Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

A KFOR parancsnok meghosszabbított karja

Szöveg: Földházi Enikő főhadnagy |  2010. december 29. 7:26

A Magyar Köztársaság nemzetközi szerepvállalásai között előkelő helyen áll a NATO vezette KFOR békefenntartó misszió, ahol jelenleg is jelentős számú magyar katona szolgál. Az azonban kevéssé ismert, hogy a KFOR Kontingensen kívül számos egyéb beosztást is magyarok látnak el Pristinában, Peć/Pejë-ban valamint Prizrenben.

Ezen beosztások egyike a KFOR parancsnokságon nemrég létrehozott és a JEC Főnökség (Joint Effects Centre) részét képező LMT CC (Összekötő Megfigyelő Csoport Koordinációs Központ) koordinációs főtiszti beosztása, melyet az elmúlt hat hónapban Hüse Csaba százados, a Magyar Honvédség Civil-katonai és Lélektani Műveleti Központ, 2. CIMIC Csoport, csoportparancsnok-helyettese látott el. Vele beszélgettünk.

Milyen tevékenységi köröket fed le pontosan az LMT, és mi a szerepe a KFOR-on belül? 

A KFOR Liaison Monitoring Team, mint műveleti képesség létrehozását közvetlenül a 2004 márciusában kirobbant etnikai indíttatású zavargások tették szükségessé. A zavargások során több száz épület, főként a szerb és a roma etnikai közösséghez tartozó emberek otthonai, illetve – esetenként a világörökség részét képező – templomok, kolostorok váltak a lángok martalékává. Az erőszakos cselekmények során több ember meghalt, illetve ezrek voltak kénytelenek elhagyni otthonaikat. Az események mögött már hosszabb ideje húzódó, a koszovói társadalmat feszítő, főként szociális és gazdasági jellegű problémák álltak, a közvetlen kiváltó ok, az Ibar folyóban, megtalált három koszovói albán fiú holtteste, akik halálát az albánok a szerbek számlájára írták, már csak olaj volt a tűzre. A fiúk halálának igazi oka, illetve az állítólagos elkövetők kiléte egyébként máig ismeretlen.

A kirobbant zavargások mindenkit felkészületlenül értek, ugyanis a nemzetközi erőknek, ideértve a KFOR-t is, fogalmuk sem volt a felszín alatt izzó társadalmi feszültségekről.

Akkor ezek szerint a 2004-ben történtek közvetlenül hozzájárultak az LMT megalakításához?

Igen, a történtek utólagos elemzése következményeként, a hasonló események elkerülése érdekében hozták létre a KFOR-ban az LMT-ket a Bosznia-Hercegovinában akkor már meglévő és igen jó tapasztalatokkal rendelkező Liaison Observation Team-ek (LOT) mintájára.
Az LMT-k a KFOR parancsnokának meghosszabbított karjaként vannak jelen Koszovó minden járásában. Korai előrejelzést biztosítanak a KFOR parancsnok számára, tudomást szerezve a társadalmat sújtó szociális, gazdasági problémákról. Ennek alapja pedig a koszovói emberek bizalmának és sok esetben megbecsülésének elnyerése, ugyanis az LMT-k jelmondatukhoz – „Feel the pulse of Kosovo" – híven tevékenységüket etnikai és vallási hovatartozásra tekintet nélkül folytatják.
Az LMT-ket sokan ezért a KFOR parancsnok „szemének és fülének" is nevezik, akik meglátják és meghallják a Koszovóban élő emberek problémáit. Természetesen az LMT-k nem csak az utca emberével, hanem a helyi közösségek, helyi és nemzetközi szervezetek vezetőivel is közvetlen kapcsolatot tartanak fent, ezzel is biztosítva a KFOR állandó jelenlétét a koszovói mindennapok és az élet minden területén.

Melyek az LMT-k feladatai?

Az LMT-k feladatai közé tartozik továbbá a KFOR műveleteinek, elsősorban a PSYOPS és CIMIC tevékenységeknek, valamint a kinetikus műveleteknek a civil lakosságra gyakorolt hatásainak figyelemmel kísérése, monitorozása is. Feltehetően ez indokolta azt a döntést, amellyel az LMT fő koordinációs központját (LMT Coordination Cell) két évvel ezelőtt a KFOR parancsnokság J3 Főnökség alárendeltségéből az újonnan megalakult, szintén a KFOR parancsnokság szervezetéhez tartozó, a nem kinetikus  műveleteket tervező és irányító részleg (JEC) alárendeltségébe utalták. A JEC az LMT mellett a CIMIC (civil-katonai együttműködés), a PSYOPS (lélektani műveletek) valamint az INFOOPS (információs műveletek) tevékenységet koordinálja.

Magyarország hogyan járul hozzá az LMT-képességhez?

Magyarország jelenleg a KFOR nyugati szektorában egy összekötő-megfigyelő csoporttal, illetve a KFOR pristinai főparancsnokságán az LMT Koordinációs Központban egy koordinációs főtiszti beosztással járul hozzá a KFOR műveletekhez.

Az ebbe a beosztásba kiutazóknak milyen előképzettséggel kell rendelkezniük? 

A NATO az LMT-k hatékonyságának növelése érdekében az LMT-beosztásra jelölt katonák képzésében egységes követelményrendszer kidolgozására törekszik, ami sok hasonlóságot mutat az ENSZ által a katonai megfigyelő- és összekötő tisztek kiképzésében felállított egységes követelményrendszerhez. Az LMT-felkészítés több pillére épül. Az első pillér nemzeti felelősség, vagyis a küldő ország köteles végrehajtani; Magyarországon a nemzeti LMT szakmai célfelkészítés a MH Civil-Katonai Együttműködési és Lélektani Műveleti Központban kerül végrehajtásra.

A második pillér, mint nemzetközi LMT szakmai célfelkészítés (NATO KFOR Liaison Monitoring Team Pre-deployment Pilot Course – KFOR LMT PDPC) a Horvát Köztársaság Hadseregének szervezésében, a NATO Transzformációs Parancsnokság támogatásával, a NATO Műveleti Parancsnoksága és a NATO SHAPE által jóváhagyott éves kiképzési tervnek megfelelően a horvátországi Rakitje-ben kerül végrehajtásra. A KFOR JEC LMT CC természetesen állandó szakmai felügyeletet és szakmai iránymutatást ad, valamint előadókat biztosít a tanfolyam számára annak érdekében, hogy az LMT-beosztásra jelölt katonák már a felkészülés szakaszában tisztában legyenek a folyamatban lévő KFOR műveletekkel, ezen belül a műveletekben az LMT-re háruló feladatokkal.

Míg a kiképzés első pillére főleg a történelmi, politikai, kulturális háttérre, addig a második a gyakorlati feladatokra, a KFOR jelenlegi és jövőbeni műveleteire helyezi a hangsúlyt. Az LMT-beosztásba kijelölt személyek a műveleti területre való kiérkezést követően – a beosztás átadás-átvételi feladatok egyik legfontosabb részeként – ezeket az ismereteket felfrissítik, illetve eligazítást kapnak a folyó műveletekről.

A koszovói helyzet stabilizálódásával, a mozgásszabadság és a biztonságos környezet megteremtésével a NATO és szövetségesei megkezdték az erők kivonását Koszovóból.

Milyen hatással lesz a KFOR létszámának csökkenése az LMT-re? 

Kiemelendő, hogy az elmúlt időszakban végbement változás nem egyszerű létszámcsökkentés, hanem strukturális átalakulás.
Ennek keretében a KFOR, egyre csökkenő mértékben ugyan, de fenntartja a jelenlétét Koszovóban. A javuló koszovói biztonsági helyzetnek köszönhetően a KFOR műveleteinek súlypontja egyre inkább áttevődik a kinetikus műveletekről a nem kinetikus műveletekre. Az átalakulás célja a NATO szerepvállalásának egy, a Bosznia-Hercegovinában már működő szintjére történő szorítkozása. A kinetikus erők kivonására adott reakciók, valamint a kialakuló biztonsági helyzet figyelemmel kísérésének szükségességéből kifolyólag az LMT-k szerepe megnő, és ez a képesség fokozatosan a KFOR fő profiljává válik. Ennek az átalakulásnak a végrehajtásával azonban már az LMT CC koordinációs főtiszti beosztást újonnan átvevő Kvanduk Tamás százados, a Magyar Honvédség Nyugat-Magyarországi Hadkiegészítő Parancsnokság, Toborzó és Érdekvédelmi Iroda – Szekszárd, beosztott tisztje fog foglalkozni.

Előreláthatólag hogy fog kinézni a jelenlegi 8500 fősnél mintegy harminc százalékkal kisebb KFOR az LMT szempontjából? 

A korábbi KFOR-struktúrában minden MNBG (Multinational Battle Group) területén egy, a régió LMT-jeinek a tevékenységét irányító-koordináló Regionális LMT (RLMT) működött. Azonban a közelmúltban az MNBG-k száma (a központi és a keleti összevonásával) ötről négyre csökkent, 2011 tavaszától pedig várhatóan csak kettő (a nyugati és a keleti) marad. Ennek ellenére az RLMT-k száma nem fog változni. Az MNBG-k területén jelenleg működő öt RLMT közül az egyik, az RLMT Centre már 2010. október elseje óta a KFOR parancsnok közvetlen szolgálati alárendeltségében végzi feladatát, tavasszal pedig mind az öt átalakul a KFOR parancsnok közvetlen irányítása alatt működő JRD-vé (Joint Regional Detachment). A JRD az LMT csoportok egy regionális szintű, nemzetközi irányító egysége lesz, azonban a csoportok működését, feladatait jelentősebben érintő változás nem következik be.

Fontos megemlíteni, hogy a már meglévő, az MNBG-West területén tevékenykedő magyar LMT mellett 2011 tavaszán a tervek szerint újabb LMT kezdi meg működését, előreláthatólag Koszovó központi régiójában, a JRD Centre alárendeltségében, ráadásul mindkét csoport létszáma bővül, ami nagyban segíti majd a munkavégzést.
Egy másik változás az LMT-k munkamódszereit érinti. A csapatok létszámának csökkentése ugyanis táborok bezárását vonja maga után, így az LMT műveleti képességhez hozzájáruló nemzetek a Bosznia-Hercegovinában már bevált gyakorlatnak megfelelően adaptálták az úgynevezett „Field House Concept"-et. Ez azt jelenti, hogy néhány helyen megkezdték az LMT csoportoknak a táborokból az úgynevezett LMT-házakba történő telepítését. Az LMT házak megnyitásával a KFOR kibújik a „szögesdrót" mögül, és a helyi lakosság között élve, a lakosokkal, a lakosságért végzi feladatát. Az „LMT Field House Concept" lényege mindenképpen az, hogy a jelentősen csökkenő létszám ellenére a KFOR továbbra is látható és elérhető maradjon, úgy a koszovói emberek, mint a helyi hatóságok, valamint a helyi és nemzetközi szervezetek számára egyaránt.

Kik működtetnek ilyen házakat?

A KFOR nemzetei közül jelenleg Finnország, Svédország, Törökország, Ausztria és Svájc működtet LMT-házat. A legutóbbi megnyitóra 2010. november 13-án került sor a koszovói fővárostól délre fekvő szerb enklávéban, Gracanicában, ahol Svédország az első LMT-házát nyitotta meg (a tervek szerint heteken belül megnyílik a második svéd LMT-ház is, amely méterekre helyezkedik majd el a koszovói parlament pristinai épületegyüttesétől). A gracanicai házmegnyitón a KFOR parancsnoka, Erhard Bühler vezérőrnagy hangsúlyozta, hogy az LMT fontos képesség, amely közel áll a koszovói emberekhez, és meghatározóan járul hozzá a KFOR misszió sikeréhez, hogy biztosítsa a békét és stabilitást, valamint hogy megteremtse egy sikeres jövő kereteit.

Fotó: a szerző felvételei