Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Családbarát óvodában a missziós katonák gyermekei

Szöveg: Révészné dr. Markovics Zita hdgy. |  2010. június 17. 9:13

Megállapodást kötött egymással a debreceni MH 5. Bocskai István Lövészdandár és a Martonfalvi úti alapítványi óvoda. E megállapodásban rögzített, hogy a katonaszülők gyermekei számára három, adott esetben négy évig biztosított a férőhely az intézményben. Előreláthatólag 22 gyermek kezdi meg itt a tanévet szeptemberben.

 A városban eddig még nem volt példa ilyen jellegű megállapodásra, amelynek részleteiről Korpai Beáta óvodavezetővel és dr. Böröndi Gábor dandártábornokkal, az alakulat parancsnokával beszélgettünk-

Milyen kötelezettségeket vállal a dandár és az óvoda?

Dr. Böröndi Gábor dandártábornok: Iskolakezdésig garantáljuk azoknak a gyerekeknek az ellátási költségét, akik a 2010-2011-es tanévtől a Martonfalvi úti alapítványi óvodában kezdik meg a tanévet. Ez az összeg jelenleg harmincnégyezer forint havonta, ebbe azonban nem tartozik bele az étkezési díj, amelyet a szülők fizetnek.

Korpai Beáta óvodavezető: A többi gyerekkel azonos feltételek mellett biztosítjuk a katonaszülők gyermekei számára az óvodai programunkban kínált szolgáltatásunkat, valamint azt, hogy ezek az óvodások iskolakezdésig ide járhassanak. A megállapodásban meghatározott huszonöt férőhelyet a következő években is biztosítjuk abban az esetben, ha erre a dandár a tanévet megelőző év végéig hivatalosan benyújtja igényét.

Honnan származik az intézmények közötti kapcsolat kialakításának ötlete?

Böröndi Gábor dandártábornok: Eddig is támogattuk a missziókban szolgálatot teljesítők családját, létrehoztuk a Humán Szolgáltató Irodát, amelynek dolgozói az itthon maradott családtagokkal folyamatosan kapcsolatot tartanak, családi programokat szerveznek, pszichológusokkal állnak a rászorulók rendelkezésére. Ezzel a megállapodással is elsősorban ezeknek a családoknak szeretnénk segítséget nyújtani, hiszen nekik az is sokat jelenhet, hogy azonos intézményben tudhatják biztonságban gyermekeiket. Így gyakrabban találkoznak, több lehetőségük adódik arra, hogy közös problémáikat megbeszéljék. Ezen kívül a nem Debrecenben élő, de a mi dandárunkhoz vezényelt katonáknak is nagy könnyebbséget jelent, hogy nem kell egy ismeretlen városban óvodát keresni a kicsiknek.

Korpai Beáta óvodavezető: A Bocskai dandár Humán Szolgáltató Irodája részéről már az első találkozáskor éreztem a családbarát magatartást. Vették a fáradtságot, többször is ellátogattak hozzánk, körülnéztek, alaposan megbeszéltük az együttműködés részleteit. A kapcsolattartás azóta is gördülékeny, a beiratkozások már megtörténtek, a szülők a felvételről már a hivatalos értesítőket is megkapták. Nagyon nagy büszkeség számomra, hogy végül a Martonfalvi Lurkók Alapítvány lehet az az intézmény, ahol nevelhetjük a katonagyerekeket.

Miért fontos az, hogy egy helyen legyenek elhelyezve ezek a gyerekek?

Böröndi Gábor dandártábornok: A gyakorlatok, kiképzési feladatok változó időpontjai miatt lehetséges, hogy a szülők nem a megszokott, hanem az átlagostól különböző időpontokban tudják hozni-vinni a kicsiket. Így nekik is jó, ha ilyen szempontból is össze tudnak tartani. Az óvoda családbarát napirendje is rugalmasan alkalmazkodik a családok életritmusához.

Korpai Beáta óvodavezető: Az érzelmi fejlődés területén hatalmas szerepe van az óvodás kornak. Ezek a kicsik hasonló életkörülmények közül kerülnek majd hozzánk, hiszen egyik szülőjükről akár hónapokra is le kell mondaniuk. Bár korcsoportjuknak megfelelően a többi gyerek közé helyezzük el őket, tehát nem lesznek megkülönböztetve a katonaszülők gyermekei, mégis külön odafigyelést igényel majd nevelésük. Ezért nemrég külön értekezletet tartottunk az óvónők számára, ahol tudatosan arra koncentráltunk, hogy ezt a többletfelelősséget hogyan is kezeljük, hiszen ezeknek a családoknak az életében az átlagosnál fontosabb szerepet tölt majd be az óvoda. A szülők a katonacsaládoknak szervezett játszónapon már megismerkedhettek az óvónőkkel, dajka nénikkel, és az ezt követő szülői értekezleten részletesen ismertettük számukra az intézmény nevelési programját. Én több mint tíz éve vagyok itt óvónő, nagyon szeretem a kicsiket, erősen kötődöm hozzájuk érzelmileg, ezért ugyanezt várom el az óvónőktől is. Nagyon nagy felelősség és kihívás számomra, hogy a misszióban lévő katonák gyermekeinek érzelmi stabilitást adjunk, megpróbáljuk betölteni azt az űrt, amit a kiutazó szülő hagy maga után. Ez a legfontosabb: megteremteni a „fészek-hangulatot", mert kizárólag érzelmi biztonságra és kölcsönös bizalomra építve lehet a gyerekeket sikeresen fejleszteni.

 

A beszélgetés után rövid sétát tettünk az intézményben. A Martonfalvi úton lévő alapítványi óvodában a nyári szünet előtt nem sokkal már csak néhány gyerek játszott az udvaron, sokan uszodában voltak, de a hatalmas udvar rengeteg játéka arról árulkodott, hogy bőven jut itt játék minden csoportnak.

Az intézmény vezetője büszkén mutatta a készségfejlesztő játékokat és mesélt sajátos nevelési programjukról, amelynek pontos neve Zsolnay Nyelvi Irodalmi Kommunikációs Program. A tehetséggondozó program lényege, hogy komplexen fejlesztik a nyelvet és a gondolkodást, ezáltal a matematikai készségeket. Szervesen kötődik hozzá az illemtan, valamint az úgynevezett mimetikus kifejezésformák alkalmazása. Ez utóbbira példa a zenére történő improvizatív mozgásforma szabad önkifejezéssel. A mintát eleinte a pedagógus mutatja, de a középső csoporttól már megfigyelhető a gyermekek önállósága, kreativitása. A nyelvi kommunikációs fejlesztés során a hangtannal, a szótannal, mondattannal egészen a szövegalkotásig játékos formában ismerkednek meg a gyerekek. Minden elsajátítandó ismeret mesekörnyezetbe ágyazva, úgynevezett szituációs-szimulációs kreatív játékos tevékenység formában jelenik meg.

A játékos, ám következetes nevelési programnak köszönhetően az ovisok a harmadik, illetve negyedik év végére teljesen iskolaéretté válnak, ezt igazolják az általános iskolák tanítóinak visszajelzései és a visszajáró szülők beszámolói. Az óvoda garantálja, hogy a program specifikusságából adódóan – a kiemelt képességfejlesztés által – hatékonyan képes felkészíteni az iskolakezdésre azokat a gyerekeket is, akik középső, vagy nagycsoportos korukban érkeznek az intézménybe.

A vezető óvónő mindezek mellett konyhájukra és saját készítésű, házias ételeikre, helyben sütött péksüteményeikre is nagyon büszke. Minden ételt igyekeznek friss, adalékanyagoktól és tartósítószerektől mentes alapanyagokból elkészíteni, még a téli hónapokban is a lehető legkevesebb mirelit árut használnak fel. A gyermekek étkeztetését a lehető legváltozatosabb módon, mindemellett takarékosan valósítják meg, hogy a szülőkre az alapítványi hozzájáruláson túl minél kevesebb költség háruljon.