MiG-21-es – Ausztráliában
Szöveg: Trautmann Balázs (washingtoni tudósító) | 2015. január 15. 20:17Két éves küzdelem után megkezdődhet az egyiptomi légierő 5068-as oldalszámú volt sugárhajtású kiképző repülőgépnek restaurálása és repülőképes állapotba hozása.
![1595985959](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f20d0281e5ca868964641.jpg)
A klasszikus, deltaszárnyú, 1967-ben gyártott MiG-21UM Fishbed repülőgépen most a nyugat-ausztráliai Perth városának repülőterének hangárában dolgoznak a szakemberek. A tulajdonos, Adrian Deeth 2012-ben talált rá az Egyesült Államokban az 5068-asra, de további két évnek kellett eltelnie, míg az alig használt, a dokumentációja szerint csupán 400 órát repült, az 1980-as évek végén leállított repülőgép Ausztráliába kerülhetett.
A gép a 90-es évek elején került az Egyesült Államokba, ahol több tulajdonosváltást követően N423LZ lajstromjellel 1994-ben az oklahomai Tulsában talált tartós otthonra. A repülőgép 1997-ben egy új Tumanszkij R-11F-300 hajtóművet kapott, de ezzel alig nyolc repült órát töltött a levegőben, mielőtt 1998-ban a gépet ismét leállították.
![1595985960](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f20d028556a1595170598.jpg)
A tulajdonos tervei szerint az alig használt veterán oktatógép a teljes nagyjavítás mellett új avionikai és kommunikációs rendszereket is kap. A gép visszakaphatja az eredeti, 1967-ben viselt egyiptomi festését is. Ha az ausztrál légügyi hatóságok és a védelmi minisztérium is engedélyezi, a repülőgéppel műrepülést és hangsebesség feletti utasrepültetést is végeznek majd a légierő Rottest-sziget mellett lévő gyakorló légterében.