Ugrás a tartalomhozUgrás a menüpontokhozUgrás a lábléchez

Horthy főhadnagy lezuhanási helye

Szöveg: Magó Károly zászlós |  2012. augusztus 16. 9:27

Ezekben a napokban magyar katonákból és civilekből, kutatókból és történészekből álló expedíció dolgozik az oroszországi Ilovszkoje térségében. Az expedíció vezetője, a szolnoki repülőmúzeum munkatársa, Magó Károly zászlós napi beszámolóját itt olvashatják.

Ma reggel megtapasztaltam, hogy két óra időeltolódás van az otthonihoz képest, mert az ébresztőt a magyar idő szerint állítottam be. Csak azért nem aludtam el, mert a többiek addig dörömböltek az ajtón, míg fel nem keltem. Helyi idő szerint 9 óra 25 perckor kezdődött a kutatás Horthy főhadnagy lezuhanási helye után.

1595940078
Az orosz kutatók előkészítő munkájának köszönhetően a műholdas felvételek és a korabeli légi fotók alapján sikerült megtalálni a gép becsapódásának középpontját. A megtalált leletek szerint egy olasz gyártmányú repülőgép darabjai kerültek elő.

A baleset helyszínén készült korabeli fotókat összevetettük a helyszín domborzatával, ami annyiban változott, hogy az egykori csupasz dombokon jelenleg fenyőerdő van. Párhuzamosan a becsapódási kráter feltárásával, elkezdődött az emlékmű kutatása. Miközben laptoppal a kezemben a fényképeket nézegettem, egy helyi lakos közeledett felénk. Kevés orosztudásommal jó napot kívánva köszöntem neki. Visszaköszönt, majd az autó rendszámát nézve megkérdezte, hogy honnan jöttünk. Erre oroszul válaszoltam, hogy Magyarország, mire mondott egy hosszú mondatot, melyből csak annyit értettem: „Horthy".

Az ilovszkojei repülőtér helyén felállított orosz kutatótáborban ebédeltünk, majd átkutattuk az egykori felszállópálya szélén fekvő 18 darab repülőgép-állóhelyet. 12 állóhely könnyen felismerhető, mert a földsáncok maradványai még most is láthatóak. A többi sajnos már csak részleteiben van meg.
Holnap terveink szerint befejezzük Horthy főhadnagy lezuhanási helyének és emlékművének felkutatását, feltárását.