Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Egyre drágábbak a Mi-17-esek

Szöveg: JETfly |  2010. szeptember 27. 9:46

A Mil Mi-17 Hip helikopterek ára az utóbbi időben jelentős emelkedésnek indult, melynek egyik fő oka a típus népszerűsége az afganisztáni harci körülmények között. Ennek köszönhetően újabban megrendelésdömpinggel áll szemben a típus gyártója, a Russian Helicopters cég.

Orosz szakértők szerint jelenleg körülbelül 300 darab Mil Mi-8MT (melyet az exportpiacon Mi-17-esnek hívnak) állomásozik Afganisztánban a nemzetközi koalíciós erők, privát vállalkozók, vagy az ENSZ színeiben.

Az UTair, amely jelenleg Oroszországban a legnagyobb szállítóhelikopter flottával rendelkezik, a közelmúltban bővítette Hip flottáját 40 Mi-171-es megrendelésével, melyeket várhatóan még az idén leszállítanak nekik. A rendkívüli érdeklődés csak a típuscsalád legújabb tagját, a Mi-8MT-t övezi, mivel ez a típus képes nagy tengerszint feletti magasságból felszállni és rendkívüli nagy melegben is üzemelni. A régebbi Mi-8T-khez képest ez a gép többek között már az erősebb TV3-117-es gázturbinákat használja, fejlettebb farokrotorral és kormányrendszerekkel és nagyobb póttartályokkal rendelkezik. Két éve egy használt Mi-8MT körülbelül 4-4,2 millió dollárba kerül, ma ez az érték 6,5 millió körül mozog.

A Russian Helicopters konszern (mely magában foglalja az orosz helikoptergyártó cégeket) illetékesei elmondták, hogy a tavalyi évben 139 darabot gyártottak ebből a típusból, és jelenleg a gyártósoraik 2012-ig be vannak táblázva. Az elmúlt három évben az újonnan legyártott Mi-8-asok ára 3,5 millió dollárról 9-10 millió dollárra nőtt, habár a gépek ára beállhat majd egy bizonyos szinten, mikor Afganisztánban már kevésbé lesz szükség újabb gépekre.

Mindazonáltal nem valószínű, hogy az afgán konfliktus vége a piac összeomlását jelentené, mivel az orosz gáz- és olajipari cégek igényei hosszú távú megrendeléseket biztosítanak a jövőben is.
A 2010-es év elején Oroszországban több mint 1159 Mi-8-as helikoptert regisztráltak, így a típus körülbelül az ország kereskedelmi helikoptereinek 55 százalékát teszi ki, és az orosz gyártású helikopterek repült idejének 87 százalékát fedi le az országban.