Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Hangsebesség felett tesztelték az új amerikai harci gépet

Szöveg: JETfly |  2008. november 19. 9:09

Történelmi repülést hajtott végre a napokban a Lockheed Martin F-35 Lighting II típusú vadászrepülőgépe.

Úgy látszik, a cég szakemberei nem túlságosan babonásak, így november 13-án szállt fel az ötödik generációs harci gép prototípusa, hogy átlépje először a hangsebességet. A sikeres repülés során 1,05 Mach sebességet ért el az F-35 Lightning II-es.

Az F-35 vadászrepülőgép mind hangsebesség alatt mind hangsebesség felett úgy viselkedett, ahogy a mérnökök és a számítógépes modellezés jóslatai alapján az várható volt. Folyamatosan lenyűgöz a repülőgép ereje és gyorsulása, elégedett vagyok a repülőgép kezelhetőségével a hangsebesség feletti tartományban is – nyilatkozta Jon Beesley, az F-35 vezető tesztpilótája.

A tesztpilóta szerint jelentős mérföldkövet értek el ezzel a hangsebesség feletti repüléssel. A történelmi felszállást a kísérleti program F-35 AA-1 jelű gépének hatvankilencedik felszállásakor hajtották végre. A repülés során tízezer méter magasságban lépték át a bűvös sebesség határt, és elérték a 1,05 Mach sebességet. A kísérleti repülést Észak-Texas felett történt. A repülés során négyszer lépte át Beesley által irányított repülőgép a hangsebességet és összesen körülbelül nyolc percet töltött a szuperszonikus tartományban az F-53 Lighting II.

A kísérleti repülést megelőzte egy nagy sebességű szubszonikus feladat végrehajtása. A sikeres eredmények után következő alkalmak során fokozatosan terhelik a vadászgépet egészen 1,6 Mach sebességig, amelyet a belső fegyvertartó gondolák teljes felszerelésével hajtanak majd végre.

A Lockheed Martin több F-35 repülőgépet is tesztelt. Az AA-1 változat a hagyományos fel- és leszálló változat (CTOL), a BF-1 változat pedig a rövid felszálló és függőlegesen leszálló változat (STOVL), amely gépek eddig nyolcvanhárom tesztrepülést hajtottak végre.

Címkékvadászgép