Légi harc és célkövetés Gripennel
Szöveg: Szűcs László | 2009. október 14. 18:44Nem fogadta kegyeibe az időjárás a Lion Effort 2009 svéd-magyar közös harcászati gyakorlat október 14-ei bemutató napjára meghívott vendégeket. Kecskeméten, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison a vihar és az eső miatt le kellett állítani a repüléseket, így rövidített program várta a látogatókat.
Pedig az eredeti terv szerint a svéd és magyar Gripenek, valamint a Magyar Légierő L–39-es Albatrosz és MiG–29-es vadászrepülőgépeinek repülés előtti előkészítését és felszállását is megtekintették volna a Kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázisra meghívott vendégek, köztük Tömböl László mérnök vezérezredes, a HM Honvéd Vezérkar főnöke és Kovács József vezérőrnagy, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság parancsnok-helyettese.
Az időjárás azonban közbeszólt: a viharos szél, és az egyre erősödő csapadék miatt – biztonsági okokból – le kellett állítani a repüléseket. Így a meghívott vendégeknek egy rövidített programmal kellett beérniük.
A tájékoztatón elhangzott: az október 15-ig tartó gyakorlat koncepciója az volt, hogy a Jas–39-es Gripen vadászrepülőgépeket rendszerben tartó országok közös gyakorlás során megoszthassák egymással saját tapasztalataikat. Éppen ezért a gyakorlatra meghívták a Cseh Légierő képviselőit, akik azonban – különféle okok miatt – nem tudtak gépekkel, pilótákkal és kiszolgáló személyzettel részt venni a gyakorlaton. Bár a Dél-Afrikai Köztársaság hadseregében is a Gripen vadászrepülőgépeket rendszeresítették, a nagy távolság miatt ebből az államból csak megfigyelőket vártak, azonban ők sem tudtak eljönni. Horvátország viszont két katonai megfigyelővel képviseltette magát a Lion Effort 2009 gyakorlaton.
Ugrik alezredes hozzátette: a harcászati gyakorlat egyik legfontosabb célja az úgynevezett keresztkiszolgálás volt. Vagyis az a tevékenység, amikor az egyik nemzet repülőit a másik ország földi műszaki katonái szolgálják ki a repülés előtt, vagy után. Emellett pedig a jövőbeli feladatokra való közös felkészülés is a gyakorlat céljai között szerepelt.
A fiktív harcászati helyzet ismertetése után a gyakorlat repülési igazgatója elmondta: a légi tevékenységet az 1-1
Mint megtudtuk, a Lion Effort 2009 gyakorlatra a svédek hat Jas–39-es Gripennel érkeztek. A Magyar Légierő pedig ugyancsak hat Gripennel, két L–39-es Albatrosszal, és két MiG–29-essel vett részt. A szolnokiak két Mi–24-es harci helikopterrel, a győri légvédelmi rakétások pedig két KUB üteggel és egy MISTRAL szakasszal települtek át Kecskemétre. A légtérellenőrző ezred az állományába tartozó két légi irányító központot – a veszprémit és a kecskemétit – vonta be a gyakorlatba.
A tájékoztatót követően a vendégek a győri légvédelmi rakétások harcálláspontját és az aköré települt technikai eszközöket tekintették meg. Kövér András százados, a csoportosítás parancsnoka elmondta: az alakulat katonái úgynevezett célkövetési feladatokat hajtottak végre. A KUB ütegek 46, a MISTRAL szakasz pedig 70 imitált indítást teljesített, ezek többsége el is „találta" a légi célokat. Ráadásul az „arrabonás" katonák számára nem ér véget a kiképzés október 15-én, hiszen részt vesznek a Lion Effort 2009-et követő New Fib elnevezésű gyakorlaton is.
A Lion Effort 2009 gyakorlat bemutató napja sajtótájékoztatóval ért véget. Ezen Zsámboki Tibor ezredes, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis parancsnokhelyettese elmondta: a kiképzés első néhány napján közös repüléseket tartottak a svéd és magyar pilóták, illetve felkészülnek a tervezett feladatok végrehajtására. Egyébként a gyakorlat – amelyen közel 400 katona vett részt – kitűnő lehetőség volt tapasztalatszerzésre, valamint az együttműködés gyakorlására, mind a magyar, mind a svéd katonák számára.
Anders Segerby alezredes, a gyakorlatra települt svéd kötelék parancsnoka mindehhez hozzátette: nagyon elégedettek az elmúlt napok közös munkájával, s a közös kiképzés kifejezetten jó lehetőség volt a levegő-levegő képességek, vagyis a légi harc tevékenység fejlesztésére. Ráadásul arra is lehetőségük volt, hogy egy MiG–29-es ellen harcolhassanak, amely nagy élmény marad minden svéd pilótának.
Fotó: Dévényi Veronika