zászlójuk színeire festett Frecce Tricolori (Háromszínű Nyilak) elnevezésű, Kecskemétre tíz géppel érkezett formációja a világ legnagyobb gépszámú katonai bemutatókötelékének számít. A hivatalosan 313. műrepülő kiképzőszázadként ismert csapat otthona megalapítása, 1961. március elseje óta az északkelet-olaszországi Rivolto légi támaszpont. Létrehozásával „egyesítették" a különböző ezredek addigi bemutatókötelékeit.
Kétüléses Aermacchi MB–339 sugárhajtású kiképző repülőgépeik első öt példányát 1982 januárjában vették át, de 2002 óta már a modernizált Aermacchi MB–339A/PAN típust repülik, amelyet − a harci képességek megőrzése mellett − piros, fehér és zöld színt kibocsátó füstgenerátorokkal szereltek fel.

Hasonlóan látványos programot mutatott be a Turkish Stars (Török Csillagok) csapata is. A török légierő csupán 1992. november 7-étől rendelkezik bemutatókötelékkel; ekkor alakították meg ugyanis hét géppel azt a 132. műrepülőszázadot, amely mindössze két hónap alatt befejezte a hazai és a külföldi repülőtereken végzett felkészülését. Munkájuk elismeréseként 1993. január 11-én hivatalosan is megkapták a Török Csillagok nevet. Az első, négygépes bemutatót 1993. június 19-én Ankarában, az Akinci légi támaszponton tartották. A kötelék 12 Canadair NF–5A/B egy- és kétüléses, szuperszonikus, könnyű támadó és kiképző, piros és fehér színt kibocsátó füstgenerátorokkal felszerelt repülőgépet használ. A csapat a kevesek egyikeként szuperszonikus típust repül, a tekintetben viszont egyedüli a produkciójuk, hogy (2005 óta) nyolc géppel karcolják az eget. A kötelék anyarepülőtere a Konya légibázis. A pilótákkal szembeni egyik alapkövetelmény 300 repült óra az NF–5 A/B típuson, a másik pedig 2000 repült óra más típusokon.

1595958023

Idén mutatkozott be először hazánkban az orosz Russzkije Vityazi (Orosz Vitézek) formáció, amely az orosz légierő egyik hivatalos bemutatókötelékeként, 1991. április 5-én alakult meg a Moszkva melletti Kubinka légibázison. A csapat hamarosan megkezdte a kötelék-műrepülést is, sőt a gyakorlott pilóták rövid időn belül eljutottak a négygépes gyémántalakzatig. Alig négy és fél hónappal a megalakulás után, augusztus 24-én, a lengyelországi Poznanban Vlagyimir Bazenyov kötelékparancsnok szólórepüléssel jelezte: „a vitézek megérkeztek". Az Egyesült Államokban 1992-ben kaphattak ízelítőt az orosz pilóták, és persze az orosz „nagy vas" képességeiből: Portlandben, majd onnan átrepülve Kanadában mutatkozott be egy Szu–27P géppár. A kötelék jelenleg négy Szuhoj Szu–27P együléses vadászgéppel és két Szu–27UB kétüléses kiképző/vadászrepülőgéppel repül. A „vitézek" védjegyének is nevezhetők a más nemzet csapataival közösen végrehajtott bemutatók, ám legtöbbet a hazai, MiG–29-eseket repülő Fecskékkel (Sztrizsi) repültek együtt. A 2002-ben bemutatkozó vegyes kötelék évekig a moszkvai győzelem napi rendezvények egyik fénypontja volt.

1595958023

Azonban nemcsak a levegőben, a földön is zajlottak az események, a Magyar Honvédség felvonultatta közel húsz szárazföldi alakulatának arzenálját is. A repülőnap vendégei láthatták többek közt az MH 25/88. Könnyű Vegyes Zászlóalj katonáinak közelharc-bemutatóját, az MH vitéz Szurmay Sándor Budapest Helyőrség Dandár különleges díszelgőcsoportjának látványos, fegyveres bemutatóját, de a kiállított haditechnikai eszközök és járművek seregszemléje is legalább annyira látványos volt, mint a légi parádé.

Élő közvetítés a repülőnapról.

Repülőnap az interneten és a facebookon.

Fotók: Dévényi Veronika és Tóth László