Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Előrelépés az indiai Tejas programban

Szöveg: honvedelem.hu / jetfly.hu |  2019. március 2. 20:17

A február 20-24. között megrendezett Aero India 2019 szakkiállításon jelentették be, hogy a Tejas Mk.1 indiai gyártású, könnyű harci repülőgép megszerezte a Final Operational Clearance-et (FOC), azaz az utolsó engedélyt is a tényleges harci alkalmazások teszteléséhez.

https://www.jetfly.hu/katonai-tipusok/elorelepes-az-indiai-tejas-programban
1599199444
Az erről szóló bizonyítványt ünnepélyes keretek között vette át Birender Singh Dhanoa, az indiai légierő főparancsnoka. A tanúsítványt a Katonai Légijárművek Alkalmassági Központja (CEMILAC) állította ki.

A FOC elérésével megkezdődhet a repülőgép harci alkalmazási tesztelése, melynek során ki fogják próbálni a levegő-föld és levegő-levegő fegyverzeteket (beleértve a nagy hatótávolságú rakétafegyvereket is), a fedélzeti fegyverzeti rendszereket, valamint a légi utántöltést is. A repülőgép műszaki dokumentációját már át is adták a Hindustan Aeronautics Limited (HAL)-nak, ahol majd a sorozatgyártás fog megkezdődni.

Ugyanakkor a Tejas Mk.1-nek hiányzik még a hajtómű légiindítási és a GS-23 ikercsövű gépágyú éleslövészeti tesztje is, ezek nélkül pedig nem lehet teljes a FOC sem. (A GS-23-as gépágyú egyébként 1965-ös tervezésű és a MiG-család több típusán is előszeretettel alkalmazott „örök darab")

1599199444
A Tejas Mk.1-es egyébként már 2013-ban átesett a kezdeti harci alkalmazási teszteken. Az akkori konfigurációval szerelt repülőgépeket az indiai légierő 45. repülőszázada kapta meg 2016-ban, az akkor átadott 10 darab repülőgép azóta több, mint 1 500 felszállást hajtott vége. Ez elég kevés, ami jól jelzi, mennyire új még ez a típus a felhasználóknak – nyilván egy-egy felszállás után jóval több földi időt igényel az adatok kiértékelése és a nagy valószínűséggel gyakori meghibásodások kijavítása. Egy „bejáratott" típussal ennek a többszörösét illik teljesíteni ennyi idő alatt…