Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Egyedülálló feladat vár Magyarországra

Szöveg: Draveczki-Ury Ádám |  2012. június 19. 12:41

A magyar diplomácia, biztonságpolitika, Balkán-politika és európai integrációs politika komoly sikerének számít, hogy a HungaroControl Zrt. ellenőrzi majd a Koszovó feletti magas légteret.

A tevékenység részleteit Németh Zsolt, a Külügyminisztérium parlamenti államtitkára, Fodor Lajos, a Honvédelmi Minisztérium közigazgatási államtitkára, dr. Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infrastruktúráért felelős államtitkára és Szepessy Kornél, a HungaroControl Zrt. vezérigazgatója ismertette az NFM-ben június 19-én, kedden délelőtt.

1595937475
Koszovó légtere – a Pristinába irányuló forgalomtól eltekintve – az ENSZ Biztonsági Tanácsának 1244-es számú, még 1999-ben elfogadott határozata értelmében nem vehető igénybe polgári légi közlekedés céljára. A NATO 2003 óta kereste a megfelelő technikai megoldást ez utóbbi engedélyezésére, s ezért érkezett megkeresés tavaly júliusban Magyarország, Olaszország, Macedónia és Albánia felé. A feladatot a fentiek mellett Ausztria is szívesen vállalta volna. Hazánk a megkeresést követően benyújtotta a vonatkozó pályázatot, és idén áprilisban – a NATO megfelelő eljárásának köszönhetően – el is nyerte a tevékenységet. A siker az összehangolt tárcaközi együttműködés eredménye – hangzott el a sajtótájékoztatón.

A döntés értelmében várhatóan 2013 márciusától a HungaroControl Zrt. végzi majd a koszovói magas légtér újonnani megnyitását, ellenőrzését és a légi forgalom irányítását. Mivel 9600 méter feletti légtérről van szó, így a cég feladatai a közelkörzeti, illetve toronyirányítási tevékenységre nem terjednek ki. A zrt. mintegy ötven szakembere a Budapesten létrehozott új légiforgalmi irányítási központból, távszolgáltatásként dolgozik majd, tehát nem a helyszínen. A felkérés ideiglenes jellegű: az elhangzottak értelmében a HungaroControl tevékenysége várhatóan három-öt éves periódusra szól majd.

A magyar költségvetés számára a feladat semmiféle teherrel nem jár, ellenben az irányítás a HungaroControl számára jövedelmező tevékenység lehet. Mivel szigorúan technikai jellegű feladatról van szó, a politikai felelősséget a NATO viseli. A zökkenőmentes működés előkészítése érdekében már zajlanak a régiós egyeztetések, hiszen például szerb radarinformációk vagy albán légtérinformációk híján a munka nem lehetne sikeres. A koszovói polgári légi forgalom várhatóan 450-500 gépet jelent majd naponta, ami a légtér méretéhez képest igen jelentős szám.

1595937476

 Fotó: Rácz Tünde