Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Már Gripenek is őrzik Magyarország légterét

Szöveg: Szűcs László |  2008. december 22. 12:36

Történelmi napként vonul be 2008. december 22-e az ország, és a kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis életébe. Ezen a napon léptek ugyanis először fegyveres készenléti szolgálatba a Gripen vadászrepülőgépek.

Először lépett két, JAS-39 Gripen EBS HU típusú vadászrepülő fegyveres készenléti szolgálatba. A kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kötelékébe tartozó Gripenek december 22-én őrizték első alkalommal Magyarország légterét.

Az ünnepélyes típusváltáson részt vett dr. Szekeres Imre honvédelmi miniszter, Havril András vezérezredes, a HM Honvéd Vezérkar főnöke, valamint Tömböl László mérnök altábornagy, az MH Összahaderőnemi Parancsnokság parancsnoka is.

A minisztert a kecskeméti katonai repülőtéren katonai tiszteletadással fogadták, majd Szekeres Imre, kíséretével együtt megtekintette az ünnepélyes típusváltást.

 

Ezen a rendezvényen – mivel azt a „szigorúan titkos" minősítésű készenléti helyiségben tartották – az újságírók nem vehettek részt. „Kárpótlásul" két Gripen vadászrepülőgép pilóta, Ugrik Csaba alezredes, és Kálló Sándor százados adott tájékoztatót számukra az új típusú repülőgépekről és a fegyveres készenléti szolgálatról.

Elmondták: 2008. január 28-án vált teljessé a magyar Gripen-flotta, innentől folyamatosan zajlott a pilóták kiképzése. Az elmúlt hónapokban több éles lőgyakorlaton is részt vettek, például júniusban, a Svédországban megrendezett levegő-levegő rakétalövészeten. Ennek a felkészítésnek köszönhetően ma már elegendő számú „Combat Ready" minősítésű pilóta van a repülőbázison, így lehetővé vált a készenléti szolgálatba vezénylés is.

– A „Combat Ready" minősítés azt jelenti, hogy a pilóta minden időben és mindenféle időjárási körülmények között alkalmas a legkülönfélébb feladatok ellátására – mondta Ugrik alezredes, hozzátéve: e minősítés megszerzéséhez legalább 7-11 hónap intenzív kiképzés szükséges egy repülőgép vezető részére.

Kálló századostól megtudtuk: minden vadászpilóta számára az a pályája egyik csúcsa, amikor fegyveres készenléti szolgálatot láthat el. A mai naptól ez pedig már a Gripen típusra kiképzett magyar vadászpilóták számára is elérhetővé vált.

A repülőgép-vezetők a honvedelem.hu kérdésére válaszolva elmondták azt is, hogy a negyedik generációs Gripen vadászrepülőgépek kifejezetten pilóta centrikusak, vezetésük során sokkal több idő jut a taktikázásra, mint a vezetésre. A MiG-29-eseknél ez pont fordítva volt.

Eközben az egész bázison hallhatóan felharsantak a szirénák, amely Kecskeméten a fegyveres készenléti szolgálat riasztását jelzi. A szolgálatban lévő két repülőgép alig tíz perc múlva már a levegőbe is emelkedett.

A 36-os a 40-es oldalszámú gépek elemelkedését a kifutópálya széléről megtekintő Szekeres Imre honvédelmi miniszter elmondta: történelmi pillanatot élhettek át azok, akik ezt a felszállást megnézték, hiszen eddig nem volt fegyveres készenléti szolgálatban JAS-39 Gripen vadászrepülőgép.

– A jövő év végéig a Gripenek és a MiG-29-esek együtt, három hetes váltásokban látják el az ország légtérvédelmét. Maximális biztonságot adva ezzel hazánknak. 2010, január 1-től viszont csak Gripenek őrzik az ország légterét – fogalmazott Szekeres Imre.

 

Pető István dandártábornok, a kecskeméti repülőbázis parancsnoka mindehhez hozzátette: a repülőgépek ezúttal természetesen nem éles, hanem gyakorló, NATO kódnevén TANGO riasztást hajtottak végre. Ilyen riasztást általában heti rendszerességgel kap az alakulat az észak-atlanti szövetség egyesített hadműveleti központjából, amely az olaszországi Poggio Renatico-ban található. Az ilyen gyakorló riasztások során a pilóták ugyanazokat a harceljárásokat és ugyanolyan szigorú körülmények között gyakorolják, mint egy éles helyzetben.

További képek:

 

 

 

 

Fotó: Szűcs László