Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Még mindig nem tudni, mi várható az ifjú Kimtől

Szöveg: Draveczki-Ury Ádám |  2012. március 17. 6:09

Ellentmondásos hírek érkeztek az utóbbi hetekben Észak-Koreából: az egyik nap a nukleáris törekvések visszafogásáról és moratóriumról, a másik nap erődemonstrációs próbarobbantások terveiről írtak a világlapok. Tálas Péter biztonságpolitikai szakértő szerint egyelőre annyi jelenthető ki biztosan, hogy a hatalomátvétel sikeres volt.

„Észak-Koreát és a jövőbeli politizálás irányait nem lehet kiszámítani, és ennek alapvetően két oka van" − mondja kérdésünkre az NKE Stratégiai Védelmi Kutatóintézetének (SVKI) igazgatója. „Benne vannak a belső hatalmi viták is, de ami ennél fontosabb: az új vezetés tesztelni akarja, mit szólna a nemzetközi közösség ezekhez a lépésekhez. Reális forgatókönyv lehet a segélyért cserébe hirdetendő moratórium, de az Egyesült Államok korábban a segélyeket további feltételekhez kötötte, például a hathatalmi tárgyalásokhoz történő visszatéréshez. Ez tehát az egyik fő oka a tapogatózásoknak." A szakértő ugyanakkor felhívja a figyelmet: a phenjani vezetés hosszú távon csak komoly kockázatok mellett mutatkozhat gyengének a társadalom előtt, hiszen a rezsimet a félelem és az ország elszigeteltsége tartja hatalmon. „Az új vezető erejét meg kell mutatni, demonstrálni kell a társadalom előtt, és csak ezután lehet azon gondolkodni, hogy a környezetéhez képest milyen politikát alakít majd ki Kim Dzsong Un."

Tálas Péter szerint egyelőre éppen a fentiek miatt nem tudni, képes lesz-e Kim Dzsong Un valamilyen nyitást végrehajtani, elődeinél együttműködőbb politikát folytatni. „Azt gondolom, minden együttműködés amortizálja a vezetést, a rendszer fenntartásához szükség van a hermetikus elzártságra. Ami kívülről jön, az nehezíti a diktatúra fenntarthatóságát." Az SVKI igazgatója szerint Phenjan hosszabb távon rá fog kényszerülni arra, hogy igénybe vegye a külföldi segélyeket, de mivel az ifjú Kim mellett és mögött ugyanaz a politikai-katonai gárda áll, mint apja oldalán, elképesztően nehéz lesz mindezt úgy véghezvinni, hogy eközben más módszereket alkalmaznak, mint Kim Dzsong Il. „Kim Dzsong Il alapvetően látszólagos együttműködésben gondolkodott, komoly kooperációra sosem volt hajlandó a vezetés. Mindez ugyanakkor sok mindentől függ, például a Phenjanra hatást gyakorló országoktól." Ezek közül egyértelműen Kína bír a legnagyobb befolyással, Dél-Koreával kapcsolatban pedig már volt olyan időszak az elmúlt évtizedekben, amikor a jelenleginél nagyobb volt az együttműködés. „Oroszországot Észak-Korea vonatkozásában másodlagos szereplőnek tekintem, az Egyesült Államok azonban határozottan Ázsiára tette a hangsúlyt kül- és biztonságpolitikai szempontból. Ha Washington aktivizálódni akar a térségben, az valamennyire bizonyára a Koreai-félszigetet is érinti majd" − fogalmaz Tálas Péter, aki szerint Phenjannak továbbra is rendelkezésére áll minden eszköz, amelyeket eddig alkalmazott a partnereivel szemben. A kérdés csupán annyi, hogy az új vezető vajon tudja-e olyan módon és kifinomultsággal használni ezeket az eszközöket, mint elődei.

Ami a diktatúra belülről történő gyengülésének lehetőségét illeti, a szakértő szerint nem tanácsos találgatásokba bocsátkozni, mert nagyon keveset tudunk. „Észak-Koreában három nagyobb hatalmi centrum működik, ha egyáltalán lehet ilyesmiről beszélni, és ez is inkább csak a megfigyelők és a szakértők véleménye. Az első az állampárt, a második a kormányzat, a harmadik pedig a hadsereg. Egyelőre nem látni át, ezekben az erőterekben milyen módosulások következtek be Kim Dzsong Un hatalomra kerülésével, hogyan alakultak át az erőviszonyok. A három centrum közül leginkább a kormányzat érdekelt a külfölddel történő együttműködésben." Az SVKI igazgatója szerint abban konszenzus van a szakértők között, hogy Kim Dzsong Un hatalomátvétele viszonylag sikeres volt. „Puccskísérletről többek között éppen ezért nem is fogunk értesülni, csak akkor, ha az sikeres lesz. Mindhárom fő hatalmi csoport abban érdekelt, hogy belül ne legyen feszültség, ez ugyanis valamennyiük hatalmát korlátozná. Az alapdolgokban tehát konszenzus van közöttük, egymáshoz vannak kötve."

Tálas Péter szerint Észak-Koreában kevés esély mutatkozik egy kínai típusú gazdasági fordulatra is, amely aztán a politikai rendszerre is visszahatna, fellazítaná a rezsimet. „Évekre lenne szükség az átalakításokhoz, ráadásul míg Kína esetében a párt hatalomgyakorlása komoly gazdasági fejlődéssel párosul, Észak-Koreában mindehhez nincsenek meg a gazdasági alapok. Még azt sem látom biztosítottnak, hogy az egyszemélyes vezetéstől eljussanak a kollektív vezetésig, amit ma például Kínában látunk. Márpedig mindenféle jelentős modernizációhoz erre lenne szükség."

Az SVKI igazgatója ugyanakkor elképzelhetőnek tartja, hogy békés átmenetre kerüljön sor az országban. „Észak-Korea környezete nem érdekelt abban, hogy véresen bukjon a rendszer, hiszen ez az egész térségben hatalmas feszültségeket gerjesztene, és szinte elkerülhetetlen humanitárius katasztrófával, sokmilliós menekültáradattal járna. Erre sem Dél-Koreának, sem Kínának, sem az Egyesült Államoknak nincs szüksége. Perspektivikusan mindenkinek az lenne az érdeke, ha organikusan zajlanának le a változások. Hosszabb távon mindenki biztosra veszi, hogy a két Korea egyszer majd egyesül, de a jelenlegi gazdasági helyzetben Dél-Korea nem lenne képes konszolidálni Észak-Koreát, különösen, ha nem tervezett, előre látott és tervszerűen végrehajtott konszolidációról, hanem a rendszer bukásáról lenne szó. A véres bukást tehát mindenki szeretné elkerülni."