Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Trump kijelentései ellenére sem várható keményebb fellépés Phenjannal szemben

Szöveg: Draveczki-Ury Ádám |  2017. április 5. 9:19

Egyre keményebben fogalmaznak az amerikai vezetők Észak-Koreával kapcsolatosan, a térség szakértője szerint azonban mindez elsősorban retorika: a phenjani rezsimet bizonyosan senki sem akarja katonai erővel megdönteni, de ez alighanem eleve csak elképesztő veszteségek árán sikerülhetne. Ezt pedig mindenki el akarja kerülni.

Mind Donald Trump amerikai elnök, mind Rex Tillerson külügyminiszter kemény üzeneteket fogalmazott meg az elmúlt hetekben Észak-Korea felé. Az elnök a héten egyenesen azt mondta: amennyiben Kína nem hajlandó nyomást gyakorolni Phenjanra, az amerikaiak kénytelenek lesznek egymaguk rendezni a kommunista rezsim problémáját. Mindez ugyanakkor nem feltétlenül jelenti azt, hogy háborútól kellene tartani a térségben: Csoma Mózes Korea-szakértő szerint Trump és Tillerson kijelentései elsősorban verbális megnyilvánulások, az amerikai elnök eheti kijelentései pedig már egyértelműen Hszi Csin-ping kínai elnök washingtoni látogatására készülődve fogantak.

1596030028

„Az egyik aktuális témát előkészítendő hangzott el ez a mondat, és az sem véletlen, hogy a megelőző csapással kapcsolatos kijelentés is a külügyminiszter kelet-ázsiai útján, ráadásul pont Szöulban került elő" – mondja az ELTE koreai tanszékének vezetője. „Észak-Korea ügyében nagyon régóta többszereplős huzavona folyik, Donald Trump pedig a beiktatása óta folyamatosan próbálja Kína felelősségeként láttatni Phenjan kezelését. Ez azonban az amerikaiak klasszikus kelet-ázsiai szövetségi rendszerének megerősítése jegyében történik így. Az amerikai-japán-dél-koreai-tajvani szövetség nagyon erősen sérti Kína érdekeit, ugyanakkor Pekingnek is kellemetlen, illetve biztonsági szempontból számára is kockázatokat hordoz az észak-koreai nukleáris program. Ugyanakkor azzal, hogy Washington megkezdi e klasszikus szövetség újbóli megerősítését, Kína a geopolitikai realitások alapján csakis Oroszországhoz és Észak-Koreához tud közeledni velük szemben."

A szakértő úgy látja: noha az amerikai kijelentések ugyanúgy szólnak Phenjannak is, mint Kínának, Észak-Koreát jóval kevésbé befolyásolja mindez, hiszen a diktatúra céljai a ’90-es évek eleje óta változatlanok. „Észak-Korea kétoldalú megállapodást akar kötni az Egyesült Államokkal, amely végre hivatalosan is lezárja a koreai háborút, jellegét tekintve pedig az iráni atomalkuhoz hasonlít" – mondja Csoma Mózes. „Az elmúlt húsz év során akadtak olyan amerikai kormányzatok, amelyek hajlandók lettek volna belemenni a kétoldalú tárgyalásokba: így például a második Clinton-adminisztráció békülékenynek bizonyult, Madeleine Albright külügyminiszter a ciklus végén még el is látogatott Phenjanba. A második Bush-vezetés is belement bizonyos részkompromisszumokba, most azonban úgy fest, Kim Dzsong Unék hiába bíztak Trumpban, aki a kampány során még olyanokat mondott, hogy ő majd elmegy hamburgerezni a diktátorral. Az amerikaiak nagyon erőteljesen elkötelezték magukat például a Koreai-félszigeten a rakétavédelmi rendszer telepítése mellett, ami egyébként legalább annyira üzenet Kínának, mint Észak-Koreának, és egy megállapodás esetén ennek például a teljes létjogosultsága megkérdőjeleződne. Éppúgy, ahogy az amerikaiak távol-keleti csapatállomásoztatásai is, Okinavától kezdve Dél-Koreáig. Márpedig a távol-keleti katonai jelenlét állandó, kormányoktól, a mindenkori politikai vezetéstől független amerikai érdek – Pekingnek és Moszkvának egyaránt szól."

1596030028

Kérdés persze az is, hogy Kína képes-e úgy hatni Észak-Koreára, mint azt az amerikaiak szeretik sejtetni. A válasz alighanem igen, viszont ez bizonyosan nem felelne meg Peking érdekeinek. „Ha a kínaiak hermetikusan lezárnák a határt, az összes energiahordozó beszállítását felfüggesztenék, a teherhajók mozgását pedig blokkolnák, Észak-Korea hónapok alatt az összeomlás szélére sodródna, Kínának viszont épp az a fontos, hogy legyen a félszigeten egy ütközőállam" – világít rá Csoma Mózes. „Pontosan ez volt a céljuk 1950 késő őszén is, amikor Észak-Korea az ENSZ-csapatok ellentámadása során a megsemmisülés szélére került, és Kína pont emiatt döntött a beavatkozás miatt. Akkor az úgynevezett népi önkéntesek ellentámadása mentette meg Észak-Korea önálló államiságát."

A mandzsúriai területeken is érezhető próbarobbantások tehát hiába kellemetlenek a kínaiaknak, a pekingi vezetés vékony jégen egyensúlyoz: úgy kell befolyást gyakorolniuk kellemetlen szomszédjukra, hogy közben nem provokálják ki annak összeomlását.

Kína ennek jegyében az elmúlt években többször fogalmazott meg kettős üzeneteket, miszerint egy atomfegyverektől mentes Koreai-félszigetben érdekelt. „Ebben természetesen az is benne van, hogy Phenjan hagyjon fel a kísérletekkel, és az Egyesült Államok se állomásoztasson nukleáris fegyvereket, de alapvetően fegyveres erőket sem Dél-Koreában" – mondja Csoma Mózes. „És a tavalyi év során szintén elhangzottak olyan tartalmú megnyilvánulások Pekingből, miszerint annak ellenére, hogy elfogadhatatlan az észak-koreai nukleáris tevékenység, és a hordozóeszközös kísérleteket is ENSZ-határozat tiltja, de mégis meg kell érteni Phenjan biztonságpolitikai aggodalmait, hiszen máig nem létezik olyan békeszerződés, amely formálisan lezárná a koreai háborút."

1596030029

Phenjan eközben igyekszik ellavírozgatni a nagyhatalmak játszmája közepette, márpedig az ilyesmiben a koreaiaknak sok évszázados rutinjuk van: az elmúlt évszázadokban elsősorban Kína és Japán szorításában, illetve a kettő között őrlődtek, a 20. század második felében pedig Kína és a Szovjetunió konfliktusa közepette próbálták kitaposni maguknak az adódó előnyöket. „A rezsimet sokszor eltemették már: először 1989-ben, a keleti blokk összeomlásakor, 1994-ben, Kim Ir Szen halálakor, majd 2011-ben, amikor Kim Dzsong Il is elhunyt. Viszont Észak-Korea minden efféle reményre rácáfolt, és most már annak vagyunk tanúi, amint egyre komolyabban és hatékonyabban zsarolja a nemzetközi közösséget" – összegzi Csoma Mózes. „Az ország a koreai háború óta végig a következő fegyveres konfliktusra készült, és sikerült is elérniük, hogy gyakorlatilag lehetetlen legyen megtámadni őket. A saját környezetükben, így Dél-Koreában, de akár Japánt is érintve olyan mértékű pusztítást tudnának végrehajtani, hogy igazából senki nem is kockáztatna egy ilyen támadást. Egész városokat, gyárüzemeket, katonai bázisokat vittek le a föld alá, az országot alagútrendszerek hálózzák be, és már a ’90-es években született tanulmányok is azt vetítették elő, hogy egy újabb konfliktus hagyományos eszközökkel mindenképpen megoldhatatlan lenne."

Innentől kezdve tehát továbbra sem érdemes áttörésben reménykedni a félszigeten – óvatos, fokozatos enyhülés azonban akár már rövidebb távon is bekövetkezhet. „A helyzet alakulása elsősorban két tényezőtől függ. Washington és Phenjan viszonyában egyelőre nincs túl nagy változásra utaló jel, mindenki a status quo fenntartásában érdekelt. Észak- és Dél-Korea viszonya azonban változhat. A dél-koreai politikai rendszerben eddig két ciklust vittek a liberálisok, 1998 és 2003, illetve 2003 és 2008 között. Ezek a politikai erők hagyományosan a gazdasági kapcsolatok erősítése és a békülékenység hívei, a május 9-ei előrehozott elnökválasztás nagy esélyese pedig ismét egy liberális jelölt Mun Dzse In személyében. Ő eddig úgy nyilatkozott, hogy megválasztása esetén hajlandó lenne Phenjanba látogatni, újraindítani a gazdasági kapcsolatokat, újranyitni azt a határövezetben működött ipari parkot,. amelyet 2016 elején zárták be. A liberális szöuli vezetés részéről ráadásul a 2000-es évek elején már tapasztaltuk, hogy nagyon hatékonyan tudták befolyásolni a washingtoni politikát is, az Albright-látogatás is nagyrészt ennek volt köszönhető" – mondja Csoma Mózes.

1596030029