Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

A MÉSZÁROSSAL kezdődött

Szöveg: honvedelem.hu |  2013. július 10. 12:10

Az ORSZÁGOS HADIGŐZÖS MÉSZÁROS 1848. július 25-én futott ki először a Dunára: a hagyomány szerint ezzel az eseménnyel vette kezdetét a magyar hadihajózás története, amely az első világháború végéig szerfölött mozgalmasan alakult.

1595956853
A magyar történelemben a Duna mindig is fontos szerepet töltött be. Mivel jelentős kereskedelmi és hadiútvonal volt, gondoskodni kellett a védelméről. Ezt a feladatot a török kiűzése után a titeli szerb sajkások (azaz a Titeli Sajkás Kerület) látták el. Ők azonban az 1848/49-es forradalom és szabadságharc kezdetén a magyar kormány ellen fordultak, s veszélyeztették a Duna, illetve a Dráva vidékét. A Délvidéken kialakult helyzet miatt a minisztertanács egy hadigőzössé átalakítható hajó beszerzése mellett döntött.

Jégbe fagyva

Végül a Battyhány-kormány az 1830-ban készült, majd 1841-ben átépített FRANZ I. személyszállító gőzöst vette meg; az 58 méter hosszú, 8 méter (a kerékdoboknál 14 méter) széles, 318 tonna vízkiszorítású, mindössze egy méter merülésű hajót 60 lóerős, széntüzelésű gőzgép hajtotta, de emellett vitorlázattal is fel volt szerelve. Azonnal kezdetét vették az átalakítási munkálatok, amelyek befejeztével, 1848. július 25-én futott ki a Dunára a Mészáros Lázár hadügyminiszter után ORSZÁGOS HADIGŐZÖS MÉSZÁROS névre átkeresztelt hajó.

(További részletek a Magyar Honvéd magazin július 12-én, pénteken megjelenő számában!)