Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Az orosz vasút a legkevésbé védett

Szöveg: MTI/honvedelem.hu |  2009. december 1. 14:06

A Nyevszkij expressz elleni merénylet sérültjei közül egy meghalt, ezzel a halálos áldozatok száma 26-ra emelkedett, közülük egy kivételével mindet azonosították; mintegy százan sérültek meg. Kórházba 92 személy került, és még négy embert tekintenek eltűntnek – közölte Tatyjana Golikova orosz egészségügyi miniszter.

A hétfői orosz lapok úgy vélik, az eltűntnek minősítettek nem voltak a vonaton. A Moszkovszkij Komszomolec szerint köztudott, hogy a Moszkva és Szentpétervár között közlekedő, mindig zsúfolt vonatokra jegyüzérek is vásárolnak jegyeket, hogy azokat az utolsó pillanatban értékesítsék, s nem ritka, hogy valaki megvesz egy egész kupét, hogy ne kelljen idegenekkel utaznia.

Rasid Nurgalijev belügyminiszter bejelentette, hogy elkészült egy gyanúsított robotképe. Elhangzott továbbá, hogy vizsgálják, nem lehetett-e része a merényletben azoknak, akik 2007-ben ugyanezen az útvonalon robbantották fel a síneket, bár egyelőre nincs erre utaló jel.

Miután szárnyra kapott a hír, hogy a Vér és Becsület neonáci szervezet katonai szárnyaként számon tartott Combat 18 vállalta a felelősséget, vizsgálják azt is, hogy kapcsolatba hozható-e a merénylet valamely illegális szélsőjobboldali szervezettel. Jobboldali és nacionalista szervezetek képviselői azonban cáfolták, hogy a Combat 18 vállalta volna a felelősséget, és azt is,

1595894131
hogy más hasonló ideológiájú szervezetnek köze lenne hozzá.

A Kommerszant című lap arra hívta fel a figyelmet, hogy a kettős robbantás – a pénteki merénylet helyén szombaton kora délután még egy pokolgép robbant fel – a kaukázusi szélsőségesek ismert módszere.

A lap arra is rámutatott, hogy a merénylet pánikot keltett, mivel újra kiderült, hogy a vasút a legkevésbé védett a diverzióval szemben.

A Vremja Novosztyej azt emelte ki, hogy öt éve ez volt az első jelentős terrorcselekmény Oroszország központi részében.

A Moszkovszkij Komszomolec című lap szerint megismétlődtek ugyanazok a gondok, mint a 2007-es merényletnél, noha ezeket azóta orvosolni lehetett volna. Eszerint a vonatokon minden vagonban van elsősegélydoboz, de egy jelentősebb balesetnél csak az elsősegélyhez legalább tízszer ennyi kellene. Pénteken a vasutasok az utasok között kerestek orvosokat és gyűjtöttek gyógyszereket: a helyszínen legalább három ember halt meg a feltételezések szerint a fájdalmak okozta sokktól, ami megfelelő gyógyszerekkel talán megelőzhető lett volna. A segítség csak másfél-két óra elteltével kezdett érkezni, a lap szerint felülről kapott utasításra, mivel a segélyhívók hiába próbálták a két megye határán lévő helyszínre hívni a mentőket, azt a választ kapták, hogy forduljanak a másik megyéhez. Emellett a 2007-es merénylet nyomán írásban tájékoztatták ugyan a vasutasokat arról, hogyan lehet minimálisra csökkenteni az áldozatok számát és a kárt robbantás esetén, de gyakorlati oktatás nem volt. Ami pedig a vasút védettségét illeti, a pályaszakasz ugyan kerítések között fut, de két éve kiderült, hogy azokon számos lyuk tátong. Egy tudományos intézet kidolgozott egy megoldást, amelynek bevezetésével a kerítésen átjutni próbálók áramütést kaptak volna, de ezt nem valósították meg.

1595894131