Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Emelte P-8A Poseidon megrendelését a U.S. Navy

Szöveg: JETfly |  2009. június 25. 8:40

Az amerikai haditengerészet 114-ről 123-ra emelte az új P-8A felderítő repülőgép megrendeléseit, mivel az illetékesek úgy gondolják, hogy az új gépek, melyek a 161 darab elöregedett P-3C-t fogják felváltani, sokkal jobban alkalmazhatóbbak. Az első kettő P-8 prototípus mostanában repült először, a harmadik pedig még az év vége előtt levegőbe fog emelkedni.

Az amerikai haditengerészet a Boeing 737 utasszállító repülőgép katonai verzióját üzemelteti P-8A néven. A B-737-et az 1960-as évek óta sikeresen alkalmazzák, mint utasgépet. Ez a típus először 1965-ben repült, és több mint 5000 darabot építettek belőle.

Így tehát a P-8A a Boeing 737-700C kereskedelmi repülőgép módosított változata. Korábban, 2001-ben a haditengerészet kezdte el a 737-eseket teher/utas szállítóként (C-40A) alkalmazni. Ezekből 19 darab épült, 11 darab a haditengerészet részére, a maradék pedig a légierő számára.

A 78 tonnás gép 121 utas, vagy nyolc raklap (vagy a kettő kombinációja, általában három raklap és 70 utas) szállítására alkalmas. Hatótávolsága 5600 kilométer. Normál esetben a személyzet öt főből áll (két pilóta, fedélzeti parancsnok, rakodómester és egy szállítás biztonsági szakember, akit a haditengerészet csak légi utas kísérőnek hív). A légierő négy darab V-40B-t kapott, ami alapvetően parancsnoki szállítógép, mely légi harcálláspontként is üzemeltethető. A többi hat légierős gép C-40C típusjelű, mely lényegében ugyanaz, mint a C-40A. Ezeket a tartalékos haditengerészet üzemelteti és a sürgős alkatrész-, illetve személyzetpótlásra használják ott, ahol erre szükség van. A C-40A váltotta fel a C-137-est, ami a 148 tonnás B-707 katonai változata.

A B-737 P-8-as verziójának az utazósebessége 910 kilométer/óra, személyzete 10-11 fő (pilóták, operátorok). Szárnyain függesztési pontok vannak, melyekre torpedókat, illetve rakétákat lehet függeszteni.

A P-8A lesz az első 737-es, melynek bombatere és szárny alatti pilonjai lesznek. Ez a típus darabonként kb. 275 millió dollárba kerül. A haditengerészet további hét C-40A beszerzését is tervezi.

A gépen használt új szenzor olcsóbb, könnyebb és sokkal megbízhatóbb. Így a P-8-as képes lesz a szárazföldi felderítésre is (ahogy a P-3C-ket már használták), valamint elektronikai felderítésre is. A haditengerészet arra számít, hogy a P-8-as nagyon sokoldalú és megbízható repülőgép lesz.