A pilóta, aki kitolta társát a háborúból
Szöveg: Snoj Péter | 2017. december 10. 15:11Vietnam, 1967. Javában zajlott a háború az ország uralmáért, amikor március 10-én egy addig elképzelhetetlennek tartott, s azóta amerikai repülős körökben gyakorta felemlegetett eset történt: Bob Pardo százados szó szerint kitolta pilótatársai vadászgépét az ellenséges területről.
![1596042329](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f21ac5a363ee841417119.jpg)
Bob Pardo az amerikai légierő F-4 Phantom típusú vadászgépének pilótájaként szolgált Vietnamban társával, a hátsó ülésen helyet foglaló Steve Wayne főhadnaggyal. Az 1967. március 10-i a 132. közös bevetésük volt, amelyre egy másik Phantommal és annak személyzetével (Earl Aman százados és Bob Houghton hadnagy) indultak el. A feladatuk egy Hanoi közelében lévő acélmű lebombázása volt.
A küldetés első olvasatra nem is tűnne komplikáltnak, hiszen vadászgépek fedélzetén „csak be kell repülni, kioldani a bombákat és hazatérni". A képet azonban nagyban árnyalta, hogy Hanoit számtalan – modern – légvédelmi rendszer védte a betolakodók ellen. Bob Pardo százados visszaemlékezésében úgy fogalmazott, hogy szerinte aznap még a szabadnapos légelhárítókat is szolgálatban tartották. Saját bevallása szerint katonai pályafutásának legádázabb ellenállásába ütközött azon a napon.
![1596042330](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f21ac5a86617816063126.jpg)
A megerősített légvédelem be is váltotta a hozzá fűzött félelmeket. A géppár még el sem érte az acélművet, amikor Aman százados találatot jelzett. A becsapódó repeszek ugyan megrázták az F-4-est, de a pilóta gyorsellenőrzést követően a küldetés folytatása mellett döntött. Pillanatokon belül újabb fémszilánkok szaggatták fel a gép törzsét, ekkor azonban már komolyabb sérüléseket okozva. Kilyukadt az üzemanyagtartály is, s miközben épp ezt jelentette társának, Pardo gépét is találat érte. Mindkét gép rohamosan veszített az üzemanyagkészletéből.
Noha a küldetést teljesítették, a hazavezető úton érte őket a felismerés: Aman gépe a folyamatosan szivárgó tartály végett képtelen elérni a baráti vonalakat, társával kénytelenek lesznek ellenséges terület felett katapultálni. Pardo százados ezt képtelen volt végignézni, mint később elmondta: „Hogy hagyhatnék ott bárkit, akivel épp az előbb vívtunk meg egy csatát?" Hiszen még ha épségben földet is értek volna a gépet elhagyó pilóták, nagy eséllyel a Vietkong kezére kerültek volna, amiről 1967-re már tudták, hogy az akár az öngyilkossággal is egyenlő lehet.
![1596042330](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f21ac5ae2c96140914014.jpg)
Pardónak mindössze percei voltak, hogy kitaláljon valamit, amivel megmentheti bajtársait. Noha az ő gépe is sérült volt, elegendő üzemanyaga maradt, hogy elérje Laosz térségét, ahonnan egy tankergép segítségével elérheti a légibázisát. E gondolatot végigvezetve jött az ötlet, hogy megpróbálja szó szerint eltolni a másik gépet, ameddig csak lehet. Pillanatokon belül besorolt Aman gépe mögé, és saját Phantomja orrával elkezdte maga előtt vezetni társa sérült vadászát. Az F-4-es orrát azonban nem arra tervezték, hogy tárgyakat lökdössön saját maga előtt, s erre hamarosan Pardónak is rá kellett jönnie. Számos sikertelen próbálkozás után át kellett terveznie ötletét.
Utasította Aman századost, hogy eressze ki azt a fékhorgot, amit rendeltetésszerűen akkor használnak, amikor a vadászgép repülőgép-hordozóra száll le, s ez a kampó kapja el azon drótkötelek egyikét, amely végül megfékezi a repülőgépet. Aman először nem is értette, hogy ez mi célt szolgál majd, de feltétel nélkül bízott társában. Pardo a saját kabinjának üvegét szorította a horoghoz. Noha így is lecsúszott időnként róla, ez mégis járhatóbbnak tűnt, mint a korábbi próbálkozás.
A problémák azonban itt még korántsem értek véget. Pardo F-4 Phantomja, amely épp egy ugyanilyen típusú gépet tolt maga előtt az észak-vietnami légtérben, kezdte felmondani a szolgálatot. Az egyik hajtómű lángra kapott, és a százados csak annak leállításával tudta megfékezni a tüzet. Ha újraindította, a lángok is újra felcsaptak. Ám rájött, hogy ezt a nehézséget már nagyon nem is érdemes kiküszöbölnie, hiszen ekkor látta meg, hogy alig maradt üzemanyaga, miután közel száznegyven kilométeren keresztül tolta előre társai vadászgépét.
![1596042330](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f21ac5b6b115784155181.jpg)
Noha nem jutottak még ki az ellenséges területről, kénytelen volt mindenkit felszólítani a katapultálásra. Amant és Houghtont kis híján elfogták az észak-vietnamiak, végül mégis sikerült elrejtőzni az őket kereső járőr elől. Hamarosan amerikai helikopterek hangjára lettek figyelmesek, amelyek rövidesen kimentették őket. Pardót és társát, Wayne-t csaknem egy órával később, de szintén sikerült épségben hazajuttatni.
Három tanú is volt Pardo hőstettének igazolására, ám a hadvezetés korántsem látta dicséretes tettnek, hogy – szerintük – feleslegesen kockáztatta, s végül tönkre is tette az Amerikai Egyesült Államok légierejének egy vadászgépét. Végül azonban, számos pilótatársa közbenjárásának köszönhetően a vádakat elejtették. Az elismerésre viszont húsz évet kellett várnia, amikor is 1987-ben átadták Pardo és Wayne részére az Ezüst Csillag kitüntetést.
![1596042331](https://honvedelem.hu/media/cache/width_465/images/media/5f21ac5bddeda869562087.jpg)