Laktanyákban, lőtereken oltják a tüzet
Szöveg: Szűcs László | 2009. április 28. 15:35Május 4-e a tűzoltók legnagyobb ünnepe. Szent Flórián természetesen nemcsak azon lánglovagok védőszentje, akik a 105-ös segélyhívó szám feltárcsázása után piros színű, kék villogóval és szirénával felszerelt kocsikba ülnek, hogy segítenek a bajban, hanem a Magyar Honvédségnél szolgáló tűzoltóké is.
Szent Flóriánról, a tűzoltók védőszentjéről viszonylag sokat tudnak a történészek. Cesiaban (a mai Felső-Ausztria területén) született a III. század második felében. Diocletianus császár uralkodása idején lépett be légiósként a római hadseregbe, ahol tehetsége, bátorsága révén gyorsan haladt előre a katonai pályán, rövidesen a Caecia erőd parancsnoka lett.
A história szerint az erődben hatalmas tűzvész pusztított, amit Flórián – szinte kilátástalan helyzetből – megfékezett. Katonái, kiket a legszörnyűbb tűzhaláltól mentett meg, Flórián emberfeletti, isteni erejének tulajdonították a tűzvész elmúltát, s hírét szájról szájra adva, megszületett a Flórián-legenda.
A Római Birodalomban Diocletianus császár uralma alatt, 303-ban újra kitört az egyházüldözés. Amikor Flórián tudomást szerzett arról, hogy az Enns-parti Laureacumban (ma: Lorch) fogságba ejtettek negyven keresztényt, a foglyok segítségére sietett. A városba érkezés előtt nyíltan megvallotta keresztény mivoltát, ezért elfogták, és bíróság elé állították. Érdekesség, hogy egykori katonatársai vitték a bíró elé. Büntetésként megbotozták, majd arra ítélték, hogy kővel a nyakában az Enns-be dobják. Az ítéletet 304. május 4-én hajtották végre: a folyó Enns hídjáról taszították le.
Az utókorra maradt írásos emlékek szerint holtteste fennakadt egy sziklán, sas vigyázott rá, mígnem egy Valéria
Szent Flórián kultusza elsősorban Felső-Ausztriában, Tirolban, Bajorországban terjedt el, de nagy tiszteletnek örvend Lengyelországban, s hazánkban is. S mivel folyóban halt mártírhalált, a középkorban az árvizek elleni védszentként is tisztelték.
Május 4-ét, Szent Flórián napját nemcsak az önkormányzati (hivatásos) és önkéntes tűzoltók ünneplik meg, hanem a Magyar Honvédségnél szolgáló lánglovagok is. A hadseregben ugyanis több olya alakulat is van, amelyek speciális helyzetükből adódóan állománytáblájukban tűzoltó-alegységeket rendszeresítettek.
Tűzoltók a katonai repülőtereken
A Magyar Honvédségben, mindegyik haderőnem alakulatainál találhatunk tűzoltókat. A legtöbben a légierős alakulatoknál dolgoznak, hiszen a katonai repülőtereken mindenütt a világon – így természetesen Magyarországon is – kötelező 24 órás tűzoltó szolgálatot működtetni.
Az elmúlt évig az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison, az MH 86. Szolnok Helikopterbázison, illetve az MH Pápa Bázisrepülőtéren azonos felépítésű tűzoltó alegység szolgált. A NATO nehéz légiszállító ezredének Pápára telepítése azonban megkívánta, hogy az addig 5-ös kategóriába sorolt katonai repülőteret „felminősítsék" a 8-as kategóriába, s a tűzoltó alegység létszámát megnöveljék. E létszámnövelés már meg is történt, a technikai eszközök azonban még mindhárom katonai repülőtéren azonosak. Pillanatnyilag Man típusú tűzoltó gépjárművekkel, s speciálisan a Magyar Honvédség igényeinek kifejlesztett – úgynevezett 93 Mintájú – repülőtéri gyorsbeavatkozó szerekkel dolgoznak. A speciális, pápai igényeknek megfelelően a Magyar Honvédség megrendelt két darab repülőtéri nehéz tűzoltó járművet, amelyek a tervek szerint remélhetőleg még az idén megérkeznek az alakulathoz.
A katonai légibázisokon a lánglovagok legfőbb feladata a repülőterek tűzoltó biztosítása, vagyis magyarán: a fel és leszálló gépek biztosítása. Emellett természetesen a katonai objektumokban keletkező tűzesetek felszámolása is a teendőik közé tartozik, bár ilyen esettel szerencsére nagyon ritkán találkoznak a lánglovagok. Természetesen a repülőterek tűzoltó alegységeit az adott helyőrségekben keletkező tüzek eloltására is be lehet vetni, külön együttműködési megállapodásban rögzítettek alapján.
Ugyancsak légierős alakulat az MH 54. Veszprém Légtérellenőrző ezred, ahol szintén találhatók honvédségi tűzoltók. Az ő feladatuk azonban merőben eltér a repülőtéri tűzoltó alegységek munkájától. Legfontosabb teendőjük ugyanis az, hogy a föld alatt található légierő vezetési pont – ahogy mindenki ismeri, a Szikla – tűzoltó biztosítása. Azaz, ha a mélyben tűz üt ki, nekik kell a lángokat megfékezniük és a Sziklában maradt katonákat a felszínre menekíteniük. Éppen ezért a légtérellenőrző ezred speciális szakaszában a tűzoltók mellett, egézségügyi katonák, vagyis felcserek is szolgál.
Technikai eszközeik is a speciális feladatra alkalmasak, így nem rendelkeznek tűzoltó gépjárművel, viszont a legmodernebb követelményeket is kielégítő műszaki-mentő eszközeik – például hidraulikus vágók és feszítőeszközök – vannak.
Lőterek és avartüzek
A várpalotai központú MH Bakony Harckiképző Központ (MH BHK) az egyetlen szárazföldi haderőnemi alakulat, amelynek az állománytáblájában szerepel tűzoltó alegység . Ez a képesség ugyancsak speciális feladatai miatt van jelen az alakulatnál. A BHK felügyeli ugyanis a Magyar Honvédség központi lőtereit, s így az ő feladatuk az esetlegesen keletkező tüzek eloltása is. Márpedig éles lőgyakorlatok esetén – legfőképpen akkor, ha a lőfeladatot végrehajtó alegység fényjelzős lőszert is használ – nagyon gyakori egy-egy, kisebb-nagyobb kiterjedésű avartűz a lőtereken. Ilyenkor – az előírásoknak megfelelően – azonnal lefújják a lőgyakorlatot, s a lánglovagok, piros kocsijukra pattanva, eloltják a felcsapó lángokat.
Technikai eszközük azonban nekik is az egyik legmodernebb. Az alegységek ugyanolyan Man típusú tűzoltó gépjárművel vannak felszerelve, mint a repülőtéri tűzoltó csapatok. Azonban a jármű szárazföldi változatát kapták meg, amely egyszerre ötezer liter vizet és ötszáz liter habképző anyagot képes magával vinni.
Üzemanyag és lőszerraktárak
A logisztika a harmadik haderőnem, amelynek alakulatainál szolgálnak tűzoltók a mai Magyar Honvédségben. A hetényegyházi üzemanyag raktárban huszonketten teljesítenek szolgálatot. A honvédségben ez a helyőrség az egyetlen, ahol nem hivatásos, vagy szerződéses állományú a tűzoltó, hanem közalkalmazott. A 24 órás szolgálatot öt váltásban látják el. A Magyar Honvédség lőszerraktáraiban kevesebben szolgálnak Természetesen az ő technikai eszközeik is a kor színvonalának megfelelőek, de szerencsére az elmúlt években – néhány kisebb-nagyobb avar és bozóttüzet leszámítva – nem kellett beavatkozniuk.
Tűzoltó és katona
Aki tűzoltóként dolgozik, annak rendelkeznie kell tűzoltó végzettséggel a tűzvédelmi törvény előírása szerint. Ez a passzus természetesen a Magyar Honvédségnél tűzoltó beosztásban szolgáló katonákra is vonatkozik. A jelenleg tűzoltóként szolgálatot teljesítő 235 katona több mint fele már elvégezte a kötelezően előírt négy hónapos alaptanfolyamot, s így OKJ-s végzettséggel rendelkezik.
Természetesen az állomány képzése tovább folyik, s az a cél, hogy egy-két éven belül mindenki elvégezze a kurzust. Egyébként jelenleg is tart a pápai bázisrepülőtéren, a C-17-es program részeként szolgálatot teljesítő tűzoltó katonák kiképzése, s hamarosan Szegeden egy újabb, alapfokú kurzus indul.
Fotó: Archív