Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Por előttem, por utánam – egy igazi hadművelet

Szöveg: Bártfai László őrnagy |  2011. október 5. 17:49

Az MH Tartományi Újjáépítési Csoport (MH PRT) október első két napján olyan távoli járásba – Tala wa Barfak-ba – jutott el, ahol az elmúlt évben nem járt magyar katona. Mivel a térségbe csak nagyon rossz minőségű utakon lehet eljutni, így az itt elvégzendő feladatot célszerű volt több napra tervezni. Így történt ez most is, az „OP Fulcrum 2011” művelet előkészítésekor is.

Az út tervezése nem történt másként, mint ahogy a katonai műveletek megtervezésénél szokásos: a feladatok számbavétele, az időrend összeállítása, a résztvevők körének meghatározása, és az információk begyűjtése a környékről. Mindezek ismeretében lehetett csak a menetoszlopot összeállítani és felmálházni a járműveket.

A magyar katonák ezúttal nem a szokásos számú járművel vágtak neki a feladatnak, a menetoszlop több mint kétszáz méter hosszúra nyúlt. A járművek többsége az US haderőtől kölcsönbe kapott Humvee volt.

Az út kisebb részét műúton tettük meg, a nagyobbik szakasz azonban köves-poros talajút volt. Ezen a szakaszon találkoztunk olyan résszel is, amit a tavaszi erős áradás elmosott, és gyakorlatilag járhatatlanná vált. Felújítása az amerikai hadsereg pénzügyi támogatásával, és az USAID szakemberei közreműködésével valósult meg, a munkával augusztusban végeztek.

Feladatunk ezúttal a magyar PRT által végrehajtandó CIMIC projektek azonosítása, a helyszín felmérése, és az értékelésre előkészítése volt. A helyszínre érkezést követően a PRT CIMIC és PSYOPS részlegébe tartozó két összekötő csoport felvette a kapcsolatot a helyi kormányzati szervekkel. Tala wa Barfak járásból ugyanis számos kérelem érkezett az utóbbi időben a PRT-hoz helyi kormányzati épületek, oktatási létesítmények építésére, illetve felújítására.

A járás Baghlan tartomány legelmaradottabb területei közé tartozik, ahol többségében az egykori mongol hódítók leszármazottai, a hazarák élnek. A hazara etnikum az elmúlt évtizedekben sokat szenvedett az egymást követő politikai rendszerek alatt, a faji és vallási diszkrimináció miatt. A régió nem részesült olyan mértékben a kormányzati és az ISAF által végrehajtott fejlesztésekben, mint a tartomány más területei.

Mialatt az összekötő csoportok az Őr- és Biztosító század kijelölt erőivel a saját feladataikat hajtották végre, a műveleti erők egy része – az MH PRT parancsnoka dr. Ruszin Romulusz ezredes irányítása mellett – elfoglalta az előretolt műveleti bázist (Forward Operation Base – FOB), ahonnan irányította a CIMIC szakfeladatot ellátó erőit.

Másnap a feladatban részt vevő erők elindultak a Wado-völgy bejáratáig, ahol a két összekötő csoport megkezdte a tervezett feladatok végrehajtását.

Az egyik csoport a Wado településen található iskolát látogatta meg, ahol ideiglenes osztályteremként alkalmazható iskolasátrakat és tanszereket adtak át, valamint felmérték az iskola állapotát. A másik összekötő csoport pedig a biztosító erőkkel továbbhaladt Shutor Jangal településre, ahol egy középtávú fejlesztés keretében megvalósítandó híd előzetes felmérése volt a feladatuk. Emellett pedig tárgyaltak a helyi vezetőkkel is a projekt kivitelezéséről.

Az MH PRT bázisára, Camp Pannoniába való visszamenetel során számos nehézséggel kellett megküzdeniük a magyar katonáknak. Az egyik a nagy távolság volt. Tala település mintegy 120 kilométerre található Pol-e Khomritól, ebből azonban csak hatvan kilométer a szilárd burkolatú út, így a távolság leküzdéséhez a hosszúra nyúlt menetoszlopnak hat és fél órára volt szüksége.

A PRT alegységei közé tartozik a UAV pilóta nélküli repülő eszközt működtető csoport. Feladatuk, hogy a menetek megkezdése előtt légi felderítést hajtsanak végre. Természetesen így történt ez most is. Szerencsére a környező területeken nem volt olyan csoportosulás, ellenséges tevékenység, ami miatt a műveletet meg kellett volna szakítani.

A parancsnok kezében egy másik légi felderítő repülő eszköz is volt: a német légierő HERON típusú UAV eszköze.  A HERON képes akár egy napig is a levegőben maradni és az előre megadott koordináták alatt lévő területről képet továbbítani, még éjszaka is.

A menet során a légi támogatást az amerikai szárazföldi haderő 1. légi-lovas hadosztályának két AH-64 típusú, Appache helikoptere biztosította. A forgószárnyasok megjelenésekor a magyar katonák többsége úgy érezte, ez egy „igazi hadművelet", hiszen a légi támogatás kérése és biztosítása alapvető fontosságú.

Fotó: Dr. Toperczer István orvos alezredes