Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Nem jelent számottevő kockázatot a pápai repülőtér

Szöveg: Szűcs László |  2007. december 3. 10:21

A NATO stratégiai légiszállítási flottájának Magyarországra telepítésével nem növekszik hazánk biztonsági kockázata. A C-17-es óriásgépek, és a hozzájuk tartozó személyzet Pápára költözésével azonban várhatóan több száz új munkahely teremtődik a dunántúli városban.

Legalább háromszáz, de az is elképzelhető, hogy ötszáz új, civil munkahelyet teremt az Pápán, hogy a magyar katonai

bázisrepülőtér lesz a bázisa, a NATO országainak túlnyomó túlnyomó többsége, valamint Finnország és Svédország részvételével létrehozott, SAC-programnak.
Mint ismert, a Strategic Airlift Capability (stratégiai légiszállítási képesség) program keretében, a résztvevő tizenhét ország egy közös, katonai légi szállító flottát hoz létre, amely három-négy darab, Boeing C–17 Globemaster III. típusú óriás, szállító repülőgépből áll majd.
A tervek szerint az első gép 2008 végén érkezik Magyarországra, a teljes flotta pedig 2009-ben fog hadrendbe állni. S mivel a C–17-esek állandó bázisa lesz a pápai repülőtér, az óriásgépek magyar lajstromszámmal és magyar felségjellel repülnek majd.

Azt dr. Szekeres Imre honvédelmi miniszter, már a döntés bejelentésekor tartott pápai sajtótájékoztatóján is elmondta, hogy a gépekkel együtt mintegy kétszáz fős nemzetközi kontingens is a dunántúli város katonai repülőterére érkezik. A SAC-program nemzeteinek katonáiból álló üzemeltetők – 157-en – mellett ötvenhárom civil Boeing szerelő is Pápán él majd. Az ő kiszolgálásuk teremt új munkahelyeket a településen.

Környezetvédelmi szempontból nézve nem jelent problémát az MH Pápa Bázisrepülőtér új funkciója. Hiszen a repülőteret eddig is használták, így a környéken a zajártalom nem lesz magasabb. A C–17-esek állandó repülőtere mellett a pápai továbbra is a Magyar Honvédség tartalék repülőtere marad, sőt a dunántúli országrészért felelős, helikopteres kutató-mentő szolgálat bázisa is helyben marad.

A szállítórepülőgép-flotta Magyarországra telepítésének természetesen hatalmas sikertörténet az ország és a hadsereg számára is. De az egész project legnagyobb előnye az, hogy a Magyar Honvédség több ezer kilométeres távolságban – például Irakban, vagy Afganisztánban – szolgálatot teljesítő állományának váltása, és pihentetése, valamint a missziókhoz szükséges logisztikai anyagok utánszállítása a jelenleginél egyszerűbbé válik. Pillanatnyilag ugyanis a Magyar Honvédség a hadrendben lévő AN–26-os szállító repülőgépekkel végzi a személy-, és áruszállítást az ország és a missziók között.

Bár a pápai repülőtéren az elmúlt években több mint nyolcmilliárd forint értékű fejlesztéseket hajtottak végre, még az óriásgépek Magyarországra érkezése előtt szükség lesz újabb modernizációra. A nagyobb méretű hangár megépítése, a meglévő állóhelyek megnagyobbítása, az épületek és az infrastruktúra felújítása, valamint még néhány speciális eszköz beszerzése a tervek szerint mintegy harmincmillió dollárba kerül majd. Ezt az összeget azonban nem egyedül hazánk, hanem a SAC-programban részt vevő tizenhét nemzet közösen állja.

Idén augusztusban egyébként egyszer már járt pápán egy C–17-es repülőgép. A bázisrepülőtéren rakodták be ugyanis az afganisztáni magyar tartományi újjáépítési csoport harmadik váltásának felszerelését. Ez a látogatás jó alkalom volt arra, hogy hazánk demonstrálja: a pápai bázisrepülőtér minden tekintetben megfelel az óriásgépek fogadására és kiszolgálására.

Már a Pápán tartott miniszteri bejelentés másnapján olyan sajtóhírek láttak napvilágot, amelyek szerint, a szállítóflotta Magyarországra költöztetésével növekszik hazánk biztonsági kockázata. Tálas Péter a honvedelem.hu-nak adott nyilatkozatában azonban úgy véli, hogy erre kicsi az esély, bár természetesen nem lehet teljesen kizárni. A biztonságpolitikai szakértő elmondta: valamelyest minden NATO-val kapcsolatos objektum és project növeli egy-egy ország biztonsági kockázatát, ám a pápai repülőtér katonai üzemeltetésű, így azt jól lehet védeni. Emellett a terrorveszély növekedése ellen szól az is, hogy Magyarország nem tartozik a világ legjelentősebb államai közé. Emiatt pedig nem irányul akkora médiafigyelem rám, mint például Németországra, Franciaországra, Spanyolországra, az Egyesült Királyságra, vagy éppen az Amerikai Egyesült Államokra. Hazánkban kevés „nagy" televíziós társaság és sajtóügynökség tart fenn állandó irodát, márpedig a terroristák számára a médiajelenlét is nagyon fontos.

– Tudomásul kell vennünk, hogy a szövetség része vagyunk, s ez bizonyos kötelezettségekkel is jár. A NATO-tagság úgy nem működik, hogy eközben semmit nem vállalunk. Sajnos a magyar társadalom egy részében megvan ez a szemlélet, ami miatt több kritikát is kaptunk már az elmúlt években a NATO-tól – nyilatkozta Tálas Péter, aki elmondta azt is: véleménye szerint nem kell tartani attól, hogy a pápai repülőtér, valamilyen támadó hadművelet kiindulási helyszíne lenne. Technikailag ugyanis nem alkalmas rá.
Mint ismert, 1999-ben, a NATO Jugoszlávia elleni támadása során támadó repülőgépek szálltak fel az akkor még katonai repülőtérként funkcionáló, és az amerikaiak által használt taszári légi bázisról.