Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Finisébe fordult a brazíliai vadászgéptender

Szöveg: JETfly |  2009. augusztus 5. 6:54

Svédországban, Franciaországban és az Egyesült Államokban kezdhetnek izgulni az illetékesek, ugyanis hamarosan eldöl, hogy hármajuk közül ki fogja Brazília számára szállítani az új vadászgépeket.A nyertes ajánlattól függően a tender 2, illetve 4 milliárd dollár értékű, amelynek tartalmaznia kell a teljeskörű támogatást és a fegyverzet beszerzési költségeit is.

Brazília várhatóan szeptemberben fogja bejelenti, hogy az utolsó körbe bejutott három cég, a Boeing, a Dassault és a Saab közül melyik fogja majd legyártani azt a 36 vadászgépet, amellyel 12 kiöregedő francia Mirage 2000-et váltanak le.

A beszerzés egy 15 milliárd dolláros fejlesztési terv része, amellyel Latin-Amerika legnagyobb gazdasága a XXI. század vélt fenyegetéseire szeretne felkészülni. Az elsődleges célok a természeti kincsek és erőforrások, illetve a jelentős kiterjedésű államterület védelme.

A három közül vélhetőleg a francia Rafale-nak vannak a legnagyobb esélyei, abból is a legmodernebb, F3 standardnak (teljes körű levegő-levegő, levegő-föld és nukleáris csapásmérő képesség 3D-s földkövető radarral kiegészítve) megfelelő változatnak, mivel állítólag egyrészt ez a védelmi miniszter választottja, másrészt egyedül a francia ajánlat tartalmaz javaslatot a technológiai transzferre is. Ezt pedig a régió repülőgépgyártója, a brazil Embraer kimondottan jól tudná hasznosítani a jövőben. Ugyanakkor a franciák kérik a legtöbbet a Rafale-okért, darabonként 130 millió dollárt, amely ráadásul még nem tartalmazza a fegyverzet és az egyéb költségeket sem.

A Boeing F/A-18 Super Hornet darabárát 90 millió dollárra becsülik, és már számos, az USA-val szövetséges légierő megrendelte, illetve használja a korábbi alváltozatokat. Ugyanakkor Brazília nem felejtette el az Egyesült Államok Kongresszusának vétóját Venezuelával kapcsolatban. Caracas így az USA-val megromlott kapcsolat után nem tudta üzemben tartani amerikai gyártású vadászgépeit, és cserébe Oroszországtól szerzett modern Szuhojokat.

A svéd Gripen NG 60 millió dolláros árával a legolcsóbb a három közül, ugyanakkor sok szempontból alul is múlja másik két társát, és ráadásul még egy prototípus sem létezik belőle. A gazdasági válság azonban egyértelműen a Gripen mellett szól.

A nyertes ajánlattól függően a tender 2, illetve 4 milliárd dollár értékű, amelynek ötéves időtartamra tartalmaznia kell a teljeskörű támogatást és a fegyverzet beszerzési költségeit is. A szállításokat 2014-ben kell majd megkezdeni. A Rafale exportsikere érdekében a francia elnök Brazília függetlenségének napján ellátogat az országba, s mivel már múlt évben tizenegy milliárd dolláért sikerült eladnia négy Scorpene tengeralattjárót és 51 Cougar szállítóhelikoptert, valószínűleg bízik a sikerében.