Olajozottan működő légvédelem, sziklaszilárd központtal
Szöveg: Snoj Péter | Fotó: Spirit FM és archív felvételek |  2023. augusztus 4. 7:33Martinkovics Péter főhadnagy, az MH Légi Műveleti Vezetési és Irányítási Központ légvédelmi irányítója volt a Spirit FM Katonadolog című műsorának legutóbbi vendége. Az adásban kitértek többek között a polgári és katonai légtérirányítás különbségeire és arra is, hogy hol, s miképpen történik hazánk légvédelme.
A műsor elején Martinkovics főhadnagytól megtudhatjuk, hogy a polgári légiforgalmi irányítás csakis az általános légi forgalmat kezeli, a katonai pedig kizárólag a műveleti feladatokat ellátó katonai légijárművekkel foglalkozik. A katonai reptereken működő légiforgalmi irányítás pedig a repülőbázisok körzetéért felel, ők vezénylik a le- és felszállásokat, az iskolaköröket és a gyakorlórepüléseket. A légvédelmi irányítók feladata onnantól datálható, mikor a katonai gép elhagyja a repülőtér körzetét és a számára kijelölt – jellemzően elkülönített – légtérben megkezdi a feladatvégrehajtást.
Köztudott, hogy a polgári légiirányítás Budapesten, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren található, az viszont sokak számára biztosan nem ismert, hogy a katonai Veszprémben, az úgynevezett Sziklában működik. „Ez egy viszonylag nagy rendszert foglal magába, rendkívül sok elhivatott kolléga, katona összehangolt, precíz tevékenységével” – meséli Martinkovics Péter, hozzátéve, a Szikla ugyan az alakulat központja, de ettől függetlenül további hét helyőrségben is szolgálnak a központ honvédjei. „Ugyan mindenki különböző feladatokat lát el, a cél azonban ugyanaz, hogy ott, a központban, a légtérellenőrzés, a radarkép és ezen keresztül a katonai repülésirányítás biztonságosan megvalósulhasson” – szögezi le. A feladat pedig nem kevesebb, mint hazánk légtérszuverenitásának garantálása.
A veszprémi légvédelmi irányító azt is felidézi, hogy 2010-ben kezdte meg tanulmányait és négy évvel későbbi tisztté avatása óta a központnál szolgál. „Mindig úgy éreztem, hogy a katonai repülés a technológia csúcsa” – jelentette ki.
Az adásban felmerül a Gripen vadászpilóták és a hírekben is gyakran hallható riasztások kérdésköre is, amely kapcsán a légvédelmi irányító miután részletezte egy-egy riasztás menetét, kitért arra is, hogy egy ilyen feladat végrehajtásához szükség van a katonai légiirányításra is. Mint fogalmazott, a képzett hajózók rendkívül fejlett technológiával repülnek, viszont bármikor történhet olyan eset, amikor szükség van a légvédelmi irányító perspektívájára és az általa elérhető, összegezhető információkra is. A pilótáknak egyszerre nagyon sok mindent kell figyelemmel követniük, hiszen nagyon bonyolult rendszereket kezelnek, s ezzel párhuzamosan rengeteg információt kell befogadniuk. „Nekünk kell valamilyen szinten feldolgozhatóvá tenni azt a környezetet, amelyben ők éppen tevékenykednek” – foglalta össze.
A műsor további részében Martinkovics főhadnagy bemutatja a 24 órás szolgálatok menetrendjét, kiemelve, hogy a légtérfigyelésben sosincs szünet, ezért a váltások tagjai kisebb csoportokat alkotva dolgoznak, s tartanak pihenőt. Utóbbira nagy szükség lehet, hiszen folyamatosan megnövekedett terhelés mellett látják el a szolgálatot, s a katonáknak magukon kell tudni beazonosítani a fáradás külső szemlélő által esetleg még nem észrevehető jeleit, hiszen a figyelemhiány, a koncentráció csökkenése ebben a szakmában nem engedhető meg.
A teljes adás ma, augusztus 4-én, a 11 órás hírek után hallgatható meg a Spirit FM-en, melyet érdemes lesz figyelemmel kísérni, hiszen az is kiderül még, hogy hogyan is néz ki a Szikla belseje, milyen protokoll szerint emelkednek el a riasztott Gripenek, s amely kapcsán határozottan elmondható, hogy a légtérellenőrzési rendszer nagyon olajozottan működő gépezet hazánkban.
Az aktuális, valamint a korábbi adásokat az alábbi linkekre kattintva tudják meghallgatni:
Apple podcast
Google podcast
Spotify
Anchor