Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Harcászati szimulátoros képzés Angliában

Szöveg: Tóth Zoltán százados |  2012. március 21. 16:47

Utolsó hetéhez érkezett az Európai védelmi Ügynökség (EDA – European Defence Agency) által szervezett Helikopteres Harcászati Szimulátoros Képzés (ISHTC – Interim Synthetic Tactics Course) második váltásában részt vevő nyolc katona kiképzése az angliai Linton on Ouse RAF-légibázison.

1595933121
Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis szállító- és harcihelikopter- zászlóaljainak állománya március 5-én érkezett meg Angliába, hogy részt vegyen azon a harcászati szimulátoros kiképzésen, melyen célorientáltan a jelenleg műveleti területen használt modern harcászati repülési eljárásokat, harctéri manővereket sajátítja el. A háromhetes képzés elméleti képzési és szimulátoros repülési blokkokat tartalmaz.

A csoport parancsnoka, Udvardi Róbert százados elmondta: a megérkezést követő első elméleti hét után kezdődött meg a gyakorlati végrehajtás egy olyan repülőszimulátorral, amely nemcsak a helikoptervezetőknek közvetít realisztikus képet, hanem a hátsó ajtóban helyet foglaló fedélzeti lövésznek (az úgynevezett Door Gunnernek) is. A fedélzeti lövészek feladata meghatározó a bevetés sikerességének tekintetében, hiszen a műveletek folyamán nekik kell megsemmisíteniük a földi célok egy részét, vagy éppen tűztámogatást nyújtani a levegőből a földön lévő saját, illetve szövetséges erőknek.

Az egyik feladat végrehajtásakor a fedélzeti lövészeknek sikerült az angol oktatók elismerését is kivívni azzal, hogy a szimuláció során a helikoptert támadó négy harcjárműből álló egységből egy rárepülés alatt hármat elpusztítottak!

1595933121
Bár az angliai repülőszimulátor vezetéstechnikája kissé eltér a valóságos helikopterétől, az alkalmazott harceljárásokat, a földi és légi célok elleni tevékenységet, a használatos manővereket a NATO-ban érvényes előírások szerint sikerült begyakorolni. Ráadásul a képzésen megszerzett ismeretanyagot az afganisztáni missziós feladatok során (MH Air Mentor Team, MH Air Advisory Team) is sikeresen tudják majd hasznosítani a szolnoki katonák.

Udvardi százados kitért arra is, hogy a képzés előrehaladtával a feladatok napról napra komplexebbé válnak. Az egyik legnagyobb kihívást a harcászati feladat teljesítése közben használatos 4-6 rádiócsatorna egyidejű figyelemmel követése és az azokon való rádióforgalmazás lefolytatása jelentette – mindez természetesen angol nyelven.

Egy átlagos repülési feladat, azaz bevetés közel ötven percet vesz igénybe, mely végén nem ritka, hogy a gépszemélyzetek leizzadva veszik le sisakjaikat, és mondhatják: „Küldetés teljesítve".

Az oktatók különböző harctereket megjárt RAF (Royal Air Force) helikoptervezetők 5-10 ezer óra repülési idővel, akik az oktatásba a saját harctéri tapasztalataikat is beleszövik, így téve professzionálissá a képzés színvonalát.
Természetesen a hétvégeken jutott idő megtekinteni York festői belvárosát és a nem messze kialakított II. világháborús RAF-repülőmúzeumot is.

A nyolcfős szolnoki csoport a tanfolyamon március 22-én végez, és tervezetten március 23-án, pénteken tér haza Magyarországra.
A csoport tagjai: Udvardi „LÓ" Róbert százados, Tóth „TOTO" Zoltán százados, Beller „BALU" Balázs százados, Bolla „NYÚL" Krisztián százados, Antal „VEKTOR" Viktor zászlós, Imre „LUIGI" Lajos főtörzsőrmester, Fakan „SPY" Béla főtörzsőrmester, Incze „ZOLKÓ" Zoltán törzsőrmester.

1595933121