Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Magyarországon folyik majd a Gidrán fejlesztése is

Szöveg: Burillák Marcell | Fotó: Horváth Sztaniszláv, Kertész László és Szakál Szebáld archív felvételei |  2023. november 3. 8:06

„Olyan ligába kerültünk be, ahová Magyarország méretű országok nem szoktak bekerülni” – értékelte a hazai hadiipar helyzetét dr. Palkovics László, az N7 Holding Nemzetvédelmi Ipari Innováció Zrt. vezérigazgatója november 2-án, a Hír TV Napi aktuális című műsorában.

Gidrán_2

A magyar hadiipari fejlesztéseket koordináló részvénytársaság vezetője az új generációs Gidrán harcjárművek hadrendbe állása és gyártása kapcsán elmondta, hogy a beszállítás, összeszerelés és tesztelés mellett hamarosan a járművek fejlesztése is Magyarországon zajlik majd. Elmondása szerint a kormány feltett szándéka, hogy az alapváz előállítása is itthon történjék majd. A hazai gyártás ugyanis csökkenti az ország védelmiipari kitettségét, az állami vállalati háttér biztonságot nyújt.

Jelenleg a török Nurol Makina hadiipari vállalat és a RÁBA Autóipari Holding Nyrt. napokban kötött megállapodásán nyugszik a Gidrán gyártása, mely a következő években részben hazánkban zajlik majd. A tervek szerint 400–500 jármű készül hazai felhasználásra a következő hat-hét év során, a török–magyar vegyesvállalat azonban európai igények kielégítésére is szövetkezik. Kétezer darab készítését célozzák meg a következő tíz évben, ami 200 új munkahelyet teremt, a későbbi fázisban jelentkező innovációs-fejlesztési folyamatok pedig további jelentős mérnöki munkaerő bevonását igénylik. Mivel a Gidrán drága árucikknek számít, előállítása a magyar gazdaság teljesítőképességét is növelni fogja – nyilatkozta Palkovics László.

Palkovics_1

Az N7 Holding vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy már öt-hat világszínvonalú hazai üzem működik az ágazatban, tehát megfigyelhető az ország hadiipari hálózatosodása. A várpalotai lőszergyár, a termelést idén januárban kezdő, jövő nyáron már remélhetően teljes kapacitással működő zalaegerszegi Lynx-gyár vagy a miniszterelnök által szorgalmazott Leopard harckocsik készítése hadiipari nagyhatalommá emeli hazánkat. „Olyan ligába kerültünk be, ahová Magyarország méretű országok nem szoktak bekerülni. Nem szokták őket közel engedni egy új generációs harckocsi fejlesztéséhez” – összegezte Palkovics László a hazai gyártás helyzetét, sikereit.

A 8900 cm³-es motorral felszerelt Gidrán modern harcjármű kivételes paraméterekkel rendelkezik: 6 méter hosszú, 2 és fél méter széles és hasonlóan magas. Közel 17 tonnás súlya ellenére 120 kilométer/órás sebességgel képes haladni, akár 700 kilométeres távon, miközben 35 litert fogyaszt. A háromfős kezelőszemélyzet mellett további hat lövész fér a harcjárműbe, akik periszkóppal vezérlik az autóból kinyúló, éjszaka is használható úgynevezett toronygépágyút. A kocsi páncélzatával és különleges digitális rendszerével védi a benne ülőket. Utóbbi bentről képes megállapítani, hogy honnan lőnek a gépjárműre. Napjainkig ötven Gidrán állt a honvédség hadrendjébe.

PÁT_Gidrán (13)

A teljes beszélgetés itt tekinthető meg.

Kapcsolódó cikkek