Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

MiG-29 – a legenda

Szöveg: Galambos Sándor |  2018. július 31. 8:08

Emléktáblát avattak a MiG-29-es elfogó-vadászgépek Magyarországra érkezésének közelgő negyedszázados évfordulója alkalmából a típust egykor repült hajózók, volt mérnök és technikus kollégáik, a Fulcrumok tisztelői július 28-án az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison. A rendezvény résztvevői megemlékeztek Rácz Zsolt posztumusz ezredes, 17-es oldalszámú MiG-29-essel húsz évvel ezelőtt bekövetkezett tragikus haláláról is.

1599191180
Huszonöt évvel ezelőtt, 1993. október 15-én érkezett meg az első MiG-29UB alkotta géppár Kecskemétre, az akkori MH 59. Szentgyörgyi Dezső Harcászati Repülőezred betonjára. A gépeket orosz pilóták vezették, az új típust a légtérben Vass József alezredes, valamint az azóta elhunyt Völgyi Olivér őrnagy 9514-es és 4408-as oldalszámú MiG-21-esei fogadták. Elsőként, 16 óra 20 perckor a 24-es oldalszámú Fulcrum szállt le, amelynek hátsó kabinjában Karmazsin Sándor ezredes, az alakulat parancsnoka ült. A következő pedig, a 25-ös oldalszámú – amelyből Helembai László alezredes szállt ki – egy perccel később fogott betont.

Az évforduló közeledtével avattak emléktáblát a típus tisztelői az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison. A találkozó fővédnöke, a szolgálati úton, külföldön tartózkodó Sáfár Albert dandártábornok, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság légierő haderőnem főnöke volt. A megemlékezésen részt vett Frankó Endre ny. főhadnagy, a legidősebb Puma pilóta is.

A vendéglátó alakulat, az MH Légijármű Javítóüzem, a Puma Repülőszázad, a Dongó Repülés-Hagyományőrző Alapítvány, az 59. Szentgyörgyi Dezső Virtuális Repülőbázis, a JETfly.hu és Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület közös rendezvénye egy igazi különlegességgel, az utolsó MiG-29-es repülést végrehajtó pilóta és a torony közti rádióforgalmazás rövidített hangfelvételének a lejátszásával kezdődött.

A repülőgép-vezetők típushoz fűződő tapasztalatait Takács Géza alezredes, a MiG-29-es Dongó század utolsó parancsnoka foglalta össze, majd a „nagyvas" pilótái nevében köszönetet mondott mindazoknak, akik biztosították részükre a repülés feltételeit. A repülőműszakiak szemszögéből pedig Horváth János ny. ezredes, az egykori Repülő Műszaki Zászlóalj parancsnoka idézte fel az elfogó-vadászgépek üzemeltetéséhez fűződő emlékeit.

1599191181
A Magyar Honvédség 28 darab MiG-29-ese, 29 ezer 282 leszállással, összesen 18 ezer 168 óra repülési időt teljesített – a „rekordot" 1500 órával és 2563 leszállással a 27-es oldalszámú tartja. Az üzemeltetés tizenhét éve alatt a légierő három repülőgépet vesztett: 2005. május 11-én Szabó „Topi" Zoltán századosnak kellett katapultálni a 02-es oldalszámú gépből, 2008. április 17-én pedig Peszeki „Peszke" Zoltán százados kényszerült elhagyni a 15-ös oldalszámú repülőgépet. A legtragikusabb baleset azonban 1998. július 23-án, délután 3 óra előtt öt perccel történt: az akkor 60 éve megalakult Magyar Légierő tiszteletére szervezett repülőnap beharangozó sajtónapját bemutató repülés közben, a felszállást követő 233. másodpercben lezuhant és életét vesztette Rácz Zsolt alezredes. A 43 éves korában elhunyt aranykoszorús első osztályú repülőgép-vezető emlékét Siklósi Zoltán nyugállományú alezredes és a posztumusz ezredes nővére, Mesterné Rácz Adrienn idézték fel.

A megemlékezést követően a mintegy kétszáz résztvevő jelenlétében, a MiG-29-essel magyar betonra először leszállt géppár pilótái, Karmazsin Sándor és Helembai László ny. ezredesek, a típuson utoljára repült Zsámboki Tibor ny. ezredes, a MiG-29-es Dongó század utolsó parancsnoka, Takács Géza alezredes, és Horváth János ny. ezredes, a gépek hadrafoghatóságáért egykor felelős műszaki zászlóalj volt parancsnoka felavatták a típus emléktábláját.

1599191181
A gépek oldalszámait, repült óráikat és leszállásaik számát is felsoroló emléktáblát az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis képviseletében Fekete Tamás ezredes, bázisparancsnok-helyettes, valamint Banka László alezredes a Repülő Harcbiztosító és Üzemeltető Zászlóalj parancsnoka, az MH Légijármű Javítóüzem munkatársai nevében pedig Bozóki János ezredes, parancsnok, Tóth Sándor ny. ezredes és dr. Vonnák Iván Péter ny. alezredes koszorúzták meg.

1599191181
Ugyancsak koszorúval tisztelgett a típus és a légi katasztrófában elhunyt testvére, Rácz Zsolt posztumusz ezredes emléke előtt Mesterné Rácz Adrienn és férje, dr. Mester László. A Dongó Repülés-Hagyományőrző Alapítvány nevében Zsámboki Tibor ny. ezredes, alapítványi elnök, Tóth Gábor ny. alezredes és Koncsik István kurátorok, Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület képviseletében pedig Balla Gábor és Kerezsi-Szabó Zsolt helyezték el a megemlékezés virágait.

1599191181
A találkozó hivatalos részének zárásaként Simon Róbert Sándor ny. főtörzsőrmester, Az Ég Katonái Hagyományőrző Egyesület elnöke megköszönte a rendezvényt támogatók segítségét és Fekete ezredesnek átadta az egyesület ajándékait: Tóth Tibor felajánlásában azt a pólót, amelyet a típusátképzésen részt vettek írtak alá és Vincze Ferenc ny. főtörzsőrmester MiG-29-eseket ábrázoló festményét.

Ezt követően egy újabb rendhagyó esemény következett: az alakulótér tribünje előtt „repülőgép-simogatásra" is lehetőség nyílt. Igaz, a 11-es oldalszámú, Gracy becenévre keresztelt MiG-29-est kordon védte, de a közelsége még így is rengeteg kedves emléket idézett fel a megemlékezés résztvevőiben.

1599191182
Fotó: a szerző felvételei