Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Tíz híres műkincs, amit megszereztek a nácik

Szöveg: Révész Béla |  2014. november 1. 15:27

Hitler hatalomra kerülésével a műkincspiac is megmozdult Európában. Kezdetben még a klasszikus módon, később, a háborús agresszió éveiben már inkább zsákmányszerzésként, fosztogatásokkal, nyílt rablásokkal, lefoglalásokkal. A speciális üzletágban óriási pénz volt. A nácik a jövő zálogaként is tekintettek rájuk, és kereskedtek is velük. Listánkba tíz olyan műkincset válogattunk, amelyek egyrészt világhírűek, másrészt ilyen vagy olyan módon megfordult a nácik kezén.

Vincent van Gogh: Dr. Gachet arcképe

1595981736
Van Gogh egyik leghíresebb és egyben legdrágább festménye halála előtt egy hónappal készült. Az akkori diagnózis szerint gyógyíthatatlan elmebajban szenvedő festőfejedelem a saját kezelőorvosát örökítette meg 1890 nyarán, majd nem sokkal később mellkason lőtte magát. (Szerencsétlen élettörténetéhez jól rímel, hogy két napig szenvedett még a lövés után, csak utána halt meg.) A festménynek két eredeti változata ismert, az egyik Párizsban látható, a másik, amelyik listánkon is szerepel, magánkézben van. Hogy hogyan került oda, abban igen nagy szerepet játszottak a nácik. Hatalomra jutásuk után van Gogh is felkerült arra a listára, amely az „elfajzott művészek" nevét és műveit tartalmazta. A listán több mint 16 ezer alkotás szerepelt, amelyet a Hitler-féle kultúrhősök elkoboztak, majd 1937-ben egy válogatott kiállítást rendeztek belőlük. Bár a cél az elrettentés és az „elfajzott", értéktelen művészet bemutatása volt, normális szemszögből nézve a dolgot a nácik valószínűleg minden idők egyik legklasszabb tárlatát hozták össze, amit ma csak horribilis összegű belépővel láthatna az érdeklődő. Tragikus, de igaz: a kiállítás után a szobrok, festmények és grafikák legnagyobb részét megsemmisítették.

Van Gogh képe 1911-től 1937-ig a frankfurti Städel múzeumban lógott, itt csaptak le rá és listázták a nácik. A pusztulást azonban elkerülte. Hermann Göring, Hitler erős embere bigott náci volt ugyan, de nem hülye. Pontosan látta, hogy egy van Gogh képben mekkora anyagi lehetőség van, így megsemmisítés helyett magához vette, és eladta egy gyűjtőnek. A sors furcsa fintoraként a gyűjtő egy Siegfried Kramarsky nevű zsidó bankárnak passzolta tovább a képet, aki 53 ezer dollárt fizetett az orvos portréjáért. Kramarsky jól látta, mi készülődik Európában, így a festménnyel a hóna alatt 1938-ban New Yorkba menekült. Így élte túl ő és van Gogh is a fizikai és szellemi holokausztot.
A mű sorsa ezután is érdekesen alakult. A Kramarsky-örökösök 1990-ben elárvereztették a képet. Az aukción Guiennes-rekord dőlt meg, egy japán üzletember, Mr. Saito 82,5 millió dollárt fizetett érte. A történet akkor vett érdekes fordulatot, amikor Saito (anyagi gondokkal küzdve) bejelentette, hogy halálával a festmény is meg fog semmisülni, együtt fogják ugyanis elhamvasztani saját testével. Világszerte óriási felháborodás támadt, de Saito szerencsére nem váltotta be ígéretét, inkább túladott a festményen.

Hogy kinek, az ma is bizonytalan. 1996-ban Saito meghalt, azóta nincs bővebb információ a van Goghról. Néhány éve felreppentek hírek, miszerint egy osztrák gyűjtőnél van, de már ő is túladott rajta. A festmény mindenesetre szerepel egy másik listán is: helye van a történelem legdrágábban eladott 10 festménye között.

Michelangelo: Madonna (Brüggei Madonna)

1595981737
A Mester valamikor a Piéta készülte után, a 16. század elején faraghatta márványból a Madonna-kompozíciót. Annyi bizonyos, hogy 1506-ban már Brügge városában volt. Ez volt egyébként az egyetlen Michelangelo alkotás, amely a művész életében elhagyta Olaszországot. Az ábrázolás azért is legendás, mert Mária – a korabeli beállításokkal ellentétben – szomorúan, szinte szigorúan néz maga elé, mintha nem is a gyerekével foglalkozna, hanem valahol messze járnának gondolatai. A második világháború előtt mindössze egyszer vitték el a szobrot a városból, 1794-ben Napóleon parancsára Párizsba szállították. A bukás után aztán visszakerült Belgiumba, ahol békésen állt a helyén egészen 1944-ig. A nyugati frontról visszavonuló német csapatok úgy gondolták, visznek magukkal valami emléket. Bebugyolálták a Madonnát, és egy vöröskeresztes autó hordágyán csempészték ki. A szobor helye két éven át ismeretlen volt, míg rá nem bukkantak Ausztriában. Újra visszavitték a brüggei Nagyboldogasszony templomba, ahol a mai napig látható.

1972-ben, amikor egy magyar származású ausztrál futóbolond kalapáccsal kezdte el szétverni a Piétát Rómában, a belgák azonnal léptek saját Michelangelójukkal kapcsolatban: a Madonna elé vastag golyóálló üveget helyeztek, s az érdeklődök még így is csak több méter távolságból csodálhatják meg a szobrot.


Raffaello: Ifjú arcképe

1595981737
A reneszánsz zseni önarcképének készítését 1514-re datálják. A kép méltán világhírű lenne önmagában is, de eltűnésének máig homályba vesző körülményei az egyik leghíresebb, háború alatt eltűnt festménnyé tették, valóságos mítoszt teremtve az alkotás köré. „Menekülésének" története egybeesik a második világháború kitörésével. A krakkói Czartoryski Múzeumban volt kiállítva, ám a náci agresszió megindulásakor (sok más műtárggyal együtt) Sieniawába menekítették. A németek elől azonban nem lóghatott meg egy Raffaello. Hans Frank, a megszállt lengyel területek kormányzója addig nyomoztatott, amíg meg nem találta a festmények új helyét. Legalább értékelte a kép fontosságát: egyenesen Berlinbe küldte, hogy Hitler magángyűjteményét gazdagítsa vele. 1945-ben, az összeomlás napjaiban visszakerült Krakkóba. Frank magával hurcolta, amerre csak ment, végül magánrezidenciájának falára akasztotta. Onnan is tűnt el. Letartóztatásakor a kép már nem volt ott, Frankot Nürbergben bíróság elé állították, majd 1946 októberében felakasztották, így a titkot magával vitte a sírba.

A szövetségesek hiába keresték a festményt, azt mintha a föld nyelte volna el. (Többen szó szerint ettől tartottak.) Sok évtizednyi bizonytalanság után a lengyel külügy tavalyelőtt jelentette be, hogy a Raffaello egy svájci bank trezorjában pihen. A dolog hihető, tudjuk, hogy a nácik előszeretettel mentették vagyonukat zürichi bankokba. És ha már a vagyonról van szó: a festmény becsült értéke 100 millió dollár körül mozog.

Leonardo da Vinci: Hölgy hermelinnel

1595981737
A világ egyik legismertebb portréját a Raffaello-festménnyel együtt lopták el Lengyelországból a nácik. Leonardo 1490-ben festhette a képet Ludovico Sforza herceg számára. Modellje nagy valószínűséggel Cecilia Gallerani volt, aki a herceg szeretője, s annak egyik, házasságon kívüli gyermekének anyja volt. (Később szétváltak útjaik, a hölgy férjhez ment és még négy gyermeket szült.)

A kép első ismert tulajdonoscseréje 1789-ben történt. A lengyel Czartoryski család vásárolta meg, így került külföldre. A festményt többször kellett menekíteni, 1830-ban először Drezdába, majd Párizsba került. Csak a század vége felé tért vissza Lengyelországba, ahonnan (az imént ismertetetett Raffaello-képpel együtt) ellopták a náci megszállók. Berlinbe vitték, de szerencsére elkerülte a másik kép sorsát. Nem tűnt el a háború utolsó napjainak viharában, a szövetségesek különleges csapata pedig épségben megtalálta. Visszaszolgáltatták Krakkónak, ahol a Czartoryski Múzeumban a mai napig meg lehet csodálni. Ismerve hányattatott múltját, talán nem meglepő horribilis biztosítási értéke. Amikor 2009-ben Magyarországon állították ki, 80 milliárd forint volt az óvatossági összeg.

Andreas Schlüter: Borostyánszoba

A hivalkodás, az uralkodói pompa és a mértéktelenség szimbóluma ez a maga nemében valóban páratlan alkotás, amelyre a náciknak is annyira fájt a foga, hogy nem haboztak darabokra szedni és elrabolni.
Schlüter porosz építész és szobrász munkásságának csúcsa a Borostyánszoba volt. I. Frigyes rendelte meg ezt a különleges helyiséget, ahol mindent beborítanak a borostyánfaragványok. 1711-re készült el, de nem sokáig szolgálta az uralkodó fényűző kényelmét. Frigyes után fia, I. Frigyes Vilmos került a trónra, aki a trón mellé jókora államadósságot is örökölt. Ennek csökkentése érdekében megszabadult egy csomó ékszertől és műkincstől, többek között a Borostyánszobától is, amelynek teljes berendezését (mintegy száz négyzetméternyi díszítést) 1716-ban Nagy Péter orosz cárnak ajándékozta.

1595981737

A szoba teljes pompájában ragyogott egészen 1941-ig. Amikor a nácik lerohanták a Szovjetuniót, a faragványok és díszítések ládákba kerültek, és a leningrádi Katalin palotából Königsbergbe (Kalinyingrád) szállították. A németek nem építették újra, de egyes darabjait kiállították. 1945 óta azonban senki nem tudja, hogy hol lehet. Van, aki szerint megsemmisült egy bombázás során, akad, aki tudni véli, hogy a tengerbe süllyesztették. Egy orosz kutató makacsul ragaszkodott hozzá, hogy a szoba darabjai a ládákban az egykori náci főhadiszállás alatt vannak elásva. A rejtély egyelőre nem oldódott meg, az oroszok mindenesetre rekonstruálták a termet, és megépítették másolatát a szentpétervári Katalin palotában.


Cezanne: Fiú vörös mellényben

1595981737
A posztimpresszionista festészet egyik csúcsalakjának festménye kalandos történettel rendelkezik. A képet először a nácik kaparintották meg, majd továbbadták Európa leghatalmasabb műkincsgyűjtőjének. Emil Bührle éppen a festmény elkészültének évében, 1890-ben született Németországban. Az első világháborút az elejétől a végéig végigharcolta a lovasságnál, majd a világégést követően minden tehetségét, pénzét és energiáját az üzleti életbe fektette. 1920-ban már vezérigazgatóként költözteti Svájba a cégét, amely a második világháborúban és az azt megelőző években óriási hasznot hozott neki. Az Oerlikon cég ugyanis lőszert gyártott, s Bührlét sokan vádolták azzal, hogy mások halálából gazdagodott meg. Ez ebben a formában igaz is volt, mivel a mágnás mindkét fél részére szállított termékeiből. Ez tette lehetővé, hogy elképesztő nagyságú magángyűjteményt hozzon létre műkincsekből, ráadásul olyan alkotásokkal, amelyeknek már akkor csillagászati értéke volt. Így került hozzá Cezanne festménye is.

Bár gyűjteménye legtöbb darabja az ’50-es évek elejéről származik, többen azt is megszellőztették, hogy a háború évei alatt zsidó magángyűjteményekből homályos, tisztázatlan úton is szerzett műkincseket. A világégés után Bührle számos alkotást adott vissza olyan zsidó családoknak, akiktől a nácik vették el a deportálások idején.
Bührle családja a ’60-as években alapítványt hozott létre, amely máig a legbámulatosabb és legnagyobb magángyűjtemény a világon. 2008-ban a Cezanne festmény a világsajtó egyik kedvenc témája lett. Három fegyveres férfi Zürichben behatolt a Bührle-kollekció múzeumába, és ellopták Cézanne, Degas, Van Gogh és Monet egy-egy festményét. A Cezanne a Fiú vörös mellényben volt. A festmény értékét több tízmillió euróra becsülték. A képre végül Belgrádban bukkantak rá, ahol le is tartóztatták a lopásért felelős három szerb férfit. Óriási biztonsági intézkedések mellett szállították vissza Svájcba, ahol a mai napig is látható.

Gustav Klimt: Adele Bloch-Bauer I. portréja

1595981738
Klimt a szimbolista festészet kimagasló alakja volt, s mint ilyen, természetesen szerepelt Hitlerék „elfajzott művészeti" feketelistáján. A képet mecénása, Ferdinand Bloch-Bauer megrendelésére készítette annak feleségéről. Ebben az esetben nem a pénz dominált. Klimtet annyira lenyűgözte az asszony, hogy (pályafutása alatt egyedülálló módon) kétszer is megfestette. Az alkotáson három évig dolgozott, 1907-ben lett kész vele. Az ikonszerű kép és 1912-es párja annyira fontosak lettek a házaspárnak, hogy más Klimt-festményekkel együtt külön szobát alakítottak ki számukra. 1925-ben Adele agyhártyagyulladásban meghalt, férje a szobát ekkor felesége emléktermévé alakíttatta át.

Fájdalmas magányát a második világháború tette még tragikusabbá. A nácik minden vagyonát elkobozták, beleértve a Klimt-képet is. A családi palotából szó szerint elosztóközpontot csináltak: innen irányították és ütemezték a haláltáborokba induló vonatszerelvényeket. Ferdinad Svájcba menekült, ott is halt meg 1945 novemberében. A háború után műkincsei (a rendezetlen jogi viszonyok és állásfoglalások hiánya miatt) az osztrák állam tulajdonába kerültek. Bár a férfi leszármazottai voltak a jog szerinti örökösök, Ferdinand utolsó rokona, Maria Altmann 1999-ben (a párbeszéd hiánya miatt) pert kellett, hogy indítson az osztrák állam ellen. 2006-ban született meg a számára kedvező ítélet, így Adele híres portréja hozzá került. El is adta nyomban, a kép új tulajdonosa pedig Ronald Lauder, az Estée Lauder cég alapítójának fia lett. 135 millió dollárt ért neki az aranyban tündöklő asszony képe.

Veit Stoss: a krakkói szárnyasoltár

Stoss a gótika kiemelkedő festője és szobrásza volt. A krakkói Boldogasszony templomának oltárát az 1400-as évek második felében készítette, és általában élete főművének tekintik. 13 méteres magasságával és 11 méteres szélességével ez a világ legnagyobb gótikus és faragott oltárdísze. 1939-ben a nácik lerohanták Lengyelországot. Hitler tisztában volt az oltár értékével, meg is akarta kaparintani, indoklásul kiemelve azt a tényt, hogy Stoss német volt, így művének Németországban a helye. A lengyelek is sejtették ezt, ezért (és persze azért, hogy egy esetleges bombázásban a mű ne sérüljön meg) darabokra szedték az oltárt, ládákba csomagoltak, azokat pedig elrejtették. A nácik erre külön kutatóalakulatot hoztak létre, s céljukat el is érték: rábukkantak a ládákra, az oltárt így Berlinbe szállították, ahonnan Nürnbergbe került.

1595981738

A háború után egy alapos felújításon esett át, majd némi diplomáciai kacskaringó után 1957-ben került vissza a lengyel állam tulajdonába. Krakkóba szállították, ahol a mai napig díszíti a templomot.

Degas: Place de la Concorde (Lepic gróf leányaival)

Az impresszionizmus ünnepelt alakja 1876-ban festette meg művét, amelynek igen különleges története van. Ez volt ugyanis az a festmény, amelyet két hadsereg is ellopott. Először a németek tették rá a kezüket. Berlinben (és a birodalom számos más városában) óriási mennyiségű műkincs hevert ládákban, pincékben, raktárakban, padlásokon. A nácik kisepertek minden útjukba kerülő magángyűjteményt vagy múzeumot. Ami kellett nekik, megtartották, ami nem, az vagy elpusztult, vagy beládázva várta sorsának alakulását.

1595981738

1945-ben a Berlinbe érkező szovjet csapatok szó szerint vittek mindent, ami mozdítható. Ha raktárra bukkantak, annak tartalmát már csomagolták is, és küldték a hátországba. Így járt Degas képe is. Számtalan más műkinccsel együtt az Ermitázsba került, ahol aztán valamelyik raktárban porosodott. Nonszensz, de az egész világ úgy tudta, hogy Degas képe megsemmisült. A szovjetek makacsul tagadták, hogy náluk ellopott műkincsek lennének, ám a szentpétervári múzeum 1995-ben egyszerre csak kiállítást szervezett. 74 addig elveszettnek hitt festményt állítottak ki a tárlaton, köztük Degas remekművét is. Ma is ott látható. Hogy pontosan hol tárolták annyi esztendőn keresztül, arról nincsen semmiféle megbízható információ. A németek ugyan kardoskodtak amellett, hogy ezt tőlük lopták el a világháború végén, a múzeumi katalógusban azonban csak ennyi információ szerepel: „származási helye ismeretlen."

Johannes Vermeer: A művész műtermében (A festészet allegóriája)

1595981738
A XVII. századi holland mester remekműve a rejtett kakukktojás listánkon. Ezt a képet ugyanis nem ellopták a nácik, hanem megvették. Igaz, nem akárki. Személyesen Adolf Hitler alkudott rá.
Az 1660-as években készült festményt Verneer legjobb alkotásaként tartják számon. A festmény az osztrák Czernin család birtokában volt, s eszük ágában sem volt megválni tőle, ám Hitler másképpen gondolta. Már 1935-ben kijelentette: „akarom azt a Vermeert!", azt pedig már akkor is lehetett tudni, hogy a NSDAP főnöke véresen komolyan gondolja a dolgot.

Jaromir Czernin megpróbálta egy amerikai gyűjtőnek eladni a festményt, de az Anschluss meghiúsította az üzletet. Ráadásul Czernin kétségbeejtő helyzetbe került: felesége zsidó volt, így a törvények értelmében ő is jogfosztottá vált. Amikor nagyon komolyra fordultak a dolgok, és már az is szóba jött, hogy koncentrációs táborba szállítják, a férfi leült tárgyalni Hitler közvetítőivel, és eladta neki a festményt. A történethez hozzátartozik, hogy Hitler rendesen át is verte: Czernin a kialkudott kétmillió márkának csak a felét kapta meg.
A háború és Hitler halála után a kép épségben előkerült. A bírósági ítélet alapján a festmény az osztrák államé lett. A leszármazottak a mai napig perelnek, a festmény pedig jelenleg a bécsi Kunsthistorisches Múzeumban látható.


További Top 10-es összeállításainkat itt olvashatja.