Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

További F-16-osokat rendel Irak?

Szöveg: honvedelem.hu / jetfly.hu |  2011. október 8. 13:22

Előző hónapban 18 darab F-16-ost vásárolt Irak, azonban újabb üzlet van kilátásban. A hírek további 18 gépről szólnak. A Fighting Falconok vásárlását az olajból származó bevételekből finanszíroznák, és Nouri al-Maliki miniszterelnök szándéka szerint egy ütőképes légierőt állítanának fel a háború sújtotta országban.

A közelmúltban megrendelt 18 gép mindössze egy századra elegendő, ezt pedig a parlamenti képviselők „nevetségesnek" tartják, így felállítottak egy tervezetet egy újabb századnyi gép megvásárlásáról, hogy biztosítani tudják a közel 170 000 négyzetkilométeres légtér védelmét.

A megrendelt Block 52-esek a Lockheed Martin Forth Worth-i üzemében készülnek. A szerződés értéke 3 milliárd dollár, ez azonban 4,2 milliárd dollárig emelkedhet a személyzet kiképzése, a tartalékalkatrészek és a fegyverek leszállítása után. Az első gépek várhatóan 2013-ban érkeznek meg a közel-keleti országba, az első tíz pilóta viszont már megkezdte a kiképzését az Egyesült Államokban.

Az iraki hadsereg parancsnokai öt századnyi, vagyis 96 darab gépet látnának szívesen, ezeket a tervek szerint azokra a légibázisokra telepítenék, amelyeket az USA katonái használnak 2003 óta. Azonban a valódi céltól, vagyis egy működőképes légierő működtetésétől még egy évtizednyi távolságra vannak, mivel körülbelül ennyi ideig tart, amíg a pilótákat és a földi személyzetet is teljesen kiképzik, illetve kiépítik a szükséges radarrendszert az országban. Ezzel kapcsolatban folyamatosan egyeztetnek az amerikaiakkal, akik ugyan kisebb létszámban, de jövőre is maradnának még Irakban, pont a légvédelmi rendszer hiányosságai miatt.

Az amerikai erők a kivonulásukkal párhuzamosan több eszközt és felszerelést is az országban hagynak, az iraki fegyveres erőknek átadva azokat, arról azonban nem tudni semmit, hogy légvédelmi eszközök is lesznek-e a csomagban. Az Iraq Daily Times szerint a helyi légiirányítók is egy fordulóponthoz érkeztek, ugyanis átvehették a repülőforgalom irányítását 15 000 láb magasság alatt, afölött viszont még az amerikaiak dolgoznak.