Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Örökké a fellegek közt

Szöveg: Kálmánfi Gábor |  2011. április 10. 9:17

Sokan a légi fényképezés atyjának tartják, nem véletlenül. Ha fényképei önmagukban nem bizonyítanák ezt ékesen, akkor legyen elég annyi, hogy fotói több mint hétszázszor (!) kerültek különféle magazinok címlapjára. Fotográfusokról szóló hétvégi sorozatunk első részében Paul Bowent mutatjuk be.

1595916919
Bowen mintegy harminc évvel ezelőtt, némi kerülővel ismerkedett meg hivatásával, de mára legalább annyira része a repülésnek, mint maguk a repülőgépek.

Tökéletesen elmélyült munkát folytat ezen a szakterületen; energiáit és egyéni látásmódját teljes mértékben annak a különleges közegnek szenteli, amelyben gépek és vezetőik leginkább otthon vannak. A legfőbb repülőgépgyártó cégek és gyűjtők igényeinek megfelelően utazik a világban és készíti világhíres fényképeit.

Amikor egyetemistaként Santa Barbarán állattanból alapfokú diplomát szerzett, még nem gondolt arra, hogy egykor majd örökké a fellegekben fog járni. Még akkor sem járt a fejében a repülés, amikor Wichitában misszionárius tevékenység közben olyan családokkal ismerkedett meg, akik kapcsolatban voltak a híres Cessna-céggel. Egy alkalommal bizonyos Pat Rowley nevű úr – az ő ügynöksége készítette a Cessna brossúráit – bemutatta őt a cég profi fotósának és Paul asszisztensként el is kezdett dolgozni mellette.

1595916920
Ez az átmeneti időszak fél évig tartott, de aztán máris következett az első önálló megbízás. Eléggé feledhetetlen élmény lehetett számára, mert igen gyorsan rájött: nem egészséges dolog a keresőn keresztül hosszú ideig szemlélni az eget, mialatt az ember éppen kötelékben repül. Az összes fotó jó lett; Bowen meg rosszul… először és utoljára, tegyük hozzá gyorsan.

A kellemetlen élmény ellenére lehorgonyzott a légi fényképezés szakterületén, a dobhártya-szaggató motorzaj és a térben meglehetősen szűkös munkakörülmények ellenére.

– Sokan dicsérik képeimet és ennek örülök. De aki egyszer is részt vett hasonló fotózáson, az tudja, hogy az érdem a teljes csapaté. A reklámügynökségeké, a művészeti vezetőké, a magazinoké, a gyártók reklámosztályaié, de leginkább a repülőgép-vezetőké – vallja Paul Bowen.

A fotózást különben mindig ő maga rendezi. Rádiókapcsolatban áll repülőgép-vezetővel, egészen addig, míg a megörökítendő másik gép olyan közel nem ér, hogy fogni tudja Paul kézjeleit. Ettől a pillanattól kezdve kvázi már ő irányítja a másik gépet is…

Ez a kissé körülményesnek tűnő módszer tette lehetővé számára azt, hogy mindenféle látószögből, lélegzetelállító kulisszák mögött fényképezze le légi járművek legkülönbözőbb típusait.

Érdekesség, hogy a fotográfus sok fényképét a második világháborúban használt B-25-ös vadászbombázó, nyitott, hátsó tüzelőállásából készítette.

1595916920
Ha az anyagiak megengedik, gyakran használja ezt a géptípust, bár ez egyáltalán nem olcsó mulatság: egy óra repülés körülbelül 2500 dollárba kerül és akkor még nem számoltunk a legénység járulékos költségeivel. A mai napig szám szerint tizennégy különböző B-25-ösből fényképezett.

Másik kedvenc típusa a Beechcraft Baron. Itt a gép aljába vágott lyuk teszi lehetővé, hogy lefelé, illetve oldalirányba fotózzon forgó-, illetve merevszárnyas repülőgépeket.

Mondhatnánk persze, hogy ilyen lehetőségek mellett  könnyű lélegzetelállító légi fotókat készíteni, de…

Szóval nem véletlenül nevezik éppen Paul Bowent a légi fotózás atyjának…

Forrás: http://www.airtoair.net/


Paul Bowen felvételei

 

1595916920