Kecskemét-Fairford – 1700 kilométer
Szöveg: Tőrös István | 2012. július 5. 22:17Július 5-én, csütörtökön, a délelőtti órákban indultak el a kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisról az angliai Fairfordba a Magyar Honvédség repülőgépei.
A 603-as oldalszámú An–26-os repülőgép a Kecskemét-Esztergom-Brno-Frankfurt útvonalon végrehajtott repülés után a belgiumi Florelles NATO bázison szállt le tankolni. Az F–16-os vadászgépeket üzemeltető támaszpont katonái számára különleges élmény volt a magyar szállítógép indítása, hiszen az „ordító egér" hangja ritkán hallható errefelé.
Kedves gesztusként, begurulásunk közben a fedélzeti technikus, a pilótafülke vészkijáratában állva, a magyar és a NATO zászló lengetésével köszöntötte a korábban érkezett gépek személyzetét és vendéglátóinkat.
A Jas–39-es Gripen – Ugrik Csaba alezredessel és Tősér Péter századossal a pilótakabinban – alig két és fél óra alatt repülte le a Kecskemét és Fairford közötti 1700 kilométeres távolságot és foglalta el helyét a statikus soron a világ legjobb vadászgépei között.
Az első nap a barátkozásé, a péntek pedig a gyakorlásé, hogy a jégtánchoz hasonlóan koreografált égi „kűröket" bemutató pilóták és gépeik szombaton elvarázsolják a több mint százezer nézőt.
Az airshow kiemelkedő látványosságának ígérkezik a királynő jubileumát köszöntő hatvan gépes égi kötelék, amelyben – a várakozással ellentétben – csak a Royal Air Force gépei kaptak helyet.
A katonai airshow szombati napját megtekinti Sáfár Albert dandártábornok, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság légierő haderőnem főnöke is.
(A szombati bemutatóról szóló beszámolónkat vasárnap reggel olvashatják!)