Transzformáció és innováció
Szöveg: Kálmánfi Gábor | Fotó: a szerző felvételei |  2022. június 14. 7:45A V4-es vezérkarfőnöki találkozó transzformációs blokkját kiegészítve, „Transzformáció és innováció” címmel, előadásokkal, demonstrációkkal és dinamikus elemekkel tarkított bemutatót tartottak a ZalaZone-ban, június 13-án, hétfőn.
Hogyan tudnak együttműködni a jövőben a V4-es országok a transzformáció és az annak részét képező innováció területén? A fenti kérdésre adható lehetséges válaszokat keresték előadások és dinamikus bemutatók mentén a ZalaZone Ipari Parkban, a „Transzformáció és innováció” nevű program keretében. A kutatás-fejlesztéssel, innovációval, és nem mellesleg hadiiparral is foglalkozó központba látogató magas rangú vendégek a győri Széchenyi István Egyetem, a Budapesti Műszaki Egyetem és a ZalaZone szakembereinek közreműködésével nem csak elméletben, hanem a gyakorlatban is betekinthettek a talán nem is olyan távoli jövő lehetőségeibe.
A győri egyetemmel közösen kidolgozott előadások arra világítottak rá, hogy a technológiai fejlődés hogyan segíti elő a stratégiai döntéshozatal gyakorlását 3 dimenziós multi-domain környezetben megtervezett hadijáték kialakításával, vagy milyen lehetőségek rejlenek az ember-gép együttműködéséből megvalósuló képességek fejlesztésében. Dr. Szalay Zsolt, a ZalaZone kutatási és innovációs vezetője előadásában a park önvezető tesztpályájának bemutatása mellett beszélt arról is, hogy a központ hamarosan a NATO DIANA védelmi innovációs programjának is részese lehet. (A DIANA program azt vizsgálja, hogy miként lehet civil újításokat a védelmi szférában is hatékonyan alkalmazni.)
Dr. Háry András, a ZalaZone vezérigazgatója általánosságban mutatta be a teljes park sokszínű ökoszisztémáját és lehetőségeit. A gyakorlatra rátérve - többek között - Dieter Kohl dandártábornok, a NATO Szövetséges Transzformációs Parancsnokság innovációért felelős vezetője és Jean-Francois Ripoche, az Európai Védelmi Ügynökség innovációért felelős igazgatója is kipróbálta a ZalaZone tesztpályáján azt az önvezető autót, amely hivatásos autóversenyzőket meghazudtoló módon képes önmagától szabályszerű, matematikailag pontosan kiszámított körívben, driftelésre.
Dr. Sticz László vezérőrnagy, a Magyar Honvédség Parancsnoksága, Haderőtervezési Csoportfőnökség főnöke, Szőnyegi János ezredes, a Magyar Honvédség Parancsnoksága, Haderőtervezési Csoportfőnökség, Transzformációs Főnökség főnöke és dr. Porkoláb Imre ezredes, a Mathias Corvinus Collegium Vezetőképző Akadémiájának igazgatója is vezethetett távolról Mercedes típusú katonai terepjárót. A kormány és a szokásos pedálok egy konténerben, a terepjáró pedig akár több száz méterre kinn a tesztpályán, a sofőr pedig – akár egy számítógépes játékban – több monitoron látja azt, amit egyébként a volán mögött ülve látna. Egy szó, mint száz: a modern kutatás-fejlesztés a honvédelem és a hadiipar területén is olyan lehetőségeket rejt magában, amelyeket legjobban talán országokon átívelő közös munkával, fejlesztéssel lehet kiaknázni.