Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Nyolcezer méteren kártyázott a tábornok

Szöveg: Galambos Sándor |  2011. április 19. 6:01

Amíg Afganisztánban volt, lejárt Kilián Nándor dandártábornok szakszolgálati engedélye. A kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis parancsnokának több mint kétezer repült órája van, de mivel hat hónapja nem vezetett önállóan vadászgépet, az ehhez szükséges „tortúrán” ismét át kell esnie. Az egészségügyi vizsgálatokon már túl van, egy kétüléses gép „utasaként” az úgynevezett helyreállítási repüléseket is megkezdte, már csak az elméleti tudását kell felfrissítenie ahhoz, hogy ismét repülhessen Gripenen.

Kilián Nándor dandártábornok a MH Kabuli Nemzetközi Repülőtér Törzstiszti Csoportjának (MH KAIA) volt fél évig a parancsnoka, április 1-jén érkezett haza. A külföldi missziókat teljesítőknek adható szolgálatmentes napokat azonban nem pihenéssel, hanem a MH Dr. Radó György Honvég Egészségügyi Központ kecskeméti Repülőorvosi Egészségvizsgáló és Kutató Intézetében (REVKI) töltötte: minél előbb meg akarta újítani a szakszolgálati engedélyét. Utoljára ugyanis tavaly szeptemberben repült, rá egy hétre pedig indult Afganisztánba – a kint tartózkodása alatt járt le a „szakszó"-ja. Ráadásul tábornokként, az úgynevezett magasabb parancsnoki szűrővizsgálaton is meg kellett jelennie.

A többi vadászpilótához hasonlóan, Kilián tábornokot is szinte „kifordították" az orvosok. Dr. Pozsgai Attila nyugállományú orvos ezredes, a Repülőalkalmasság Vizsgáló Osztály osztályvezető főorvosa, a Repülőorvosi Bizottság (ROB) elnöke elmondta: a pilóták egészségügyi alkalmasságát évente kétszer ellenőrzik. A szigorúbb, 2-3 napos ellenőrzés a ROB előtt zajlik, a köztes időben pedig a szakorvosi szűrőcsoport végez féléves vizsgálatot. A bázisparancsnok most a legalaposabb ellenőrzésen esett át, ami egy teljes körű laboratóriumi vizsgálattal kezdődött: vérkép, vizelet, vércukor, vérzsírok, máj- és vesefunkció ellenőrzése. Ezután jött a mellkasröntgen és a hasi ultrahang, majd a sebészeti, a belgyógyászati, a szemészeti, a fül-orr-gégészeti, ideggyógyászati, fogászati vizsgálat és a terheléses kerékpározás. A többnapos vizsgálat „csúcspontja" pedig a barokamrai edzés – Kilián tábornokot erre kísérte el a honvedelem.hu. Az alkalmassági vizsgálaton nem véletlenül a barokamra az utolsó állomás, élettani szempontból ugyanis ez az edzés a legveszélyesebb, a szimulált körülmények közt ez áll legközelebb a valós repülések alkalmával előfordulható vészhelyzetekhez. Ide csak az összes klinikai ellenőrzésen alkalmasnak minősített és a kerékpárterhelésen átesett pilóták jöhetnek.

Dr. Szabó Sándor András orvos alezredestől, a REVKI igazgatóhelyettesétől megtudtuk: a kecskeméti barokamrát a 70-es évek végén, magyar cégek építették. Vákumszivattyús technológiája nagyon megbízható, többszörös elektronikai rendszerrel védett. A vizsgálat alatt az élettani paraméterek – vérnyomás, pulzus, oxigén telítettség – nyomon követését Európában is egyedül álló módon biztosítja, aminek egy esetleges rosszullét vagy cselekvőképtelené válás esetén van jelentősége. A kamrát a nagy magasságot imitáló alacsony légnyomás létrehozására használják. Nagy teljesítményű szivattyúinak köszönhetően percek alatt akár tizenöt-tizennyolcezer méteres magasságnak megfelelő légritkítás is létrehozható benne. Ilyenkor azt ellenőrzik, hogy a pilóták miként viselik a magassággal járó élettani változásokat, az oxigénhiányt és a nyomáscsökkenést. Szabó főorvos elmondta: mivel Kilián tábornok vadászpilóta, ezért a NATO előírásának megfelelő „magasságban", 7600 méteren kellett volna az edzést végrehajtania, de a Gripen svéd konstruktőrei kérésére ennél magasabbra, 8000 méterre „vitték fel".

Az „emelkedés" előtt a barokamrában a pilóták fél óráig egy maszkon keresztül száz százalékos oxigént lélegeznek. Ezt követően másfél perc alatt 5500 méteres magasságnak megfelelő szintre csökken a kamrában a nyomás és újabb 10 percig kapnak tiszta oxigént. Ezzel a módszerrel a szervezetükben felhalmozódott nitrogén mintegy kétharmada eltávolítható, így lényegesen csökkenthető a keszonbetegség (buborékbetegség) iránti hajlam.

A célmagasságra csak ezután emelkednek, ahol viszont már le kell venniük a maszkot. Légzőkészülék nélkül ezen a magasságon nagyon gyorsan elvész a rövid távú memória, romlik a számolási képesség és látászavar következhet be. Ezt demonstrálja többek közt a 8000 méteren történő „kártyaparti" is. Magyar pilóták természetesen magyar kártyával próbálnak „játszani", de képtelenek felismerni például a piros ászt, azt sem fogják fel, hogy 21 van a kezükben. Maszk nélkül 8000 méteren 4-5 perc múlva a legegészségesebb ember, a legedzettebb sportoló is elveszíti az eszméletét. Ezeket, az eszméletvesztéshez vezető úton jelentkező tüneteket, a szellemi teljesítményük csökkenését kell megtapasztalniuk a pilótáknak, hogy éles helyzetben felismerjék a veszélyt, legyen tisztában az oxigénhiány tüneteivel és baj esetén időben tudjanak tenni ellene.

Dr. Pozsgai Attila elmondta: az éves alkalmassági vizsgálatokon a légierő pilótái általában megfelelnek a szigorú egészségügyi követelményeknek. Ez azért van így, mert aki érzi magáról, hogy beteg, a gyógyulásáig kéri a vizsgálatok halasztását. Átmeneti – néhány napos vagy hetes – letiltások azonban még így is előfordulnak, azok a pilóták pedig, akik valamilyen műtéten estek át, akár hónapokig sem ülhetnek repülőgépbe vagy helikopterbe. Évente a teljes magyar katonai pilótaállományból öt-hat fő szóródik ki a ROB-on, általában mozgásszervi, ritkábban szív- érrendszeri problémák miatt. Ők a továbbiakban már soha, semmilyen típusú katonai gépet nem vezethetnek.


 Fotó: A szerző felvételei