Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

A 20. század legnagyobb mentőakciója

Szöveg: Draveczki-Ury Ádám |  2011. június 26. 11:16

A Berlin körül kialakult 1948-49-es konfliktus volt a hidegháború első igazi szakítópróbája, amely végül nem eszkalálódott, de nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a nyugati szövetségesek létrehozzák a NATO-t. A válság kezdete 1948. június 24-ére esett.

A második világháború végével a győztes hatalmak megszállási övezetekre osztották a német fővárost: az Egyesült Államok, Nagy-Britannia és Franciaország Berlin nyugati felét, a Szovjetunió a város keleti oldalát vonta ellenőrzése alá. A konfliktus közvetlen kiváltó oka az volt, amikor 1948-ban Nyugat-Berlinben a nyugati nagyhatalmak értékálló valutát vezettek be, így akarván stabilizálni a pénzügyi helyzetet, és ismét lökést adni a gazdaságnak a német területek nyugati felén. Moszkva agresszív és ellenséges akcióként értékelte a lépést: Joszif Visszarionovics Sztálin rezsimje – nem ok nélkül – attól tartott, hogy a márka Kelet-Berlinben is elterjed.

Sztálin azonnal tiltakozott a döntés ellen, de túl sok időt nem töltött a diplomáciai úton, hanem lezáratta a Berlinbe vezető utakat. Ez igen komoly csapást jelentett, hiszen maga a város a  szovjet zónában feküdt, és Moszkva már azzal is nagy kellemetlenségeket okozott a nyugati szövetségeseknek, amikor a korábbi hónapokban, a valuta bevezetésének előkészítése alatt ellenőrzésekkel, elterelésekkel nehezítette és lassította a Berlinbe tartó konvojok útját. A szovjetek felére csökkentették a nyugati városrész áramellátását is, majd miután látták, hogy a nyugatiak nem engednek, teljesen kikapcsolták a közszolgáltatásokat. A város ekkoriban azonban még teljesen átjárható volt, sőt, a szovjetek különböző kedvezményekkel igyekeztek átcsábítani a nyugati városrészek lakóit az ő megszállási övezetükbe.

Lucius D. Clay, a németországi amerikai megszállási övezet katonai kormányzója eleinte nem zárkózott volna el az erő alkalmazásától sem, Harry S. Truman amerikai elnök azonban hallani sem akart erről: nem akart kockáztatni egy háborút Sztálin Szovjetuniójával. Így aztán inkább ellenblokád alá vonták Kelet-Berlint – ez érthetően leginkább egyes termékek forgalmának felfüggesztését jelentette –, majd a három nyugati nagyhatalom 1948 júniusában légihidat létesített, hogy ellássa Nyugat-Berlint. Mintegy kétmillió emberről kellett gondoskodni napról napra, így a feladat cseppet sem volt egyszerű, hiszen napi körülbelül 2000 tonna élelmiszerre volt szükség a város táplálásához. A szövetségesek előtt logisztikai és technikai szempontból is nehéz hónapok álltak, de végül megoldották a helyzetet: a William H. Tunner vezérőrnagy által megálmodott és kidolgozott, Operation Vittles nevű művelet keretében Nyugat-Berlin három repülőtere hárompercenként fogadta a repülőgépeket.

Eleinte persze a nagy légi forgalom és a feszített tempó miatt több tragédia is történt, az első két hónapban összesen heten haltak meg különböző balesetekben. Jellemző az akciók gyorsaságára, hogy az egyes leszállásoknál a gépek személyzete nem szállt ki a repülőtereken, sőt, a pilóták a motorokat sem állították le: a Nyugat-Berlinben állomásozó nyugati katonák és a helyi erők szintén emberfeletti erőfeszítéseket tettek annak érdekében, hogy célba juttassák az élelmiszercsomagokat. A légihíd fenntartása folyamatos készenlétet és munkát kívánt meg a földi irányítóktól és a szerelőszemélyzetek tagjaitól is. Érdekesség, hogy rendszeresen érkeztek a városba a helyiek által csak „cukorbombázókként" emlegetett gépek is, kimondottan a helyi gyerekek számára szállított édességekkel, finomságokkal.

A 20. század legnagyobb mentőakciója keretében fenntartott légihíd végül tizenegy hónapon át állt fent és működött zavartalanul: a szovjetek nem akarták kockáztatni egy újabb háború kitörését a szállítmányok célba juttatásának akadályozásával, így passzívan figyelték a műveleteket, miután pedig 1949 elejére a légi szállítások forgalma elérte a blokád előtti szárazföldi forgalom mennyiségét, belátták, hogy tovább nincs értelme fenntartani a helyzetet, mert egyszerűen nem vezet eredményre. Májusban a szemben álló felek megállapodtak a blokád feloldásáról, amely végül 1949. május 12-én történt meg. A légihíd költségei ekkorra már összesen 224 millió dollárra rúgtak. A kettős valutarendszer megmaradt Berlinben.

Az első berlini válság a hidegháború első konfliktusaként óriási jelentőséggel bírt, a nyugati világban fokozta a félelmet és az ellenszenvet a Szovjetunióval szemben, és nagyban hozzájárult ahhoz is, hogy a demokratikus országok vele párhuzamosan létrehozzák katonai szövetségüket, a NATO-t.