Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Kiépülhet az EU szállító légiflottája

Szöveg: honvedelem.hu / MTI |  2008. február 16. 8:38

Megvizsgálja az Európai Unió annak lehetőségét, hogy saját katonai szállító légiflottát hozzon létre – jelentette be az unióhoz tartozó Európai Védelmi Ügynökség (EDA) a pénteki igazgatótanácsi ülést követően Brüsszelben.

A flotta főleg Airbus A400 M típusú gépekből állna, amelyeket több EU-tagország közösen birtokolna. A kezdeményezést egyebek között az indokolta, hogy az elmúlt években több nemzetközi műveletnél hiány mutatkozott szállítógépekből és helikopterekből. Egyebek között a most induló csádi uniós békefenntartó művelet is a szállítási kapacitás összeállásának lassúsága miatt késlekedett.

Az ügynökségnél azt vizsgálják, hogyan lehet összehangolni azon EU-tagországok törekvéseit, amelyek már rendeltek vagy rendelni szándékoznak ilyen gépeket, illetve milyen eszközök adódnak arra, hogy ezek használatát koordinálják. A kisebb országok számára a közös vásárlás is megoldás lehetne.

Alexander Weis, az ügynökség igazgatója a témáról kiadott közleményben hangoztatta, hogy több ország közös szervezkedése hasznos lenne a szerényebb költségvetéssel rendelkező országoknak, mert segítene elérni stratégiai célkitűzéseiket, míg a módosabb tagállamok “befektetésük hatékonyságának maximálissá válása" révén járnának jól.

Számos EU-tagország már rendelt gépeket az Airbustól, ezek szállítása folyamatban van. Németország például 60, Franciaország 50 repülőre adott megrendelést, de Spanyolország, Nagy-Britannia, Belgium, sőt – egy géppel – még a kicsiny Luxemburg is a vásárlók közé tartozik. Az évtized végéig mintegy 200 ilyen gép állhat szolgálatba Európában, több mint 20 milliárd eurós összköltséggel.

A Dánia kivételével valamennyi EU-tagállamot képviselő EDA azt is megvizsgálja, miképpen működhetnek együtt flottájuk uniós használatában és fejlesztésében azok az országok, amelyek ugyanolyan típusú helikoptereket használnak. A képzési és karbantartó létesítmények megosztását ugyancsak tervezik.

Az európai helikopterek hiánya nemcsak az uniós misszióknál, de például a NATO afganisztáni műveleténél is gondot okoz. EDA-szakértők szerint nem elsősorban járműhiányról van szó, hanem arról, hogy a meglévő helikopterek egy része nincs kellően jól felszerelve bizonyos éles bevetésekhez, továbbá néhány ország pótalkatrészekben és képzett pilótákban is szűkölködik. Mindezeken a problémákon enyhíthetne a javasolt együttműködés.

Az ügynökségnek mindazonáltal – Weis közlése szerint – egyelőre nem sikerült elérnie Franciaországnál és Németországnál, hogy egy új szállítóhelikopter létrehozását szolgáló közös programjukba más tagállamokat is bevonjanak. Az EDA azzal érvel, hogy így nagyobb számú gép találhatna gazdára az új sorozatból.