Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

A Magyar Honvédség a világot jelentő deszkákon?

Szöveg: Kánya Andrea |  2009. január 3. 7:41

Claudio Collová rendezésében új megközelítésben, a két főszereplő emlékeiben újraélt történetként elevenedik meg Georg Büchner tragédiája, a Woyzeck a Maladype Színház feldolgozásában. A történet színpadra állításában a Magyar Honvédség is közreműködött.

„Balázs Zoltán 2002 óta a társulat művészeti vezetője. Õ találkozott Stuttgartban, egy Büchner köré összpontosuló workshopon Claudioval"- meséli Mátrai Mirella, Claudio Collvá rendező asszisztense a honvedelem.hu-nak. „Zoli a Leonce és Léna című anyaggal foglalkozott, Claudio pedig egy Woyzeck-workshopot vezetett. Habár mindketten eltérően gondolkodnak a színházról, mégis megtalálták az összhangot, így Zoli eldöntötte, ha lehetősége lesz, akkor meghívja Magyarországra rendezni Claudiót. Túl vagyunk egy költözésen, a Bárkából a Tháliába jöttünk át, és most teremtődtek olyan körülmények, amikor Claudio megrendezhette az előadást. Ehhez hozzátartozik, hogy tavaly nyáron már tartott egy 10 napos workshopot a társulat számára, amikor megismerkedett a színészekkel. Ennek a tapasztalatait is beépítve rendezte meg az előadást idén augusztus 18-tól november közepéig."

A színdarabban több autentikus mozzanat is felelevenedik, mint például a híres olasz körmenetek. „Claudio Palermóból származik. Sokat mesélt nekünk arról, hogy a körmenetek alkalmával a szentek szobrával vonulnak a hívek, és rezesbandák kísérik őket.", teszi hozzá Varsányi Kristóf, aki szintén a palermói rendező mellett asszisztált. „Este elindulnak és reggelre érnek a templomhoz, közben pedig zenélnek, körbejár a borosüveg. Ilyenformán a déli katolicizmus hagyománya megjelenik a darabban. A felhasznált zenék – egy kivételével – körmenetek zenéi."

A rendező fontosnak tartotta, hogy – mivel Woyzeck katona – legyenek autentikus katonai mozdulatok is az előadásban. A próbákon Nagy-Czirok Péter hadnagy tartotta a kiképzéseket. A legalapvetőbb mozdulatokból – mint balra át, jobbra át, hátra arc, díszlépés – katonai tréningeket tartott és fejlesztette a színészek erőnlétét is, sőt, még a vezényszavak kiejtését is gyakorolták a színészekkel.

„A legfontosabb az állóképesség javítása, illetve szinten tartása volt. Mivel a színész férfiak közül egyikőjük sem volt katona, a legalapvetőbb alaki fogásokat, szabályokat kellett nekik megtanítanom"- mondta el Nagy-Czirok Péter a honvedelem.hu-nak. A hadnagy szerint más a színészek hozzáállása, mint az igazi kiképzéseken résztvevő katonáknak: „Ebben az esetben nagyon erős volt a tanulni akarás, hiszen úgymond önkéntesekről volt szó. A sorkatonaságnál egészen más a helyzet, hiszen nekik nem eljátszani kell, hanem valóban csinálni".

„Claudio tartott attól, hogy Péter hogyan fogadja majd a darabot, hiszen nem olyan módon építettük bele a darabba a tanultakat, mint ahogyan elsőre gondolná. De eljött a premierre, megölelte Claudiót és azt mondta, nagyon tetszett neki a darab. Felhívta a figyelmünket bizonyos hibákra – például hogyan tartsák a kezüket a színészek menetelés közben –, amiket még lehetne korrigálni."- tette hozzá Varsányi Kristóf.

A Woyzeck című előadást legközelebb 2009. január 30-án és 31-én, valamint február 1-én játsszák a Thália Új Stúdiójában.

Címkékkiképzés