Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

A metró és az autóút építésénél is dolgoztak a tűzszerészek

Szöveg: Szűcs László |  2008. január 3. 12:03

A magyar tűzszerészek dolgoztak már a 4-es metró építésén is, ahonnan – a leendő állomások helyén -, tucatszámra kerültek elő a különféle lőszerek és robbanóanyagok az elmúlt évben. A közszolgálati munka, vagyis a különböző helyekről előkerülő, világháborúkból visszamaradt lőszerek és robbanószerkezetek hatástalanítása, megsemmisítése mellett ugyanis úgynevezett területátvizsgálási feladatokat is végeznek.

Egyre több, földmunkával járó beruházás zajlik hazánkban. Bevásárlóközpontok, zöldmezős beruházások, alacsonyabb rendű és gyorsforgalmi utak épülnek szerte az országban. Minden egyes ilyen típusú munkát meg kell előznie a terület teljes körű átvizsgálásának, vagyis a tűzszerész mentesítésnek.

Az ilyen helyekről előkerült lőszereket és robbanóanyagokat csak a Magyar Honvédség tűzszerészei semmisíthetik meg – tudtuk meg Hajdu Gábor mérnök ezredestől. Az MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Zászlóalj parancsnoka elmondta azt is, hogy “tűzszerész munkát segítő tevékenységet" azonban 8-9 civil cég is végezhet az országban. Természetesen ezen cégek rendelkeznek valamilyen szintű szakmai alappal, hiszen valamennyi vállalkozásnál dolgozik olyan munkavállaló, aki korábban a honvédség tűzszerész zászlóaljánál, vagy éppen a rendőrség tűzszerész szolgálatának szolgált.

– A tűzszerész munkát segítő tevékenység csak a kijelölt építési terület műszeres átvizsgálására és az esetlegesen előkerült veszélyes szerkezetek megjelölésére korlátozódik. A cégek ezt követően a rendőrségen keresztül értesítik az alakulatot, mi pedig a törvényi előírások alapján kategorizáljuk a bejelentéseket – mondta Hajdu ezredes, hozzátéve: általában „B" kategóriás, vagyis harminc napos elintézésű határidejű bejelentésekről van szó, mivel az előkerült veszélyes szerkezetek közvetlenül nem veszélyeztetnek emberéletet.

Természetesen a honvédség tűzszerészei is végeznek hasonló munkákat – amennyiben lehetőségük és idejük van rá. Hajdu ezredes szerint, mivel az alakulat elsődleges feladata a közszolgálati tevékenység – vagyis a világháborúkból visszamaradt lőszerek és robbanószerkezetek megsemmisítése és hatástalanítása –, csak a „holtidőkben" van lehetőségük területátvizsgálási feladatokat vállalniuk. Vagyis leginkább a késő őszi és a téli hónapokban, amikor kevesebb lakossági bejelentés érkezik hozzájuk. Az ilyen feladatok azonban „pénzes munkák", vagyis a honvédségi tűzszerészek számára is fizetni kell a megrendelőnek.

A Magyar Honvédség tűzszerészei általában évente három-négy, nagyobb területre kiterjedő átvizsgálási feladatot

hajtanak végre. Legutóbb például a Komárom-Esztergom megyei Almásfüzitőn dolgoztak, ahol több veszélyes szerkezetet is találtak egy nagyobb beruházás megkezdése előtti területátvizsgálás alkalmával. De dolgoztak a 4-es metró építésén is, s e munka során, a leendő állomások helyén, tucatszámra kerültek elő a különféle lőszerek és robbanóanyagok. A metróépítés pillanatnyilag nem ad munkát a tűzszerészeknek, hiszen az állomások területének átvizsgálása megtörtént. Az alagútfúrás pedig olyan mélységben zajlik, ahonnan legfeljebb nagy súlyú bombák kerülhetnek elő. Ilyen bejelentést azonban eddig még nem kaptak.
A közelmúlt legnagyobb területátvizsgálási feladata az M0-ás autóút építése során a Megyeri-híd környékének mentesítése volt a Magyar Honvédség tűzszerészei számára. Itt ugyanis korábban honvédségi lőszermegsemmisítő hely működött. Ez a munka csaknem hét hónapot vett igénybe.

Hajdu ezredestől megtudtuk: a tűzszerész munkát segítő tevékenységet szabályozó törvényt várhatóan még az idén elfogadja az országgyűlés. A jogszabály megszületése nélkülözhetetlen a tevékenységet folytató polgári cégek, a rendőrség és a Magyar Honvédség tűzszerészei számára is.