Tízéves a Tápió fahídja
Szöveg: Szűcs László | 2012. március 30. 9:48„Figyelemmel a híd anyagát képező akácfa minőségére is, a híd hasznos terhelése egy esetleges közúti forgalom esetén kerekes járműre 40 tonna. A híd a «Tavaszi Hadjárat» rendezvény során tervezett gyalogos és lovas terhelés igénybevételének korlátozás nélkül megfelel!” – az idézet abból a szakvéleményből származik, amelyet Létai Attila ezredes, a szentendrei MH Kinizsi Pál Tiszthelyettes Szakképző Iskola akkori parancsnokhelyettese írt tíz esztendővel ezelőtt a Tápió-patak fölött újraépített fahídról. Az 1849-es tavaszi hadjárat tápióbicskei csatájának nevezetes műtárgyát egy évtizeddel ezelőtt társadalmi összefogással építették újjá.
Tíz esztendővel ezelőtt, 2002. március 23-án gurították át az első, bicskei borral töltött egyhektós hordót a tápióbicskei ütközet emlékére az eredeti helyszínen, a Tápió patak fölött újjáépített fahídon. Az átkelőn a honvéd hagyományőrző szervezetek minden áprilisban újrajátsszák a nevezetes csatát.
![1595933441](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f2003013ee29044439911.jpg)
Eközben azonban egy magyar megkerülő oszlop indult el Jászberényből, melynek célja Nagykáta elérése volt. Az élen haladó, Klapka György vezette első hadtest április 4-én ért Tápióbicske községhez, ahol azt a hírt kapták, hogy az előző napon átvonuló Jellasics hadtestének poggyászszekerei még a faluban vannak. Ezeket akarta Klapka megszerezni, s felderítés nélkül vonult be a településre.
A szekerek azonban már nem voltak ott, helyettük két, időközben bevonuló dandárral találta szembe magát a tábornok.
A gyalogosdandár zászlóaljai kereszttűzbe fogták a magyarokat, és súlyos veszteségeket okoztak nekik. A visszavonuló gyalogosok átkeltek a Tápió hídján; ekkor Klapka megpróbált segíteni a helyzeten, s előrerendelte lovasságát. Azonban ez sem segített. Már úgy látszott, hogy a magyarok elveszítik az előre nem tervezett csatát, amikor megérkezett Damjanich tábornok és az általa vezetett hadtest.
![1595933441](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f2003017b537576959119.jpg)
A 163 évvel ezelőtti események „főszereplőjét", az eredeti hidat sajnos nem őrizték meg az utókor számára. Bár 1910-ben, amikor a Jankovich-féle honvédemlékművet avatták, még a fából ácsolt hídról nézték sokan a látványos ünnepséget, az átkelőt a két világháború között az akkor korszerűnek számító vasbeton híddal váltották fel.
Az eredeti, faszerkezetes híd újjáépítésének igénye az ezredforduló környékén fogalmazódott meg. Ekkor már több mint egy évtizede minden esztendőben megemlékeztek a tápióbicskei ütközetről – sőt még korábban, már az 1970-es években egyszer-egyszer újra is játszották a csatát –, az ünnepségeket szervező hagyományőrzők azonban csak 2000-ben kezdtek el komolyan gondolkodni azon, hogy meg kellene építeni az 1849-es fahíd mását.
Az átkelő építése 2002 telének végén kezdődött el, és alig négy hét alatt be is fejeződött. A faanyagot a tápióbicskei lakosok adakozásából gyűjtötték össze, a kötőelemek ára azonban meghaladta az egymillió forintot.
A híd avatására március 23-án került sor.
Az avatást még megelőzte az átkelő műszaki állapotának vizsgálata, amelyre akkor Létai Attila ezredest, a szentendrei MH Kinizsi Pál Tiszthelyettes Szakképző Iskola parancsnokhelyettesét kérték fel.
A százhatvanhárom évvel ezelőtti ütközetről természetesen ezúttal is megemlékeznek az eredeti helyszínen, az idén tízesztendős fahídnál. A 24. Tavaszi Emlékhadjárat tápióbicskei programjai április 4-én, délelőtt 9 órakor kezdődnek.
Fotó: Archív