Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Háromezredik repült óra, háromezres hegycsúcsok között

Szöveg: MH AAT |  2013. január 17. 9:40

Egy katona életében több olyan mérföldkő, állomás lehetséges, amely alkalmat ad a visszatekintésre, és amely sokszor több év, akár több évtized munkájának eredménye… Ahogy az évgyűrűk száma a fát, úgy jellemzi a lerepült órák száma a katonai pilótát. Helyszíni tudósítás Afganisztánból.

1595947828

Egy katona életében több olyan mérföldkő, állomás lehetséges, amely alkalmat ad a visszatekintésre, és amely sokszor több év, akár több évtized munkájának eredménye. Az előrelépés rendfokozatban vagy beosztásban, a különböző teljesítmény vagy érdem után járó kitüntetések mind elismerései annak az elhivatottságnak, kötelességtudatnak és kitartásnak, amelyet egy katona tanúsít pályája során.

Ahogy az évgyűrűk száma a fát, úgy jellemzi a lerepült órák száma a katonai pilótát. A repült óraszámokban benne rejlik a kor, a tapasztalat, sok lemondás és sikerélmény. Ahogy lassan-lassan szaporodnak az „ezresek", annál több arc, élmény, elhunyt pilótatárs vagy fiatal növendék emléke íródik be a pilóta képzeletbeli emlékkönyvébe, és egyre többször találja meg magát névtelenül is egy-egy már anekdotaként mesélt repülős történetben.

1595947828

A repült óraszámok között a kerek számok általában mindig emlékezetes események a hajózók életében, és ezek közül is kiemelkedik az első ezer, a kétezredik vagy a háromezredik óra teljesítése. Az esemény önmagában is jelentős, de főleg akkor válik emlékezetessé, ha valamilyen különleges történéshez, helyszínhez kapcsolódik.

F. őrnagy jelenleg afganisztáni misszióját teljesíti, ahol feladata az afgán hajózók felkészítése. Hosszú út vezetett ide a szolnoki Killán György Repülő Műszaki Főiskola padjaiból, ahol helikopteres pályafutását kezdte huszonkilenc évvel ezelőtt. Börgöndön, a kedvencként emlegetett „mi-kettesen" indult pályát nem kímélték az átszervezések, alakulatbezárások, mégis, a repülési szenvedély mindig erősebb maradt. Bejárva a hajózó ranglétra minden fokát egészen a hajózó századparancsnoki beosztásig, jelenleg Szolnokon az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis szállítóhelikopter-zászlóaljának egyik legtapasztaltabb oktató-berepülő pilótája.

1595947829

Mi−8 és Mi−17 helikoptereken repülve nemcsak sok gyakorlaton, de a kétezres évek szinte mindegyik árvízvédelmi mentési feladatában is részt vett. Szívesen emlékszik vissza a „Cross Landing" nemzetközi kutató-mentő vagy a szlovéniai „Lord Mountain" magashegyi gyakorlatokon való részvételre, amelyek mind embert, pilótát próbára tevő, emlékezetes feladatok voltak.
A katonák, és ezen belül is a helikopterhajózók szakmai pályafutásának csúcsa a missziós feladatban történő részvétel.

F. őrnagy − vagy ahogy hajózótársai, barátai szólítják, Fikci − többszörösen is elérte ezt a csúcsot. Missziós feladatot végrehajtva, Afganisztán háromezer méter magas hegyei között repülve teljesítette háromezredik repült óráját. Élete párja és öt büszke gyermeke várja hazatértét.
Mi, pilótatársai mit is mondhatnánk erre? Egészséget és további sikeres repülő pályafutást kívánunk!

Sok jó leszállást, Fikci!

1595947829