Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Sokoldalú szállítógép Brazíliából

Szöveg: Sin Bettina | Fotó: Horváth Sztaniszláv, Embraer, Pintér Ákos |  2024. szeptember 5. 15:01

A Magyar Honvédség a növekvő szállítási igények miatt két Embraer KC-390 típusú katonai szállítórepülőgépet szerez be. A brazíliai fejlesztésű gépek rendkívül sokoldalúak, a szállítás mellett egyéb fontos képességeket biztosítanak hazánk hadereje számára. Magyarország a régiónk első államaként kötelezte el magát ennek a csúcsmodern és új technológia használatára.

KC-390_nyitómontázs

A Brazíliában gyártott modern szállítógép 23,5 tonnás és 34 méter szárnyfesztávolságú. Végsebessége 800 kilométer/óra, 8000 méteres utazómagasság elérésére képes, 6000 kilométer hatótávolságú. A kétoldalt elhelyezett üléssorban 36 fő utazhat, a középen elhelyezhető ülésekkel együtt a létszám 80 főre emelhető. Huszonhat tonna tömegű hasznos terhet képes szállítani, valamint annak ejtőernyővel történő precíziós célbajuttatásra is alkalmas. Képes légi utántöltésre, valamint saját hatótávolságának és repülési idejének növelése érdekében maga is képes üzemanyagot felvenni repülés közben.

A KC-390-t a védett, rejtjelzett navigációra és kommunikációra alkalmas berendezések mellett a piac egyik legmodernebb, aktív elektronikai önvédelmi rendszerével szerelték fel. A megszokott zavarótöltetek kilövése és az elektronikai zavarás mellett alkalmas a közeledő, infravörös irányítású légvédelmi rakéták keresőfejének lézersugaras megrongálására, semlegesítésére is.

20240412kc390repulogeperkezesekecskemet_HSZ5

A KC-390-esek esetében a navigációs és a kommunikációs berendezések tekintetében is érvényesül az egységes termékcsalád elv, egyszerűbb a karbantartás, a logisztika és a kiképzés is. Így a folyamatos haderőfejlesztés során a Magyar Honvédség számára már korábban beszerzett szállítógépeket is sokkal komolyabb önvédelemmel és rejtjelzett kommunikációs képességgel felvértezve lehet missziós feladatokra is bevetni.

A külső-belső festés színétől a fedélzeti berendezések konfigurációján át minden részletre figyeltek a fejlesztők. A KC-390-esek pilótái – köszönhetően a gép légi utántöltési képességének – akár 10-12 órát is repülhetnek, ilyenkor az ergonómia létfontosságú kérdéssé lép elő.

A gép oldalában egy-egy Cobham 912E hajlékonycsöves konténer helyezhető el a szárnyak alatt, de maga a KC-390 is képes ilyen módszerrel kerozint átvenni repülés közben.

20240412kc390repulogeperkezesekecskemet_HSZ18

Fontos volt, hogy a gép rendelkezzen légi teherdobási képességgel, akár éjjel, és rossz látási viszonyok között is. Az „ejeképesség” megtartása, fejlesztése érdekében az oldalajtókon és a rámpán keresztül is lehet bekötött ejtőernyős ugrásokat végrehajtani, kis és nagy magasságban egyaránt. Emellett a specialisták is elvégezhetik majd a KC-390-esről a nagy magasságú, már fedélzeti oxigénellátást is igénylő ugrásaikat.

A gép a legmagasabb szintű egészségügyi ellátás biztosítására is alkalmas, palettákra szerelt, mobil intenzív ágyakkal is repülhet. Egyszerre legfeljebb négy ágy használható egy gépen, szükség esetén nagyobb távolságból is gyorsan haza tudják szállítani a bajba került katonákat. Ha esetleg tömeges egészségügyi kiürítésre lenne szükség, akkor a gép 74 hordágyat képes szállítani.

Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter a gép érkezésekor kifejtette: „szeretném megköszönni a magyar kormányzat ezzel megbízott szakembereinek, a Honvédelmi Minisztérium és a Magyar Honvédség Vezérkarának kiváló munkáját, aminek eredményeképpen most ezt a gépcsodát itt, a kecskeméti betonon üdvözölhetjük, és én biztos vagyok benne, hogy Gróf ezredes úr vezetésével már holnaptól használatba is vesszük őket.”

Kapcsolódó cikkek