Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Váltás háromkor – Afganisztánból jelentjük

Szöveg: Trautmann Balázs |  2012. június 2. 6:00

Május 28-án, délután három órakor a szükséges okmányok aláírásával a Mi–35 Air Mentor Team 7. váltása hivatalosan is átvette a 6. váltás helyét és feladatait. Nem lesz könnyű dolguk a már igazi, forró és poros afgán nyári időjárásban.

1595936714
Ugyanez igaz a jelenleg már a csomagolásra, a hazautazásra koncentráló AMT–6 pilótáira, műszaki szakembereire is. Az átadás-átvétellel együtt öt hónapot töltött műveleti területen a misszióból hazatérő csapat. A közös munka során nagyon nagy hangsúlyt fektettek a rádiókommunikáció területére. Az afgán kollégák nagy része valamilyen szinten ugyan beszél angolul, de a repülésben használt nyelvet nem ismeri. Fontos volt a repülésbiztonság szempontjából is, hogy az afgán hajózók megfelelő nyelvi szintet érjenek el.

A munkának van értelme, és ez szerencsére a 6. váltás parancsnoka számára is kézzelfogható tapasztalat. Nem az első misszióját töltötte Kabulban: 2010 augusztusa és 2011 januárja között már járt itt. Az akkori időkhöz képest hatalmas az előrelépés, hiszen most már elkezdték használni a navigációt segítő elektronikus eszközöket.

Igaz, van tapasztalat, fejlődés a magyar „oldalon" is.

A Magyar Honvédség helikoptervezetői nem voltak még ilyen szerencsés helyzetben. Missziós feladatokkal, műveleti terület felett repülnek olyan harcihelikopter-típussal, amit otthon, Szolnokon is alkalmaznak. Ez nagyon nagy szakmai előrelépést jelent minden egyes katonának, aki itt dolgozik. Az Afganisztán tájai feletti repülést nem nagyon lehet összehasonlítani a magyar tájak feletti repüléssel. Nem is igazán lehetne, hiszen minden más: a légköri viszonyok, a magasság, a hőmérséklet.

1595936714
A felkészülés során már Magyarország légterében is olyan feladatokat igyekeztek végrehajtani, amelyek felkészítik a hajózóállományt arra, hogy az itteni viszonyok között is biztonsággal végre tudja hajtani a repülést. Az Afganisztánban szerzett tapasztalatok azonban felbecsülhetetlen értékűek, s ezeket összegyűjtve már az otthoni kiképzési tervekbe is be tudták építeni. Folyamatban van az olyan kiegészítő feladatok beillesztése, mint például az orrkeréken gyorsítva történő felszállás, amely itt gyakran előfordul.

Növelik a nagy magasságú repülések arányát is, hiszen Kabul 1800 méter magasan fekszik, s az egész országra jellemzőek a magas hegyek; az afgán és magyar hajózóknak pedig biztonságosan kell repülniük ilyen környezetben is.

A 7. váltás katonáira rengeteg új információ zúdul. A műszakiak és a hajózók együtt dolgozva próbálják majd meg folytatni azt az irányt, amit az immár több mint két éve itt dolgozó mentorcsapat előző hat váltása jelölt ki.

Kevésbé ismert terület felett, nagy magasságban, magas hőmérséklet mellett, hegyek között repülnek. A hajtóművek, a helikopterek teljesen másképp működnek − ezt már az első hajtóműindításkor is megtapasztalhatták. A tapasztalatszerzés terén lesz mit tanulni az afgán partnerektől is: köztük van olyan pilóta, aki már 28 éve repül harci bevetéseken, így a különböző konfliktusokban közel nyolcezer repült órát gyűjtött eddig össze. Mégis, ez a harcedzett afgán pilóta elmondta, hogy már eddig is nagyon sok tudást adtak át neki a magyar mentorok, s érdeklődéssel várja, hogy milyen új információkat kap majd az elkövetkezendő hónapokban tőlük.

Fotó: Dévényi Veronika