Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

„Kell az esély, hogy a katona hite szerint éljen a seregben is”

Szöveg: Kánya Andrea |  2009. július 16. 6:29

A magyar Honvédelmi Minisztérium idén Tóra-tekercset adományozott az 1994-ben alakult Tábori Rabbinátus részére. Frölich Róbert dandártábornokkal, vezető tábori rabbival többek között erről, hitről és vallásról, valamint kóser élelmiszerről, missziókról is beszélgettünk.

1990-ben végzett az Országos Rabbiképző Intézetben. Mikor a rabbi hivatást választotta, már motoszkált a fejében a katonaság gondolata is?

Álmomban sem jutott eszembe, hogy katona legyek, sőt. Akkor voltam sorköteles, mikor még a Magyar Néphadsereg létezett, amiben nem igazán lehetett a vallást gyakorolni. A Dávid-csillag a nyakamban lóg már 25 éve. Nagyanyámé volt, és mikor elment, megörököltem. Bevonultam sorkatonának, majd azt mondták, Frölich elvtárs, ezt tüntesse el. Nincs az a pénz – mondtam. Erősködtek, hogy itt ez tilos, ám azt kértem, mutassák meg, hol van ez leírva. Miután tudtuk, hogy a Néphadseregben ez a hozzáállás, mindent elkövettem, hogy megússzam a sorozást. Két évig sikerült is, aztán mégis beszippantott a gépezet. A rendszerváltás után bóklásztam a Síp utcai székházban a folyosón, ahol megállított Landeszman György, akkori vezető főrabbi, és megkérdezte, nem akarok-e tábori lelkész lenni. Ekkor beugrott Otto Katz a Svejkből, és azt gondoltam, dehogynem! Azt sem tudtam, mi az, hogy tábori lelkész. Egyébként később, a négy éves előkészítő munkában késhegyre menő vitákat folytattunk arról, hogy egy lelkész egyáltalán legyen-e katona vagy sem. Akkor még mi sem tudtuk, hogy katonák leszünk.

Tehát fejtörést okozott, hogy hogyan egyeztetik össze a vallást a hadsereggel?

Fordítsuk meg ezt a kérdést. A háború egyrészt nem egy kötelező aktus – Európában most sincs. Másrészt katonának lenni nem azt jelenti, hogy fegyvert akarok fogni a kezemben, hanem egyrészt azt, a fiatal kipróbálja magát – kipróbálja, hogyan áll helyt a hadseregben. Másrészt pedig van benne hazafias tartalom: a hazámért akarok tenni valamit azzal, hogy bevonulok. Aki beáll katonának, az is emberből van, megvan a maga hite, a maga vallása – megjegyzem, a hit és a vallás nem feltétlenül ugyanaz. Kell az esély, hogy a katona hite és meggyőződése szerint éljen a seregben is. Innentől egy lépés az az elgondolás, hogy kell egy lelkész. Továbbmegyek: ha háború van, abszolút felértékelődik a lelkész szerepe. A harcból emberek jönnek vissza, vagy emberek indulnak olyan útra, ahonnan nem tudják, visszajönnek-e. Hihetetlenül erősíteni és vigasztalni tud a lelkész. Nem beszélve a különböző vallási rituálékról: nagyon fontos látogatni, gondozni a sebesülteket, temetni vagy az utolsó kenetet feladni. Végezetül: a tábori lelkész nem visel fegyvert.

A Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetemen PhD-zett. Mi volt a kutatási területe?

1595889330
Fegyveres konfliktusok a Szentföldön a XX században, azaz az arab-izraeli háborúk. Nem a szokásos megközelítésben tárgyaltam a témát, hanem vallási szemszögből. A zsidó vallási törvénynek még a háborúra is vonatkoznak, én pedig azt vizsgáltam, ezeket hogyan lehet applikálni, vagy applikálták-e egyáltalán a háborúban? Meglepő módon az derült ki, hogy ha nem is tudatosan, de igen. A mai izraeli sereget átszövi egy igen erős rabbinátus. A mi testvérintézményünk tehát nagyon érdekes téma.

Három éve költözött át ide, a Wesselényi utcába a Tábori Rabbinátus. Mi volt a költözés oka?

Az első hivatali helyiségünk a HM III-ban volt, ami egy zárt katonai objektum, így megközelítése kissé problematikussá vált. Itt azonban az ajtó nyitva áll. Nem kell előre bejelentkezni, nem kell különböző beléptetési procedúrákat végigcsinálni. A másik fontos szempont a költözésénél pedig az volt, hogy átjöttünk a „gettó" közepére. Minden, ami a zsidó vallásos élethez tartozik, itt van körülöttünk; kóser üzletek, a Dohány-templom, az ortodox templom, a hitközség, valamint a Mazsihisz székház, amivel napi kapcsolatban állunk. Továbbá az is előny a HM III-mal szemben – annak ellenére, hogy én nagyon szerettem ott lenni-, hogy itt van egy imatermünk és egy könyvtárunk. Azt gondolom, az összes érvnél erősebb ez a két új helyiség.

A könyvtárban nemcsak vallásos tematikájú könyvek, hanem mindenféle műfajú kötet is található. Hogyan gyűjtötték össze a készletet?

Valóban igen tartalmas a könyvtárunk, még mongol-lengyel szótár is van. Mikor ezt az ingatlant megvettük (értem ezalatt a Honvédelmi Minisztériumot), azt terveztük, hogy szép lassan feltöltjük könyvekkel. Nem egy, vagy tíz évre terveztünk, hanem évszázadokra előre. Szerencsénk volt, mert a Honvéd Kórháznak megszüntették a könyvtárát, és felhívtak, hogy szemezgethetünk a készletből. A munkatársaim mindent áthoztak, itt pedig válogattunk. Idehoztak több ezer könyvet és több napon keresztül mást sem csináltunk, csak válogattuk a köteteket, így ma találunk itt útikönyvet, krimit, gyermekkönyveket. Könyvet nem dobunk ki, így szinte minden egyes könyv megmaradt nálunk.

A Tábori Rabbinátus 1994 óta létezik. Szervezett formában előtte nem létezett zsidó lelkészi szolgálat?

A Zsidó Tábori Lelkészség, ha nem is organizált formában, de már 1848-ban megjelent. Előtte a zsidók nem igazán teljesíthettek katonai szolgálatot sem a magyar, sem pedig az osztrák hadseregben. Először a Nemzetőrségbe léphettek be tömegével, és ott jelentek meg a tábori rabbik először, Lőw Lipót, Einhorn Ignác és társaik. Az első világháborúra már kialakult a zsidó tábori lelkészség, mint szervezett egység, és a második világháborúig működött is.

1595889331
Ám mikor azonban a zsidókat eltávolították a hadseregből, okafogyottá vált a Tábori Rabbinátus léte, ami persze nem jelenti azt, hogy nem voltak rabbik a seregben. Aztán 1943-ban elindítottak egy úgynevezett tábori lelkészképző tanfolyamot. Volt egy öreg kollégám, Schmiedeg József, aki még részt vett ebben. Elmesélte, hogy ennek a tanfolyamnak nem az volt a célja, hogy tábori lelkészeket képezzenek, hanem hogy megalázzák őket… A felszabadulás után 5 évig még ugyan voltak rabbik a seregben – ugyanúgy, ahogy más felekezetek lelkészei is,-, ám 1950-ben szépen lassan eltűntek, bár hivatalosan soha nem szüntették meg a lelkészi szolgálatot. 1990-ben, a rendszerváltást követően merült fel, hogy szervezzük újra a Tábori Rabbinátust. 1990-től 1994-ig zajlott az előkészítő munka, ahol először csak megbízási szerződést kaptunk a Honvédelmi Minisztériumtól, egy evangélikus, egy református, két katolikus lelkész és én. Létrejött az Egyházi Szakértői Iroda, aztán átalakult Katonai Lelkészi Hivatallá, 1994-ben pedig megalakult a tábori lelkészi szolgálat három egyenlő jogállású ággal, a katolikus, protestáns püspökséggel és a rabbinátussal.

Hogyan tájékozódhatnak a zsidó vallású katonák a rabbinátusról?

Hivatalosan nem vagyunk ott minden kilométerkőnél, ráadásul momentán a rabbinátus rabbi állománya is elég gyér; pontosabban kifejezve egyedül vagyok. A csodákra tehát még várni kell, nem tudok multiplikálódni, anyagaink azonban mindenhol megtalálhatók.

A misszióban lévő katonákkal is tartják a kapcsolatot?

A misszió részünkről egy át nem látható terület: nem tudjuk pontosan, mely zsidó katonák vannak misszióban – erre tehát nincs adatunk. Ellenben nemrég dobozolt kóser élelmiszert küldtünk ki, ezzel támogatva a missziót teljesítő katonákat. Abból indultunk ki, hogy a kósert megeszi az is, aki amúgy nem tartana rá igényt. Jó visszhangja volt az akciónak egyébként, elfogyott minden.

Van valamilyen együttműködés az izraeli rabbinátussal?

Igen, tartjuk a kapcsolatot. Tavaly meghívtuk az új izraeli katonai főrabbit, valamint elődjét is, és mi is mentünk látogatóba.

1595889331
 

Milyen fontos eseményeket tartanak számon itt, a rabbinátusban?

A zsidó ünnepeket természetesen mindig megüljük, akár itt, akár együttműködve a Dohány-körzettel. Az utóbbi 15 év legfontosabb eseménye most januárban volt; a rabbinátus ugyanis Tóra-tekercs nélkül olyan, mint a katona puska nélkül. Tavaly novemberben viszont beszereztünk egyet. Tudni kell, hogy egy vadonatúj Tóra alsó hangon körül-belül 30-40 ezer dollár.

1595889331
Tavaly kaptunk egy lehetőséget, hogy kimenjünk zarándokútra Izraelbe. Nyolc évvel azelőtt voltunk utoljára. Megbeszéltük államtitkár asszonnyal, volt rá egy költségvetési keretünk, ám akkor kaptunk egy igen jutányos ajánlatot egy Tóra-tekercsre. Egyeztettünk Államtitkár asszonnyal, a zarándoklatot elhalasztjuk, hiszen a Tóra-tekercs prioritást élvez, így meg tudtuk venni, januárban pedig felavattuk, birtokba vettük. Tartottunk ugyan már előtte is istentiszteletet a rabbinátuson, de az nem volt az igazi. Azóta már volt olyan istentiszteletünk, amelyen a Tórát olvastuk, úgy, ahogyan azt kell, szóval azt gondolom, ez jelentős előrelépés volt.

A holokauszt-megemlékezésre is hangsúlyt fektetnek?

Mint tábori rabbinátus ódzkodunk attól, hogy saját holokauszt-megemlékezést tartsunk. Viszont sok vidéki megemlékezésen részt veszünk.

Miért ódzkodnak a megemlékezésektől?

Azért, mert ez nem az a közeg. A holokauszt áldozatai többségükben civilek. Azért mondom, hogy többségükben, mert mint tudjuk, a zsidó férfiakat behívták munkaszolgálatra katonai behívóval, egyenruhában, egy szál lapáttal felfegyverkezve. A munkaszolgálat tulajdonképpen egy eufemizált gyilkosság volt. E zsidó katonák kevesebben voltak, hiszen a hatszázezer áldozat kisebb hányadáról beszélünk. Azt gondoljuk, hogy a hadsereg, mint főszíntér nem a holokauszt megemlékezések helye, ám ebből a kapcsolódási pontból kifolyólag veszünk részt Hegyeshalomtól kezdve Nyíregyházáig a megemlékezéseken.

A közeljövőben készülnek valamilyen eseményre?

Zarándoklatra a recesszióból kifolyólag egy-két éven belül nem kerül sor. Azon gondolkodunk, hogy szervezünk egy auschwitzi emlékutat, vagy valamilyen belföldi zarándoklatot, de ez még a jövő zenéje. Ünnepek szerencsére mindig lesznek.

1595889331