Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Apró, de mindent tud

Szöveg: Trautmann Balázs |  2019. január 17. 21:19

Az elmúlt hét egyik legnépszerűbb, szinte minden híroldalt és katonai szaklapot megjárt videója volt a francia csendőrség helikopter-pilótájának mesteri repülése. A remek kezű, sasszemű és roppant hidegvérű hajózó mutatványát a laikus és a szakmai közönség is elismeréssel fogadta. Igaz, azt már csak kevesen tudják, hogy a rezzenéstelen megállást a tömör hóba beledöfött kábelvágó fullánkja is segítette, ami nagyban hozzájárult a gép stabil helyzetben maradásához.

1599198122
A siker azonban nemcsak a pilóta ügyességén, de a repült típus remek képességein is múlt. A Gendarmerie, azaz a csendőrség gyakran kénytelen hasonló mentőrepüléseket végrehajtani a hegyek között. Ehhez szükségük van egy olyan típusra, mely nem csak kellően tágas a sérültek elhelyezésére, de a magashegyi időjárási és repülési viszonyok között is maximális biztonságot nyújt a hajózóknak és a kimentett személyeknek egyaránt. A videón szereplő Eurocopter EC145-ös egyik legelső megrendelője éppen a francia állam volt, mely a veteránkorú, de nagyon megbízható Aérospatiale Alouette III-asokat cserélte le vele egy 1997-es szerződés segítségével.

A videó magyar szemszögből még érdekesebb, hiszen 2019 végén már Szolnokon, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázison is hasonló gépek fognak repülni. Azaz, ha egészen pontosak akarunk lenni, az EC145-ös „angyalbőrbe bújtatott", a sajátos katonai igényeknek és előírásoknak megfelelően kialakított változata, a H145M. Ez a polgári, a visszajelzéseknek megfelelően továbbfejlesztett EC145 T2 változatra épül. A legfontosabb változásnak a megnövelt teljesítményű, 1039 lóerős az egy hajtóműves repülésnél nagyobb biztonságot jelentő Arriel 2E hajtóművek, az áttervezett főrotor-agy illetve az immár kompozit farokrészen a hagyományos helyére lépő Fenetstron-rendszerű „csöves" faroklégcsavar jelenti. Emellett modernizálták a pilótafülke avionikai rendszereit, s új robotpilóta is segíti a hajózók munkáját. A H145M típuson a pilótafülkét és a gép fontos részeinek egy részét már repeszek és lövedékek elleni páncélzattal védik. A biztonságot növeli a találat esetén öngyógyító üzemanyag-tartály, az elektronikai önvédelmi rendszerek. A felderítő és könnyű támadó feladatok elvégzésére elektrooptikai kamerarendszer, illetve oldalanként egy-egy felfüggesztőpont került a gépre.

A H145M maximális felszállótömege 3700 kilogramm, ebből 1700 kilogramm a hasznos terhelés – ebbe természetesen az üzemanyag is beleértendő. Szállítógépként a két pilóta mellett 10 felszerelt katonát képes befogadni. A gép maximális sebessége 264 km/óra, s gazdaságos sebességgel három és fél órát képes a levegőben tölteni. Teljes üzemanyag-töltéssel 639 kilométert képes megtenni.

A magyar gépekre a Tiger/Tigre harci helikopterekkel szerzett tapasztalatok alapján kifejlesztett HForce fegyverrendszer kerül majd. Ennek segítségével alkalmasak lesznek majd könnyű támogató feladatok végrehajtására is. Mint emlékezetes, a HForce tesztelésében éppen a hajmáskéri lőtéren hajtották végre az első éleslövészeteket 2017 októberében. Ekkor a nem irányított repesz-romboló rakéták és a konténerbe elhelyezett gépágyúk működését vizsgálták lőtéri körülmények között. A proto H145M még augusztus végén emelkedett a levegőbe Donauwörthben, majd a gép és a tesztekhez szükséges földi támogatócsapat Pápára települt át. Az innen felszállt forgószárnyas a FN Herstal HMP400 12,7 mm-es nehézgéppuska-, a Nexter NC621 20 mm-es gépágyú-konténereket, illetve a Thales FZ231 70 mm-es nem irányított rakétarendszert tesztelte, teljes sikerrel. A pilóták emellett vizsgálták a Thales Scorpion sisakkijelzőket, illetve a gépre elhelyezett Wescam MX15 nappal és éjjel is dolgozni képes felderítő és célkövető kamerarendszert.

1599198122
Fotó: archív

Címkékhelikopter