A mostohabombázó, amivel senki sem akart repülni
Szöveg: Snoj Péter | 2017. augusztus 6. 13:56Nem bújunk át létra alatt. Tudjuk, hogy az előttünk átkelő fekete macska balszerencse, és félve gondolunk péntek tizenharmadikára. Ugyanígy nem szállunk fel egy olyan bombázóra, amelynek 666 a neve, és tudni lehet róla, hogy minden egyes bevetésről éppen csak képes volt visszatérni. Ám egy pilóta meglátta a mostohabombázóban rejlő lehetőséget, és legendát faragott belőle.
![1596036965](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f219765f03c5217258966.jpg)
Ha a második világháború legismertebb repülőgépeiről beszélünk, a felsorolásban bizonyára előkelő helyet kap az amerikai Boeing B-17-es repülőerőd. A négymotoros bombázógép már akkor is híres volt strapabírásáról, hiszen sokszor végzetesnek tűnő sérülések mellett is képes volt hazaszállítani kezelőit. Ugyanezzel a képességgel büszkélkedhetett el az eredetileg Lucy névre hallgató B-17E is, ám a háború poklában a katonák úgy vélték, hogy túlságosan is veszélyes a megátkozott bombázóval bevetésre repülni, hiszen az számtalan alkalommal épp csak képes volt visszatérni a Port Moresby repülőbázisra, Pápua Új-Guineába.
A 666-ra átkeresztelt géppel a katonák végül olyannyira nem voltak hajlandók felszállni, hogy a légierő vezetése végül engedélyt adott arra, hogy kivonják a forgalomból és kiszereljék minden hasznosítható alkatrészét.
Ekkor került a képbe Jay Zeamer százados, aki legénységével együtt már hetek óta várt egy cseregépre. Amikor megtudta, hogy van egy egyébként repülésre képes bombázó a bázison, csak épp senki nem mer a közelében maradni, azonnal kapva kapott az alkalmon. Egyes források szerint a bázis vezetésének tudta nélkül, saját tervei alapján kezdte meg a parkolópályára tett 666-os felújítását. Más leírások szerint a gép hosszabb időre sosem esett ki a forgalomból, és akkor is repültek vele, mialatt Zeamer gépet keresett magának. Abban azonban minden forrás egyetért, hogy a repülőerődöt az új legénység elképzelései szerint javították fel 1943 májusában.
![1596036966](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f21976634a94329498691.jpg)
Zeamer százados és társai légi felderítők voltak, éppen ezért egy olyan bombázógépre volt szükségük, amellyel nagy magasságból is végre tudják hajtani a feltérképezést, ugyanakkor könnyedén tudnak manőverezni az ellenséges gépek között. Elkezdték hát megszabadítani a 666-ost a felesleges elemeitől, így például átalakítottak a bombarakteret, és kiszanáltak minden – számukra – felesleges berendezést. Saját védelmük és tűzerejük hathatós megnövelése érdekében összesen tizenkilenc .50-es (12,7 milliméteres) kaliberű géppuskát szereltek be a gépbe, ami jócskán meghaladta a B-17-esekben rendszeresített 9 (.30 és .50 kaliberes) géppuskából álló fegyverzetet. Zeamer azt akarta, hogy az oldallövészek dupla tűzerővel bírjanak, valamint két felső toronylövészi állást is kialakíttatott. Személyes kívánalma volt egy a gép orrába épített fegyver is, amelyet közvetlenül a pilóta tudott kezelni. Tartalékként pár géppuskát a fedélzeten is elhelyeztetett. Az elakadt, meghibásodott fegyvert egyszerűbb volt „kidobni az ablakon", aztán kicserélni, mint a tűzharc kellős közepén megpróbálni megjavítani.
Így még a légierő által elegendőnek ítélt tűzerőt kiegészítve is sikerült végül két tonnával könnyebbé varázsolni a gépet.
A 666-os és Zeamer legénységének legemlékezetesebb bevetése 1943. június 16-án kezdődött, amikor is Bougainville szigetét kellett feltérképezniük a közelgő amerikai partraszállás előkészületei részeként. A feladatot sokáig halasztotta a légierő, ugyanis a sikeres felvételek érdekében teljesen egyenes és egyenletes áthúzásra volt szükség a sziget felett. Az akkor mélyen ellenséges vonalak mögött elterülő Bougainville felett csaknem félórát vett igénybe a háborús sétarepülés. A vezetés jól tudta, hogy ilyen, gyakorlatilag öngyilkos küldetésnek tűnő feladatra nem jelölhet ki senkit, ezért bíztak a fiatal pilóták, illetve társaik vakmerő bátorságában, és önkénteseket kerestek. Zeamer szinte azonnal jelentkezett.
![1596036966](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f2197666b512936946433.jpg)
A hajnal első napsugarai már a kifutópályán érték a 666-os személyzetét, amikor is a gép elé egy dzsip gördült be. Új parancsot kaptak, a térképezés mellett felderítést kell végezniük egy a szigethez közeli légibázisról is. Zeamer százados erőteljesen vonakodott, hiszen a fedélzeten két újonc is volt, akik az eredeti személyzet – közben maláriát kapott – tagjait helyettesítették. Társai unszolására azonban végül kénytelen volt elfogadni a változtatást, hiszen mindannyian úgy vélték: kár lenne más személyzetet is kitenni a veszélynek, ha nekik úgyis oda kell repülni.
A japán támaszpont felett elhaladva látták, amint csaknem húsz vadász éppen felszálláshoz sorakozik fel. Tudták jól, hogy ezek a gépek ellenük igyekeznek, ezért Zeamer azonnal megkezdte a térképező útvonalat remélve, hogy befejezik, még mielőtt a japánok elérik az ő, 7,5 ezer méteres magasságukat. Pár perccel a felvételek elkészülte előtt megjelentek az első Mitsubishi A6M Zero vadászgépek. Jól láthatóan támadáshoz készülődtek. Máskor Zeamer azonnal megkezdte volna a kitérő manővereket, hogy a fedélzeti lövészeket segítse, ám ezúttal jól tudta, hogy a legkisebb fordulási manőver is a felvételek elmosódásához vezet. Továbbra is nyílegyenesen repült.
![1596036966](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f21976698d45077663409.jpg)
Az első becsapódások súlyos – mint később kiderült, halálos – sebeket ejtettek a bombázó helyén ülő Joseph Sarnoski törzsőrmesteren, a gép navigátorát pedig megölték. Pár srapnel a pilótafülke üvegét is átlyukasztotta, megsebesítve Zeamert is. A következő rácsapás ismét a pilótafülkét vette célba. Ezúttal eltalálták a gép oxigénellátó rendszerét, amely a sérülés következtében lángra kapott. A menthetetlen szerkezet nélkül a pilóták a felvételek elkészültével kénytelenek voltak vészmerülésbe kezdeni, hogy elérjék a körülbelül 3 ezer méteres magasságot, ahol maszk nélkül is lélegezhetnek. A több sebből is vérző százados egyenesbe hozta a gépet. A korábbi verziók gyenge pontjait ismerő japán pilóták újfent szemből támadtak a bombázóra, hiszen tudták, hogy az a gép legvédtelenebb része. Nem számoltak azonban Zeamer újításával, amelyet végre kipróbálhatott a pilóta: a B-17-esre támadó zérók mindegyike végzetes találatot kapott az orrba szerelt géppuskától.
Visszaemlékezések szerint a légi csata, amelyben a kilenc fős legénységből hatan meghaltak vagy megsebesültek, körülbelül negyvenöt percen keresztül tartott. Az amerikaiak szerencséjére a fennmaradó japán gépek üzemanyagtartályai kifogytak, vissza kellett térniük bázisukra. A 666-os legénysége öt lelőtt zéróról számolt be, a japánok azonban ezt sosem igazolták vissza.
![1596036966](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f219766de698961928674.jpg)
Az időnként eszméletét vesztő Zeamer mellett ülő újonc másodpilóta súlyosan megsebesült, ezért az egyik fedélzeti mérnököt kérte meg arra, hogy segítsen hazavezetni a gépet. Pápua Új-Guinea keleti széle, Dobodura felé vették az irányt. Itt volt az első amerikai légi támaszpont, amit még elérhettek. A pilóta a leszállás előtti pillanatokban elájult, másodpilótája kirángatta őt üléséből, és átvette a helyét. Mint később elmondta, élete legszebb leszállásának tartotta az akkorit, hiszen fékszárnyak és futóműfékek nélkül tette le a megtépázott bombázót.
A legénység segítségére siető felcserek első ránézésre azt hitték, hogy senki sem élheti túl a gépben tartózkodók közül, hiszen a roncsnak tűnő B-17-esen később öt ágyú és több mint kétszáz géppuska okozta lyukat fedeztek fel. A sikeres bevetés elismeréséül Jay Zeamer százados és Joseph Sarnoski posztumusz hadnagy kiérdemelték a Kongresszusi Becsületérdemérmet, az amerikai fegyveres erők legmagasabb kitüntetését. A legénységi többi tagja pedig a hasonlóan magas elismerésnek számító Kiemelt Szolgálati Keresztet vehette át.
![1596036966](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f21976722e75696175372.jpg)