Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Nyári felkészítés, radarcsere és első kifutás

Szöveg: Szűcs László |  2008. március 17. 14:08

Ahogy mondani szokás, nagyüzem van a Magyar Honvédség újpesti hadikikötőjében. Hiszen néhány napja kezdődött meg a hadihajók úgynevezett nyári igénybevételre történő felkészítése; ezzel párhuzamosan pedig az aknamentesítő hajók radar-, és mélységmérő berendezéseinek cseréje is zajlik. A munkálatokat a honvedelem.hu is megtekintette.

A hajógépek kenőanyagokkal történő feltöltése, a víz-, és hűtésrendszerek összeszerelése és feltöltése, a fő-, és segédgépek víz alá helyezése, valamint a gépágyúk kikonzerválása és visszaszerelése. Ezek az úgynevezett nyári igénybevételre történő felkészítés főbb lépései a Magyar Honvédség hadihajóinál. Legalábbis a „nagy", vagyis az aknamentesítő (AM) hajóknál, amelyek a téli hónapokat is a vízen töltötték. A „kis" hajók, vagyis a két járőrhajó és a parancsnoki motoros a szárazföldön teleltek, így az ERCSI, a BAJA és a TAS nyári felkészítése természetesen a hajók vízre bocsátásával kezdődött.

Az MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Zászlóalj hadihajós szakállománya március első napjaiban kezdte meg a munkát a hadikikötőben, amely a tervek szerint március 18-án fejeződik be. S ezen a napon már útnak is indulnak a hajók.
Legalábbis az AM–31-es jelű hadihajó biztosan kifut a kikötőből, s megkezdi útját a Dunán észak felé – tudom meg a hadikikötőben Szilágyi Zsolt őrnagytól, az alakulat hadihajós parancsnokhelyettesétől, aki elárulja azt is, hogy az AM–32-es DUNAFÖLDVÁR, illetve a BAJA egy nappal később követi a DUNAÚJVÁROS nevű hajót. Ennek oka, hogy az AM–31-esen már kedden végeznek a radar és a mélységmérő berendezések cseréjével, a másik aknamentesítő hajón viszont csak egy nappal később.

Az AM hadihajók nautikai berendezéseinek modernizációja körülbelül egy hónappal ezelőtt kezdődött a hadikikötőben. A

hajókban az elmúlt harminc esztendőben, amerikai gyártmányú radarok és mélységmérő berendezések működtek, ezek azonban már elöregedtek és karbantartásuk is költségessé vált. Így a legmodernebb, legújabb generációs, japán gyártmányú nautikai berendezéseket szerelik fel a hajókra. A radarokról tudni kell, hogy a mai kor elvárásainak megfelelően színes indikátor-képernyővel rendelkeznek, amely ráadásul nagy felbontású is. Nagy előnyük még, hogy a digitális jelek akár egy hordozható számítógép képernyőjére is átvihetők, így a radarjelek a felső kormányállásban is láthatóvá válnak, s akár később ki is értékelhetők.

Az ultrahangos mélységmérők pedig grafikus megjelenítésre is alkalmasak, azaz a mederfeneket képesek grafikusan ábrázolni.
Ráadásul az AM–31-es hadihajót egy még komolyabb, háromdimenziós, amerikai gyártmányú mélységmérővel szerelték fel. Ennek segítségével a hadihajósok fotó minőségű, digitális képet kaphatnak a Duna mederfenekéről, s így a fenéken található, világháborúból visszamaradt robbanószerkezetek, illetve egyéb, a hajózást veszélyeztető tárgyak is könnyen felfedezhetők.

Eközben a hadikikötőben DUNAÚJVÁROS éppen a másnapi kihajózásra készül. A hajó személyzete az úgynevezett próbakifutáson igyekszik tesztelni az új radart és a háromdimenziós mélységmérőt is. Szilágyi őrnagy szerint azonban semmi komoly probléma nem várható, hiszen ezek a berendezések más országok hadihajós alakulatainál már bizonyítottak.
A zászlóalj hadihajós parancsnokhelyettese elmondja: a keddtől péntekig tartó vonalhajózás során a két aknamentesítő hadihajó, illetve a tűzszerész járőrhajó személyzete a hadihajós tanfolyam gyakorlati feladatait teljesíti. E kurzus egyébként még január utolsó napjaiban kezdődött az alakulatnál, mégpedig elsősorban azon katonák részére, akik most kerültek hadihajós beosztásban. A leendő hadihajósok elméleti képzése február végén fejeződött be, s a nyári igénybevételre történő átállás után kezdődhet meg gyakorlati oktatásuk. A vonalhajózás során az általános hadihajós, illetve a szakbeosztásra történő felkészítés során természetesen lehetőség lesz az általános katonai ismeretek gyakorlására is.

Az év első vonalhajózási kiképzése a már gyakorlott hadihajós állomány számára is jó továbbképzési lehetőség – tudom meg Szilágyi Zsolt őrnagytól. A katonák ugyanis e négy napos kiképzés során készülhetnek fel a különböző, osztályba soroló vizsgákra.

Fotó: Szűcs László