Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Palik képzi “terepre” a katonákat

Szöveg: Szűcs László |  2008. november 20. 17:01

Ünnepélyes keretek között mutatták be a Magyar Honvédség első tereprali csapatát november 20-án Ócsán, a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem kiképző bázisán. A csapatba került hat hivatásos és szerződéses katona januárban kezdi meg a felkészülést, 2010-ben pedig elindulnak a Dakar ralin is.

A Magyar Honvédség tereprali csapatának létrehozása először 2007. májusában merült fel, amikor dr. Szekeres Imre honvédelmi miniszter meglátogatta az Afganisztánban szolgálatot teljesítő magyar katonákat. Erre az útra elkísérte Palik László is, mégpedig azért, hogy a tereprali versenyeken alkalmazott navigálási és vezetéstechnikai ismereteket átadja a katonáknak, hogy azok a missziós szolgálat során, szükség esetén alkalmazhassák ezt a tudást. Hiszen a magyar katonák a missziókban – és főleg Afganisztánban – bonyolult terepviszonyok között dolgoznak. Olyan területeken, ahol az utak igen rossz állapotúak, vagy egyáltalán nem is léteznek. Ilyen terepviszonyok között dolgozni, vezetni, nagyfokú koncentrációt és kiváló vezetéstechnikai ismereteket követel meg.

– Aztán az idei Dakar rali helyett Magyarországon és Romániában megrendezett Közép-Európa Ralin ismét felmerült, hogy jó lenne, ha a tereprali sportolók együtt tudnának működni a Magyar Honvédséggel – mondta az ócsai rendezvényen Szekeres Imre. A honvédelmi miniszter hozzátette: az álmuk az volt, hogy létrehozzák a világ első, csak katonákból álló tereprali csapatát, akiknek az a feladatuk, hogy elsajátítsák a versenyzéshez szükséges ismereteket, majd maguk is részt vegyenek hazai és nemzetközi versenyeken.

– Ez volt az álmunk, és ez az álom megvalósult. Ezért lett a csapat hivatalos neve Magyar Honvédség Dreamteam – mondta Szekeres Imre, majd arról beszélt, hogy a Magyar Honvédség mindig is támogatta a sportot. Döntően azokat a sportágakat, amelyeket lehet katonai szakágaknak is nevezni, így például a lövészetet, az íjászatot, az öttusát és a cselgáncsot. Ezekhez „csatlakozott" most a tereprali is. A létrehozott csapat, amely a Gepárdok névre hallgat, a Budapesti Honvéd Sportegyesület keretén belül, új szakosztályként működik majd.

A Dreamteam felkészítését a Palik Racing Team kapta feladatul. A csapat ócsai bemutatkozásán Palik László elmondta: a kiválasztott katonák „kiképzése" jövő januárban kezdődik. Elméleti, majd gyakorlati off-road képzéssel kezdik tanulmányaikat. Megismerkednek a nemzeti és nemzetközi tereprally versenyzés előírásaival és szabályaival, továbbá a versenyek előtt és a versenyeken végrehajtandó feladatokkal. Az alapok megismerése után az egész évet végig versenyzik, majd 2010-ben, a Palik Racing Team-mel együtt a Dakar ralin is rajthoz állnak.

A felkészítés alatt a katonák a Magyar Honvédség szentendrei Központi Kiképző Bázisán, a Palik Racing Team hernádi bázisán, illetve a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem Ócsai Kiképző Bázisán kapnak elméleti és gyakorlati nagysebességű off-road és tereprally képzést. A Dreamteam tagjai a különleges tereprally képzés és versenyzés közel másfél éves periódusa alatt a Magyar Honvédség Központi Kiképző Bázisán, Szentendrén teljesítenek szolgálatot, majd ezt követően „anyaalakulataiknál" folytatják pályafutásukat. A felkészítés és versenyzés során szerzett speciális tudásukat természetesen továbbadják társaiknak, így ismereteiket a hadsereg integrálja kiképzési rendszerébe, missziós felkészítési tematikájába.

 

A bemutatkozást követően a honvédelmi miniszter és Palik László ezután átadta a csapat nélkülözhetetlen felszereléseit, vagyis az egyenkabátot és egy Nissan Navara Pickup típusú versenyautót. A „katonazöld" színűre festett terepjáró oldalát egy Gepárd díszíti, s a 3500 köbcentis motorban 280 lóerő lakozik.

Ezt követően Palik László saját versenyautójával vittel el egy körre a honvédelmi minisztert, majd a csapat tagjai is megtapasztalhatták milyen érzés egy versenyautóban és profi pilóta mellett ülni. Számukra egyébként ez az alkalom volt a „tűzkeresztség", hiszen eddig még nem ülhettek be a versenyautóba.

A hattagú csapatba nagyon nehéz volt bekerülni. A pályázók több fordulós válogatón estek át. Először két napos felmérésen vettek részt Szentendrén, ahol a nyelvi tudást, a műszaki affinitást, valamint a vezetési és a kommunikációs képességet tesztelték a Magyar Honvédség és a Palik Racing Team szakemberei. Ebből a körből tízen jutottak tovább, a fizikai, egészségügyi és pszichológiai felmérésekre, ahol még négyen kiestek.

A Magyar Honvédség első tereprali csapatában Honfi Barnabás zászlós, Szenáki László főtörzsőrmester, Bálint Zoltán főtörzsőrmester, Borisz György törzsőrmester, Gazdag Ákos szakaszvezető és Halmai Gábor szakaszvezető kapott helyet. Nekik januártól egy éven keresztül semmi más feladatuk nem lesz, „csak" az, hogy megtanulják mindazon teendőket, amelyek egy tereprali csapat működéséhez szükségesek.

 

Egy ilyen csapat egyébként öt emberből áll. Ketten a versenyautóban, hárman pedig a pickup-ot követő kamionban dolgoznak. Így Dreamteam tagja egy tartalék versenyző is. Természetesen valamennyiüknek minden egyes poszt feladatait ismerniük kell, hiszen az hogy ki vesz részt a versenyen és ki lesz a tartalék, csak egy év múlva derül ki.

A Dreamteam természetesen nem oszlik fel, miután az első csapat befejezte a felkészülést. A Honvédelmi Minisztérium és a Palik Racing Team közötti együttműködés értelmében minden évben hat katonának biztosítanak helyet a Magyar Honvédség tereprali csapatában.

További képek:

 

 

 

 

 

 

 

 

Fotó: Szűcs László