163 éve bocsátották vízre a Mészáros hadigőzöst
Szöveg: Szűcs László - Szilágyi Zsolt alezredes | 2011. július 25. 10:10Százhatvanhárom évvel ezelőtt, 1848. július 25-én, az „Országos Hadigőzös Mészáros” névre keresztelt hajó vízre bocsátásával vette kezdetét az újkori magyar hadihajózás. A Magyar Honvédség hadihajósai ezt a napot évtizedek óta fegyvernemi napjukként ünneplik.
A szabadságharc leverését követően megszüntették a flottillahadtestet, amely csak az 1867-es kiegyezést követően – Dunai Flottilla néven – jött létre ismét, a fiumei Tengerészeti Parancsnokság különítményeként. E változtatás eredményeként, 1872-ben rendszerbe álltak a Maros és Leitha monitorok. E két monitor ebben az időben a technikai színvonal csúcsát képviselte, és szolgálatba állításukkal kezdetét vette a Dunai Flottilla fejlődése.
Magyarország 1920. november 29-én vett át négy darab őrnaszádot. Ezt követően megkezdődött – a belügyminiszter alárendeltségében a – folyamrendészet kialakítása. A magyar kormány 1921-ben felállította a Magyar Királyi Folyamőrséget (képünkön a jelvényük), amely időponttól kezdve a szervezett folyamrendészeti, hadihajós tevékenység magyar hadilobogó alatt történt.
1931-től Folyami Erők megnevezéssel önálló fegyvernemként létezett az alakulat, fő erejét az őrnaszád és folyamzár ezredek képezték, melyek létszáma elérte az 1600 főt.
Az 1938-as felvidéki mozgósítást követően megkezdték az új hadihajók építését. Ezek a hajók képesek voltak a második világháborúban bevezetett minden típusú akna keresésére és mentesítésére.
A II. Világháború során a folyami erők részt vettek az 1941 áprilisi jugoszláviai hadműveletekben is. Őrnaszádezred egységei biztosították a Szávát és a Drávát is. A Folyamerők fő tevékenysége a szállítmánybiztosításra és az aknamentesítésre korlátozódott. 1944 áprilisában a szövetségesek megkezdték a mágneses aknák telepítését, amely új kihívás elé állította az alakulatot, mivel nem rendelkeztek a mentesítéshez szükséges eszközökkel. Segítségül a német haditengerészet különleges alakulatokat küldött a Dunára, valamint aknakereső Ju–52-es repülőgépeket vetett be, illetve demagnetizálta a hadi- és kereskedelmi hajókat. Ekkor alkalmazták először a Dunán a vontatott trálra szerelt aknarobbantó berendezéseket. Az áldozatos munka eredményeképpen 1944. augusztus végén sikerült az első három brit aknát tisztjeinknek hatástalanítaniuk, és így a szerkezetét megismerniük.
Ennek ellenére a hajóveszteség nagyméretű volt, s az aknaveszélyt nem lehetett teljesen felszámolni.
A hajóegységek 1944 november végén elhagyták Budapestet és a szigetközi szakaszra vonultak, majd 1945 márciusában visszavonultak a felső osztrák Duna-szakaszra, ahol május 8-án amerikai fogságba került a hajóállomány 60 százaléka.
Az Ideiglenes Nemzeti Kormány és a szövetséges hatalmak 1945. január 20-án fegyverszünetet kötöttek. Trainin szovjet ellentengernagy, a Szövetséges Ellenőrző Bizottság (SZEB) haditengerészeti osztályának főnöke javasolta Vorosilov marsallnak, hogy be kell vonni a magyarokat is a Duna aknamentesítésébe, mert a saját erőik elégtelenek. A döntést követően szovjet utasításra az ideiglenes kormány megkezdte az új hadihajós osztály felállítását.
Az új szervezet fő feladata a Duna és a Balaton aknamentesítése volt. 1946 és 1950 között 14 darab fatestű, FAM aknásznaszád (képünkön) épült. Ezek végezték el az aknamentesítési feladatokat, majd 1952 után lebontották őket.
A mentesítés hivatalosan 1948 végére befejeződött. Az áldozatos és hősies tevékenység ellenére az 1948-1951 közötti időszakban három hajó is felrobbant (Bajkál, Dömös, Tass), az újabb kutatások során aknát nem találtak.
A feladatát kiválóan végrehajtó Hadihajós Osztályt 1950-ben ezreddé, 1951-ben dandárrá szervezték át, 1991-ig az Önálló Hadihajós Dandár nevet viselte.
Az 1970-es évek végén a haditechnikai fejlesztés részeként megrendeltek a jugoszláv Brodotechnika (Belgrád) hajógyártól 6 darab AM jelű folyami aknamentesítő hajót, amelyek már a modern kor kihívásainak is megfeleltek. A hajók elsősorban aknafelderítésre, mentesítésre, másodsorban telepítésre, illetve a 20 milliméteres fedélzeti gépágyúikkal vízi, szárazföldi és légi célok leküzdésére is alkalmasak.
A flottillát 200l. június 30-ával az akkori haderő átalakítás során megszüntették. A megmaradt csökkentett létszámú hadihajós alosztályt – megtartva fő feladatait, hagyományait és a három megmaradt aknamentesítő hajót (képünkön az AM-31-es, Dunaújváros) – egy egységbe vonták össze a tűzszerészekkel, és 2001. július 1-jén megalakult a Magyar Honvédség Tűzszerész és Hadihajós Ezred.
Az elmúlt néhány évben a hadihajózás jelentős átalakuláson ment keresztül. A Magyar Honvédség szerkezeti struktúrájának változásai, a kor kihívásai és a megváltozott feladat- és követelményrendszer az ezred alkalmazási lehetőségeit és ezen belül a hadihajózás tevékenységi körét döntő mértékben befolyásolta.
A Magyar Honvédség újabb szervezeti változása során az ezred 2007. március 1-jén átalakult önálló zászlóaljjá, megnevezése MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Zászlóalj lett, majd 2010. június 15-től ismét ezred szervezett lett.
A NATO-tagságból eredően az alakulat nemzetközi feladatokban történő szerepvállalása, valamint a Magyar Államnak a nemzetközi szerződésekben meghatározott kötelezettségéből – a Duna, mint nemzetközi víziút hajózhatóságának biztosítása – adódóan napjainkban a hadihajós szaktevékenység felértékelődött, hiszen ebben a térségben a többi tagország közül a Magyar Honvédség rendelkezik csak ilyen tevékenységet folytató folyami erőkkel.
Fotó: Archív