Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Kincs, ami van!

Szöveg: Kálmánfi Gábor |  2011. október 16. 15:14

A brit SS Gairsoppa teherhajó Indiából tartott Liverpool felé 1941 februárjában. Fedélzetén nagy mennyiségű teát, nyersvasat és kétszáz tonna ezüstöt szállított, amely mai áron körülbelül ötvenmilliárd forintot ér(ne). A kincs azonban sosem érkezett meg Angliába. Viszont lehet, hogy jó hetven év múlva Amerikába kerül…

1595925972
Mint az talán a bevezetőből sejthető, az SS Gairsoppát út közben érte a végzet. A problémát az okozta, hogy a katonai konvojban haladó hajó Írország partjainál kifogyott a szénből. A kapitány parancsa értelmében a hajó elszakadt a konvojtól és megpróbált kikötni Galwayben.

Csakhogy út közben az U–101-es jelzetű német tengeralattjáró megtorpedózta a teherhajót, amelyik húsz perc alatt annak rendje és módja szerint el is süllyedt az Atlanti-óceán jeges vizében. A hajóval együtt pedig elsüllyedt a mesés kincs is, az india teaszállítmányról már nem is beszélve…

A teherhajó nyolcvanöt főnyi legénysége mindössze három mentőcsónakot tudott vízre bocsátani és ezekből csupán egy ért partot, benne egyetlen túlélővel. (Ő egyébként 1992-ben hunyt el.)

1595925972
Hetven évvel később az Odyssey Marine Exploration kincsvadászai megtalálták a tenger mélyén a roncsokat – körülbelül ötszáz kilométerre az ír partoktól. Andrew Craig felfedező, a cég egyik vezetője tájékoztatása szerint az SS Gairsoppa 4700 méteres mélységben fekszik (tehát mélyebben, mint a legendás Titanic roncsa), és még mindig őrzi a tenger mélyén eddig valaha megtalált legnagyobb mennyiségű nemesfémet. A páratlan leletet megtaláló cég egyébként igencsak jól járhat, mivel a brit közlekedési minisztériummal kötött megállapodás értelmében a kincs értékének nyolcvan százalékát megkapja!

A roncsot egyébként tavaly nyáron találták meg, de csak néhány hete erősítették meg, hogy valóban az SS Gairsoppáról van szó.

„Elvégeztük a projekt első szakaszát, meghatároztuk a roncs helyét és azonosítottuk. Most keményen dolgozunk a felhozatal megtervezésén" – mondta Craig.

1595925972
Mivel a hajó a tengerfenéken nem borult oldalára, és a rakomány is könnyen megközelíthető, az ezüstöt várhatóan távirányítású robotokkal hozzák majd a felszínre. A munkálatokat legkorábban 2012 tavaszán kezdhetik meg.

A hajóroncsot – amely egyébként meglepően jó állapotban van – egy kamerával felszerelt robot segítségével fedezték fel, amely három órán át ereszkedett le a mélységbe, majd felvételeket készített, amelyeken egy ép vécé, egy iránytű és lépcső látható. A hajótesten jól kivehető a tragédiát okozó torpedó behatolásának helye is.

A hajón szállított ezüsttömbökből kilencet sikerült lefotózni, de Craig szerint ennél jóval több van a roncsok között. A szállítmányozó levelek szerint ugyanis a hajó pontosan 2600 tonna nyersvasat, 1765 tonna teát, valamint 200 tonna ezüsttömböt és – érmét szállított. A felvételeken a teadobozok is láthatók. Az ezüst egyébként részben magán-; részben állami vagyon; a Lloyd biztosítási társaság archív irataiból mostanság próbálják kideríteni az egykori tulajdonosokat.

Fotó: AFP/Getty Images és archív